I odchod na věčný odpočinek může být šetrný. V Norsku přestavěli na pohřební vůz elektrickou Teslu

tesla-pohrebak

Foto: Finn.no

Pohřební speciál Tesla Model S

0Zobrazit komentáře

Zatímco svět se neustále žene kupředu a vše se v něm mění, stále zde zůstává několik nevyhnutelných životních jistot. Jednou z nich je i smrt a s ní spojený rituál pohřbu, který je jedním z velice důležitých kulturních prvků každé společnosti. I jeho podoba se však postupně mění s tím, jak se vyvíjí kultura, ve které žijeme.

Inovace a pokrok je to, co žene lidstvo kupředu, a věřte tomu, nebo ne, týká se to i služeb spojených s posledním odpočinkem zemřelého. Uložit nebožtíkovo tělo do rakve či jej zpopelnit a uložit do urny dnes již nemusí být jediným způsobem, jak připravit člověka na věčný odpočinek.

Některé společnosti například nabízejí možnost vytvořit z popelu zemřelého diamant, který lze následně vsadit do šperku. Popřípadě si můžete ze zemřelého nechat vyrobit vinylovou desku s jeho oblíbenou písní či jeho hlasovým záznamem.

pohrebni-tesla-3

Foto: Finn.no

Boční pohled na pohřební speciál Tesla Model S

Pokud vám tento způsob zacházení s ostatky přijde nedůstojný a raději se přikláníte k tradiční formě pohřbu zemřelého, pak i v tomto případě můžete využít některých netradičních služeb. Můžete si zvolit třeba veselou rakev, které vyrábí například olomoucká společnost Optimistic coffin, popřípadě můžete myslet na životní prostředí a objednat poslední jízdu mrtvého ve speciálně upraveném elektromobilu.

Elektromobilita skutečně proniká do všech segmentů automobilového průmyslu. Elektromotory se instalují do osobních i užitkových vozů a některé elektromobily jsou upravovány tak, aby posloužily účelům pohřebních ústavů. Používání elektromobilu pro převoz mrtvých totiž dává smysl. Vozy jezdí spíše kratší vzdálenosti na místní hřbitovy či ke kostelům, nejezdí nijak rychle a většinou je dostatek času na jejich nabití.

optimistic-coffin

Foto: Optimistic coffin

„Veselá“ rakev v podání olomoucké společnosti Optimistic coffin

Příkladem elektrického pohřebáku je i speciálně upravená Tesla, která je momentálně k prodeji v Norsku. Za částku téměř dvou milionů norských korun, v přepočtu tedy 5 milionů českých korun, dostane zájemce pohřební vůz postavený na Tesle Model S z roku 2018, který má najeto necelých tisíc kilometrů.

diablo-web4

Přečtěte si takéNávrat legendy. Kultovní RPG hru Diablo si nově můžete zahrát přímo ve webovém prohlížečiNávrat legendy. Kultovní RPG hru Diablo si nově můžete zahrát přímo ve webovém prohlížeči

Cena je to skutečně astronomická, ovšem přestavby klasických vozů na pohřební jsou všeobecně velice drahé a pohřební společnost pak může ušetřit na provozních nákladech.

Luxusní přestavbu tohoto vozu má na svědomí Jan Erik Naley, jehož společnost se na přestavby pohřebních vozů přímo specializuje. Sám Jan prý vytvořil již tři pohřební Tesly, které jsou samy o sobě dostatečně reprezentativním a luxusním vozem pro převoz zemřelého.

pohrebni-tesla

Foto: Finn.no

Interiér pohřebního speciálu Tesla Model S

Jan je však ještě o něco vylepšuje, interiér vybavuje novým polstrováním a podlahu vozu vykládá luxusním dřevem. To však nejsou jediné úpravy. Aby se rakev do tohoto konkrétního vozu vešla, musel být prodloužen o 80 centimetrů a byla mu zvýšena střecha.

Pohřební Leaf, Maserati i Rolls-Royce

Norské Tesly z Janovy dílny ovšem nejsou jedinými pohřebními elektromobily. Pár z nich bychom našli i ve Velké Británii, kde působí společnost Brahm Electric Vehicles, jež na pohřební vůz přestavěla Nissan Leaf. Tento kompaktní městský automobil sice na první pohled nepůsobí jako nejoptimálnější volba pro vůz převážející rakev, ovšem výsledek není tak špatný, jak by se mohlo zdát.

pohrebni-leaf

Foto: Electrichearse

Nissan LEAF ve verzi pohřebního vozu

Je pravda, že rakev zabírá téměř celou levou polovinu vozu a sahá od přední palubové desky přes sedadlo spolujezdce a zadní sedadlo až do kufru vozu. Řidič tak sedí hned vedle rakve a v podlaze vozu musí být mechanismus, který ji pro lepší výhled z vozu různě polohuje. Ovšem celý levý bok automobilu je prosklený, a tak mají všichni pozůstalí možnost neustálého očního kontaktu s nebožtíkovou rakví.

Oba vozy jsou příkladem, že ekologicky se lze chovat i tam, kde bychom to rozhodně nečekali. Pokud by však někomu bzučení elektromobilu přeci jen vadilo a jsou příznivci tradičních spalovacích motorů, existuje i několik opačných extrémů, jako je například pohřební speciál modelu Ghibli od Maserati či přestavěný Rolls-Royce Phantom, na které se můžete podívat níže.

pohrebni-tesla-1

Foto: Ellenafuneralcar

Maserati Ghibli jako pohřební vůz

pohrebni-tesla-8

Foto: Biemmespecialcars

Rolls-Royce Phantom

pohrebni-tesla-5

Foto: Finn.no

Čelní pohled na pohřební speciál Tesla Model S

pohrebni-tesla-7

Foto: Finn.no

Úpravy pohřebního speciálu Tesla Model S

Nespresso opět ukazuje sílu recyklace. Z 300 tisíc hliníkových kávových kapslí vyrobí tisíc městských kol

nespresso-velosophy-min

Foto: Vélosophy

Kolo od Vélosophy vyrobené z recyklovaných kávových kapslí Nespresso

0Zobrazit komentáře

Připomínat zde nejrůznější studie, které nás varují před nutností šetrnějšího přístupu k planetě, by bylo asi zbytečné. Naštěstí to vypadá, že lidstvo začíná brát rozum do hrsti a tématům ekologie a ochrany životního prostředí se alespoň západní svět věnuje o něco zodpovědněji. Důkazem je vzdouvající se vlna elektromobility, hledání obnovitelných zdrojů energie a také stále naléhavější důraz na potřebu recyklace a snižování množství vzniklého odpadu.

Právě recyklace by mohla být do budoucna způsobem, jak výrazně snížit průmyslovou zátěž působící na životní prostředí. Češi se mohou v této oblasti poplácat po ramenou, protože co se třídění odpadů a jejich recyklace týče, zde dominujeme. V Evropě jsme v tomto ohledu jedni z nejlepších a třídění jako samozřejmost bere přibližně 75 % z nás. Proto se v České republice daří recyklovat průměrně 8 z 10 PET lahví a každý Čech v průměru za rok vyhodí do jednoho z více než 350 tisíc barevných kontejnerů přibližně 14 kilogramů plastu a 13 kilogramů skla.

Výrazně českou stopu nesou i dva projekty značky Nespresso spadající pod švýcarskou nadnárodní společnost Nestlé. Ta patří ke světově největším producentům plastového odpadu, a proto se v poslední době snaží snižovat svou ekologickou stopu a omezovat produkci odpadu, mezi který patří i použité jednorázové kávové kapsle. Jejich recyklace je však velice komplikovaná, protože hliníkové tělo je potaženo plastovou fólií a dalšími látkami, které celý proces recyklace znesnadňují.

nespresso_cc3

Foto: Festka

Festka for Nespresso

Že se tyto kapsle však dají i dále využívat, v loňském roce předvedla česká společnost Festka, se kterou spojilo Nespresso své síly a z použitých kávových kapslí vyrobili luxusní jízdní kolo, které se následně vydražilo za 160 tisíc korun.

Na tento úspěšný projekt pak Nespresso navázalo spoluprací s další českou firmou Mikov, která je známá především pro výrobu legendárního skládacího nožíku, kterému nikdo neřekne jinak než rybička. Mikov přepracoval design rybičky tak, aby ji bylo možné vyrobit z 35 hliníkových kávových kapslí. Výtěžek z 1 300 prodaných kusů tohoto nožíku pak putoval na nadaci Terezy Maxové, stejně jako výtěžek z prodeje kola od Festky.

rohlik-cz-kuryr

Přečtěte si takéOnline supermarket Rohlik.cz začíná vozit do Prostějova. Chce otevřít i další česká městaOnline supermarket Rohlik.cz začíná vozit do Prostějova. Chce otevřít i další česká města

A právě na projekt kola z recyklovaných kapslí nyní Nespresso opět navazuje. Tentokrát se spojilo se švédskou společností Vélosophy, která z použitých hliníkových kapslí vyrábí limitovanou edici jednoho tisíce městských kol RE:CYCLE z více než 300 tisíc kávových kapslí. Tato kola by se měla začít prodávat od 12. srpna a budou k dispozici výhradně na e-shopu švédské společnosti.

nespresso-velosophy2-min

Foto: Vélosophy

Speciální fialová barva kola od Vélosophy má napodobovat populární kávovou kapsli Arpeggio od Nespressa

Plánování výroby kola zabralo švédské společnosti Jimmyho Östholma, bývalého obchodního manažera společnosti IKEA, celkem dva roky. Za tu dobu navrhli kolo v retro stylu, k jehož výrobě postačí 300 kusů hliníkových kávových kapslí. Tím vůbec nejtěžším úkolem bylo podle Östholma vyrobit z lehkých hliníkových kapslí dostatečně pevný materiál, který by splňoval bezpečnostní normy standardních jízdních kol.

V kole se promítá několik konstrukčních prvků, které upozorňují na to, z čeho je kolo vyrobeno. Barva rámu je švestková, stejně jako kapsle Nespresso Arpeggio, které pro výrobu posloužily. Zvonek kola má tvar kávové kapsle a do nosného košíku je možné umístit mimo jiné i dva hrnky na kávu, které lze uchytit popruhem.

nespresso-velosophy4-min

Foto: Vélosophy

Kolo vyrobené z kávových kapslí musí být nutně vybaveno systémem převozu kávy

Cena kola je 1 290 eur, tedy přibližně 33 tisíc korun, a Jean-Marc Duvoisin, generální ředitel Nesspresso, o něm říká: „Ilustrujeme milovníkům kávy potenciál recyklace hliníkových kapslí Nespresso. Inspirovali jsme se spoluprací s Velósophy a doufáme, že kolo RE:CYCLE bude lidem inspirací k recyklaci.“

Otázkou však je, zda by nemělo Nespresso raději více zapracovat na svých technologiích a snažit se vyrábět snadno recyklovatelné kávové kapsle, či by nemělo vylepšit svůj systém výběru kapslí zpět od zákazníků.

nespresso-kapsle

Hliníkové kapsle Nespresso

Podle nedávné studie britské společnosti Halo, která se zabývá výrobou snadno recyklovatelných kávových kapslí, skončí na skládkách ročně přibližně 56 miliard hliníkových kávových kapslí. Z toho Nespresso vyrobí ročně těchto obalů přibližně 12 miliard. Z nich je recyklováno přibližně jen 30 % a některé studie dokonce mluví o 25 %. I proto například vedení města Hamburk nedávno zcela zakázalo používání jednorázových kávových kapslí na všech svých vládních úřadech.

Recyklované iPhony a olympijské medaile

Problém recyklace výrobků však zaměstnává daleko více společností. O recyklaci se zajímá například Apple, který v nedávné době zásadně rozšířil počet míst, kam mohou zákazníci odnášet své nefunkční iPhony. Plánem společnosti je v budoucnu vyvinout takový systém recyklace a výroby elektroniky, které by umožnily vyrábět plně recyklovatelná zařízení.

ikea-symfonisk-sonos

Přečtěte si takéSonosu vychází sázka na spolupráci s IKEA. Lampy a police s reproduktory brzy dorazí i do ČeskaSonosu vychází sázka na spolupráci s IKEA. Lampy a police s reproduktory brzy dorazí i do Česka

O recyklaci se ve velkém zajímají i známé módní značky, jako je Prada, Nike či Converse. A ukázkou toho, kde všude nachází recyklace své uplatnění, jsou i medaile, kterými budou odměňováni sportovci na nadcházejících letních olympijských hrách v Tokiu. Ty jsou vyrobeny z drahých kovů získaných z mobilních telefonů a další elektroniky, kterou pořadatelům zasílali zájemci z celého světa. Recyklace tak bude dávat do budoucna stále větší smysl a záleží jen na nás, zda si tento důležitý fakt uvědomíme.

nespresso-velosophy3-min

Foto: Vélosophy

Unikátních kol z kávových kapslí vyrobí Vélosophy jen 1 000 kusů