Hrajte na telefonu a vydělávejte. Češi na vývoj nové generace her získávají miliony od největší kryptosměnárny světa

Filip HouskaFilip Houska

gamee-arc8

Foto: CzechCrunch

Herní platforma Arc8 od Gamee

0Zobrazit komentáře

Profíci si dnes hraním her vydělávají i stovky milionů korun, za jejich úspěchem však stojí spousta dřiny a odříkání. Díky novému trendu ze světa kryptoměn se ale také běžné hraní na telefonech může stát zajímavým zdrojem příjmů. Věří tomu i největší kryptoměnová směnárna Binance, která přes svůj fond investovala do české herní platformy Gamee. Právě ta má velké ambice k tomu, aby takzvaný blockchainový gaming rozšířila k co největšímu počtu hráčů.

„Představte si, že si doma po náročném a dlouhém pracovním dni pustíte hru na svém telefonu nebo tabletu, primárně kvůli tomu, abyste se odreagovali. Během svého hraní ale zjistíte, že jste vlastně finančně odměňováni,“ říká na úvod pro CzechCrunch Jan Hostinský z agentury Punchline, která v Česku zastupuje společnost Binance.

Právě ta přes svůj kapitálový fond Binance Labs před několika dny poslala 1,5 milionu dolarů (32 milionů korun) původem českému startupu Gamee, který s modelem, kdy si i běžný (amatérský) hráč může hraním mobilních her vydělávat, experimentuje. K tomu spustila multiplayerovou platformu Arch8, kde se pořádají herní turnaje s příslibem zisku kryptoměnových tokenů.

Díky nim si pak hráči mohou kupovat vylepšení do her nebo vstupy na exkluzivní herní akce, které bude Gamee pořádat. A vzhledem k tomu, že celý princip funguje na takzvaném blockchainu, který je využíván jako pomyslná účetní kniha pro kryptoměnové transakce, dostává tento formát do budoucna nový, možná i lukrativnější rozměr.

bozena-rezab-1

Foto: Gamee

Božena Řežáb, spoluzakladatelka a šéfka Gamee

Zatímco u tradičních multiplayerových her hráči sbírají virtuální peníze a kupují si za ně různé digitální předměty, aby posunuli své schopnosti a případně odlišili svého herního avatara od ostatních, u blockchainového gamingu můžou jako odměnu získávat i kryptoměny. A ty pak klidně směnit za reálné peníze.

„U běžných multiplayerových titulů nemůže hráč předměty prodat ostatním hráčům za peníze. A hrací měna je použitelná pouze v té dané hře. To je jeden ze zásadních rozdílů oproti hrám, které jsou založeny na principu play-to-earn, kdy mohou tvůrci her poskytovat hráčům herní předměty na bázi NFT a odměny ve skutečných kryptoměnách,“ vysvětluje Hostinský.

„Hráči pak mohou za splnění úrovně ve hře obdržet skutečnou digitální kryptoměnu, kterou můžou exportovat do kryptopeněženek a následně ji převést na klasickou měnu, případně ji směnit na jinou kryptoměnu. A herní digitální předměty mohou třeba prodávat ostatním hráčům přes různá tržiště,“ doplňuje Hostinský.

Revoluce herního průmyslu

O revolucích herního průmyslu se jen od začátku tohoto roku mluví opravdu dost. Ať už jde o obří nákup Microsoftu, který za téměř 70 miliard dolarů koupí vydavatelství Activision Blizzard, nebo velkolepý vstup Saúdské Arábie do esportového odvětví. Ovšem i blockchainové hraní může mít ještě velký dopad.

Jak pro CzechCrunch zmiňuje Adam Zelfel, zakladatel vývojářské firmy BlockCzech specializující se na development blockchainu (a tvůrce tokenomiky hry TCG World), model, kdy i obyčejní hráči na telefonech mohou získávat finanční odměny, může být například přínosný pro sociálně slabé rodiny z rozvojových zemí. Děti tráví mnoho času hraním her, teď by mohly spojit zábavné s užitečným a přispět do rodinného rozpočtu,“ říká.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedním z těchto příkladů může být i titul The Sandbox, ve kterém hráči staví svůj vlastní svět a mají možnost monetizovat vytvořené objekty. A blížit se tomu může i zmíněné Gamee. „Je nicméně nutné si dávat pozor – u začínajících her na tomto formátu se často lze střetnout se slibováním zajímavých výdělků, ale pravda bývá mnohdy jinde,“ varuje Zelfel.

„Je rozhodující sledovat informace o jejich vývoji. Je to poměrně mladý koncept a spousta herních vývojářů se do něj snaží co nejrychleji nastoupit. Pro takové projekty je ale kritické pochopit a správně vytvořit tokenovou ekonomiku své hry. Pokud je ta správně nastavená, umožňuje to projektu dosáhnout zisku a zároveň jeho část distribuovat hráčům za jejich herní úsilí nebo schopnosti,“ doplňuje Zelfel.

g-bots

Foto: Gamee

Růžový G-Bot z dílen Gamee

Pro samotné Gamee, které vedle multiplayerové platformy Arc8 koketuje také s digitálními roboty na bázi NFT, zmíněná investice od Binance Labs poslouží především pro růst týmu. Navíc tomu není tak dávno, co dceřiná firma Gamee Animoca Brands získala v investici miliardy korun, aby mohla projekty pod svými křídly podporovat.

„Pro Gamee je Binance strategický investor, který má skvělý vhled na celý kryptoměnový trh a tím doplňuje perspektivu Animoca Brands. S oběma investory probíráme naši strategii, roadmapu, jsou také skvělým zdrojem kontaktů na další blockchain firmy a projekty,“ zmiňuje pro CzechCrunch šéfka Gamee Božena Řežáb.

I její princ utrácí ve hrách miliony. Saúdská Arábie chce být esportovou velmocí a podporuje to desítkami miliard korun

Filip HouskaFilip Houska

esport-1

Foto: Kane Hibberd/Red Bull Content Pool

Esport nabírá ve světě obrovské popularity

0Zobrazit komentáře

Když jde o velké peníze, je u toho Saúdská Arábie. Sledovat to můžeme hlavně napříč fotbalovou scénou, kde bohatí šejkové nalévají astronomické sumy do klubů i hráčů. Saúdové se nicméně začínají angažovat také v jedné z nejrychleji rostoucích „sportovních“ oblastí – esportu. Potvrzuje to velký obchod, kdy tamní skupina za miliardy korun koupila organizaci ESL Gaming. A to může významně změnit zavedené pořádky.

Globální herní průmysl se nám mění pod rukama už několik let, nicméně v letošním roce nabraly změny nevídaného tempa. Začalo to třemi velkými akvizicemi, mezi kterými nejvíce vyčnívá Microsoft a jeho apetit po hrách z dílen Activision Blizzard, za které neváhá vysázet téměř 70 miliard dolarů (1,5 bilionu korun). A spolu s tím dochází k disrupci také v oblasti esportu, tedy profesionálního hraní videoher.

Koncem ledna totiž saúdskoarabská skupina Savvy Gaming Group, podporovaná státním investičním fondem, oznámila nákup dvou výrazných esportových organizací – pořadatele herních turnajů ESL Gaming a esportové platformy FACEIT, přes kterou se profesionální turnaje hrají a využívá ji přes dvacet milionů uživatelů. Za obě tyto entity zaplatila 1,5 miliardy dolarů, tedy více než 30 miliard korun. A spojila je v jednu skupinu.

Investoři po esportu prahnou

Ambice Saúdů jsou v tomto ohledu poměrně zřejmé – chtějí vybudovat ultimátní esportovou platformu a postavit se tak do čela obrovského byznysu, který profesionální hraní počítačových her představuje. Ostatně se stačí podívat na čísla. Podle průzkumů agentury Newzoo má globální esportový trh v měřítku souhrnných tržeb za letošní rok dosáhnout úrovně okolo dvou miliard dolarů, dvojnásobku oproti roku 2019.

„Ačkoliv je výše celé transakce astronomická a pro mnoho lidí – včetně těch z oboru – byla pravděpodobně šokující, ukazuje to na sílu celého odvětví a na chuť investorů do této atraktivní oblasti vstoupit a vybudovat si pozici v momentě, kdy esport zažívá enormní růst,“ říká pro CzechCrunch Ladislav Dyntar, majitel jednoho z nejúspěšnějších herních týmů v Česku, eSuby.

ldyntar

Foto: Archiv LD

Ladislav Dyntar, majitel gamingové organizace eSuba

„Investorskou optikou se jedná o opravdu mistrovský tah, a to hlavně z pohledu bývalého majitele ESL Gaming, Modern Times Group, který v roce 2015 koupil čtyřiasedmdesát procent společnosti za zhruba dvě miliardy korun. Svou investici tak zhodnotili téměř jedenáctkrát,“ doplňuje Dyntar. „Dá se očekávat, že u těchto dvou firem noví investoři neskončí,“ předpokládá majitel eSuby.

Savvy Gaming Group by totiž v budoucnu mohla novou skupinu, která spojením ESL Gaming a FACEIT vznikne, doplňovat dalšími organizacemi, jež by platformu vylepšovaly a zpřístupňovaly nejen novým generacím hráčů, ale také divákům, jejichž počet průběžně roste. Například největší esportový turnaj planety, The International ve hře Dota 2, loni v jeden moment sledovalo až 2,7 milionu lidí.

Na to Saúdové slyší. Jak pro CzechCrunch doplňuje i Lukáš Pleskot, předseda České asociace esportu, například korunní princ Saudské Arábie, Abdullah bin Salman bin Abdulaziz Al Saud, utrácí ve hře Dota 2 miliony korun za různé doplňky. Tým Nigma Galaxy má zase jako generálního partnera leteckou společnost Etihad Airways. Je tedy zřejmé, že se do tohoto odvětví bohatá země ponoří ještě více.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Celý esport bude z těchto dvou transakcí pravděpodobně profitovat. A co se týče lokálního dopadu, i tady se nákup může projevit. Nikoliv však v přímém posunutí esportové komunity, protože obě organizace přece jen působí v zahraničí, ale po stránce investorů,“ očekává Dyntar. A byť český esportový rybníček investicemi ještě tolik nehýří, začínají se odehrávat mnohdy zajímavé kroky.

Jedním z příkladů může být například akvizice týmu Brute, za kterým stojí Petr Andrýsek, ze strany výrobce energetických nápojů Semtex. Loni v květnu se pak do esportu zapojil i miliardář Petr Dědek, který poslal miliony korun týmu Eclot, přičemž o pár měsíců dříve se profesionálním hraním videoher začal zabývat i Karel Janeček, jenž investoval do týmu Entropiq Martina Kabrhela.

Před nedávném navíc tuzemskou scénou otřásl jeden z největší nákupů hráčů, který se v Česku kdy udál. Tým Sinners, jenž mimo jiné vyhrál loňské mistrovství ve hře Counter-Strike: Global Offensive (na kterém jsme byli i my), koupil za údajně jeden milion korun hráče Davida Bílého, v herních kruzích známého pod pseudonymem forsyy.