Hybridní ikona přijíždí v nové generaci. Prius od Toyoty nabídne soláry na střeše i zajímavý dojezd

Jméno Priusu bude již navždy spjato s hybridní technologií. I jeho pátá generace však dokáže zaujmout něčím novým.

2022_-_prius_plug-in_hybrid_8_0-min

Foto: Toyota

Nový Prius je stále věrný tradičnímu tvaru klínu

0Zobrazit komentáře

Když Toyota v roce 1997 představila hybridní Prius, jednalo se o naprostý úkaz. Elektromobilita byla neznámým pojmem a elektrické auto znělo jako žert. Jenže Priusu se podařilo definovat zcela nový směr mobility, který je dnes velkým tématem pro každou automobilku. Legenda nyní přichází ve své již páté generaci, která si minimálně z technického hlediska říká opět říká o pozornost.

Psal se rok 2008, když Prius dosáhl milníku v podobě jednoho milionu prodaných vozů. Bylo jasné, že elektromobilita je pro zákazníky lákavou alternativou. U nás prodejní rekordy netrhal, v kalifornském Silicon Valley, sídle řady technologických firem, se však stal takřka povinnou výbavou, hned vedle MacBooku a trička značky Patagonia.

Nová generace nabídne inovovaný hybridní pohon, který kombinuje 2,0litrový spalovací motor o výkonu 111 kW a elektromotor uložený v přední části vozu, jenž nabízí 120 kW. Kombinovaný výkon tak mezigeneračně výrazně povyrostl na 223 koňských sil oproti 122, které nabízí čtvrtá generace. Díky tomu by měla novinka být schopna akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.

Přepracována byla také baterie vozu o kapacitě 13,6 kWh. Dojezd oproti současné generaci by měl být až o polovinu vyšší s tím, že dojezd vystačí na zhruba 50 kilometrů. Tím se novinka blíží schopnostem modelu RAV4, který jsme nedávno v redakci testovali.

2022_-_prius_plug-in_hybrid_3_2-min

Foto: Toyota

Designéři se snažili, aby byla novinka maximálně aerodynamická

Podobně jako před lety i nyní se mohou obyvatelé Spojených států těšit na hybridní i plug-in hybridní verzi Priusu. V Evropě ovšem tak svobodnou možnost volby mít nebudeme – Toyota se na starém kontinentu rozhodla nabízet pouze plug-in hybrid do zásuvky.

Jen na elektrickou energii by mělo být s Priusem a dojezdem 50 kilometrů možné odbavit běžnou denní agendu. Toyota navíc nově nabízí možnost osadit si střechu auta solárními panely, které by měly během roku poskytnout navíc 1 250 kilometrů ujetých čistě na sluneční energii.

Jemnou evolucí si prošel také exteriér, který se ve velkém podřizuje maximální aerodynamice. I přesto je přítomen tradiční tvar vozu, který se od zádi klínovitě svažuje směrem k přídi. Přední maska nového Priusu, se zcela novým světelným podpisem, si prošla asi největší mezigenerační proměnou. Záď se naopak drží tradičních hranatých tvarů, které nikdy nepůsobily příliš dynamickým dojmem.

Interiér vozu se více přiblížil současnému stylu Toyoty. Obrazovka zakletá ve středovém panelu se posunula vzhůru. Na jejím původním místě se objevila řada fyzických tlačítek, které se ve velkém usadila také na volantu. Celý interiér působí podstatně vyspělejším, až sportovním dojmem.

Dá se říct, že Prius i dnes platí za určitého průkopníka, který neúnavně prošlapává cestu, aby ostatní měli o něco méně práce. To je ovšem úkol, který si na svá bedra vzala celá Toyota, viz její vodíkový model Mirai, který je vůbec prvním produkčním automobilem využívajícím technologii vodíkového článku.

2022_-_prius_plug-in_hybrid_28_4-min

Foto: Toyota

Interiér nového Priusu jde vstříc pojetí, které se objevuje i u jiných modelů od Toyoty