I v nejtěžší chvíli můžete najít lidskost, válečná žurnalistika je o čekání, říká fotografka Štuková
Gaza, Sýrie, Irák, Afghánistán, oceňovaná válečná fotografka Jarmila Štuková tráví čas tam, kam se málokdo odváží. V místech zmaru se snaží pomáhat.
Válečná fotoreportérka Jarmila Štuková
„Jsem sice válečná fotografka, ale zároveň se mi násilí a agrese hnusí. Myslím, že jsem do válek začala jezdit i proto, abych pochopila, co to v nás je,“ říká Jarmila Štuková jen pár dnů poté, co se vrátila z Iráku. Tedy ze země, již považuje za svůj druhý domov. A z regionu, který už je zase rozkolísaný, tentokrát konfliktem mezi Izraelem a palestinským radikálním hnutím Hamás.
„Jestli někde nechcete žít, je to Pásmo Gazy. Asi nikde jsem nezažila tak zvláštní pocit tísně jako právě tam,“ vzpomíná respektovaná fotoreportérka a dokumentaristka v rozhovoru pro CzechCrunch. A říká, že díky tomu, že je žena, je pro ni pobyt islámských zemích častokrát mnohem jednodušší než pro její mužské kolegy.
Během let jste navštívila řadu zemí, kde se válčí. Jednou z nich je i Pásmo Gazy, které je teď jedním z nejsledovanějších území na planetě. Kdy jste se tam dostala poprvé?
Strávila jsem tam hodně času v roce 2010, kdy jsme tam dělali úplně apolitické téma – kluky, kteří tančí breakdance. Nikdo jim to nevštípil, sami si ho našli a fascinoval je, začali ho praktikovat v jednom polorozpadlém domě. My jsme je přijeli točit v rámci našeho projektu One Blood, který ukazuje vyznavače různých západních subkultur v zemích, kde byste je nečekali. A přestože je ta společnost mužská, hodně maskulinní a šovinistická, zvali k breakdance i dívky. Jejich heslem bylo Tancem proti násilí.
Už tehdy bylo velmi těžké dohadování se tam vůbec dostat, museli jsme mít povolení od Hamásu, potkali jsme se tedy i s jeho příslušníky. Bylo neuvěřitelně obtížné se tam pohybovat, protože i s povolením vás mohl unést někdo, pro koho jste byl artiklem, se kterým se dalo obchodovat.
Jak na vás Pásmo Gazy působilo?
Asi čtyři dny po tom, co jsme přijeli, jsme zažili bombardování i pohřby malých chlapců. Vůbec jsme nečekali, že Izrael začne takhle intervenovat. Dostali jsme se i do nemocnice Šífa, která je při současné válce v centru zájmu. Už v té době jsme věděli, že jsou v ní tunely. (Izraelská armáda při současném tažení proti Hamásu zveřejnila záběry, které ukazují síť tunelů radikálního hnutí pod nemocnicí včetně nalezených zbraní – pozn. red.) Moc novinářů tam tehdy nebylo, dostali jsme se tak do různých rodin a hodně si povídali s místními. Byli velice otevření a mluvili o svých pocitech.
Zažili jsme, když se Pásmo Gazy uzavřelo. A jestli někde nechcete žít, je to Pásmo Gazy. Asi nikde jsem nezažila tak zvláštní pocit tísně jako právě tam. Vnímáte lidi doslova nasardinkované na velice malém území. Musím říct, že mám hodně nacestováno, sleduji nejen válečná, ale obtížná sociální témata, znám slumy nebo jak se žije na skládce… a komparace s těžkými, hnusnými, nehostinnými místy nevyznívá pro Gazu dobře.
Nezažila jsem tam nikoho, kdo by nepřišel o někoho ze širší rodiny. Velmi často jsme si povídali s dětmi, které ztratily svoje rodiče. A už tehdy, když mnoho rodin odcházelo do Egypta, nám vyprávěly, že si uvědomují, že je Egypt nechce. A jak je to těžké.
Nejen Egypt se brání přijímání palestinských uprchlíků. I další islámské země projevují spíše vlažnost než solidaritu. Proč mají zábrany přijmout běžence z Gazy?
Protože je to pro ně náročné. Argumenty, které slýchám z Egypta, jsou, že někteří Palestinci přemýšlejí jinak. Nevíte, kdo je napojen na Hamás, nemůžete všem věřit. A Egypt má sám dost svých problémů. Jednak ekonomických, jednak si vzpomeňme na Arabské jaro, na Muslimské bratrstvo. Máme pocit, že se tam nic neděje, protože tam všichni jezdíme na dovolenou. Ale situace tam není ideální a nejen prezident Sísí si to dost jasně uvědomuje. Velmi dobře si pamatuji, jak jsem mluvila s Egypťany, kteří mi říkali, že kdyby ztratili tok peněz, jenž jim plyne do kasy z cestovního ruchu, bylo by to pro ně velmi, ale velmi problematické. Jestli teď Egypt něco opravdu nepotřebuje, pak aby se tam rozdmýchal nějaký konflikt.
Když jedete do země, kde se válčí, je asi potřeba co nejvíce snižovat případné riziko. Jak dalece dopředu plánujete?
Hodně záleží na situaci. Když začala válka na Ukrajině, jeli jsme tam velmi rychle, nebyl čas plánovat, byla to tak trochu guerilla. Někdy se prostě musíte rozhodnout rychle a vyrazit za pár hodin. Ale s tím, že mnohdy už víte, kam letíte, a máte v zemi nějaké kontakty. Jako prvního potřebujete spolehlivého místního, fixera, který umí jazyk, orientuje se tam, je schopen vám rychle sehnat auto, abyste se mohl přemisťovat na místa, která potřebujete. Také vám musí umět pomoci s povoleními, protože třeba do Iráku sice můžete odjet hned a o vízum žádat až na letišti, ale stejně se pak nedostanete přes checkpointy.
Kolegové říkají, že válečná žurnalistika je o čekání. Říkáme tomu waitovačky. Kolikrát čekáte iks dní, než se dostanete na nějaké místo, i když máte fascikl papírů a povolení. Neumíte si představit, kolik už jsem držela v ruce lejster s nejrůznějšími štemply. Kolikrát projedete několik checkpointů cestou k místu, kam se potřebujete dostat. A když už máte pocit, že se tam konečně dostanete, přijde nějaký voják a řekne: „Ne, ještě vám chybí jedno razítko.“ A vy se naprosto zoufalý vracíte zpátky do nějaké jiné kanceláře a zase prosíte, abyste dostal potvrzení.
A když už jste na místě, jak se naladíte na lidi, aby mohla vzniknout dobrá reportáž?
Potřebujete být empatický a získat důvěru místních. Ráda spolupracuji s mladými lidmi, ale trvá léta, než si zvyknete pracovat na místech, nadýcháte místní atmosféru a začnete si skládat puzzle. Vzpomínám, že když jsem poprvé odjela, kdokoli mi cokoli řekl, brala jsem to jako status quo. Respektive jsem si říkala, že mi to povídá, protože to je pravda nebo to takhle cítí. Dneska už vím, že ne snad ani schválně, ale častokrát lidé přetvářejí realitu, aby jim seděla do náhledu, který mají vůči sobě i okolí. A také vás někdy chtějí dostrkat někam, kde to s pravdou nemá nic společného.
Teď už dokážu pravdivost jejich výpovědí rozklíčovat snadněji. Hodně také záleží, kam jedete. Třeba v Iráku, konkrétně ve městě Sindžár, proběhla za války s Islámským státem odporná genocida Jezídů. Když tam přijedu i po několika letech, pamatují si, že jsme s nimi byli na frontové linii. Pamatují si, že jsme s nimi spali v nehostinných podmínkách a že – i když nám šlo mnohokrát o život – jsme s nimi zůstali. Takže tam je ten vztah úplně jiný a není potřeba se snažit je přesvědčovat, aby vám věřili. Zkrátka místní komunita nám důvěřuje, protože nás dobře zná.
Takže jste si to odmakala a důvěru už si dneska získáte snadno?
Pokud je to poprvé, tak to samozřejmě trvá. Mně se to už teď děje málo, protože už jsem starej pes a do těch zemí se opakovaně vracím. Ať je to Etiopie, Izrael nebo Ukrajina, Irák, Sýrie či Afghánistán. Tam to znáte a už víte, jak se s místními bavit. A hlavně vás už mnozí znají, vědí, že jste tam byl a že vás neopijou rohlíkem.
Pomohou vám i znalosti o dané zemi. Například se nedíváte dlouho muži do očí, ale skloníte hlavu a podobně. Zkrátka necháte evropské chování tady a přijedete tam s pokorou, kterou si tamější zvyklosti žádají, protože tam panují jiné kulturní podmínky. A já je respektuji. To jsou všechno aspekty, díky nimž místní začnou respektovat i vás. A také si uvědomí, že vám nemohou nabulíkovat ledasco, protože vy jim hned v počátku řeknete, že takhle to není. A empiricky začnete poukazovat na minulost – když jsem tady byla tehdy, stalo se tohle. Takže oni vám začnou mnohem dříve důvěřovat.
Předpokládám, že nejste ten typ, který někam vletí a hned to začne „kropit“ foťákem. Jak dlouho vám trvá, než se naladíte na dobrou fotku?
To trvá. Vždycky záleží, jaká je to země, jaké je to téma a jaká je to společnost. Mám velkou výhodu – v momentě, kdy jedete do země, kde panuje islám, a jste žena, tak byť si u nás hodně lidí myslí, že to pro ženu musí být ohromně těžké, opak je pravdou. Jste tam brán za ženu ze Západu, tedy trochu hermafrodita. Hodně to řešíme s kamarádem Jakubem Szántó, který do tohoto regionu jezdí také, ale na rozdíl ode mě se nedostane do ženských komunit. A já znám i to, jaké tamější ženy nosí spodní prádlo, protože jsou velmi otevřené vůči ženám.
Když se spolu zavřeme do pokoje a muži nás nevidí, ženy vyprávějí i velmi intimní zajímavosti, které by muž ze Západu nejen nikdy neviděl, ale ani by se je nikdy nedozvěděl. Zároveň pak odcházím do mužské společnosti a tam piju s muži čaj, oni kouří a povídají o politice. Takže pro mě je být novinářkou nebo fotografkou v zemích, kde panuje islám, často mnohem jednodušší než pro mé mužské kolegy. Dostanu se do obou světů.
Ale zpátky k tomu, jak vznikne dobrá fotosérie. Přeci trvá, než se lidé uvolní a začnou se chovat přirozeně.
Když jsem přijela do Etiopie, pracovala jsem na tématu vulkanického kráteru, kde muži vlastníma rukama z černého jezera dolují sůl, u níž věří, že má léčebné účinky. Přijela jsem tam první den a začala fotit. Etiopané se mi ale stylizovali a bylo to hrozně těžké. Nakonec jsem poprvé zmáčkla spoušť, když jsem měla dojem, že si na mě konečně zvykli, a to až dva dny poté. Do té doby jsem nebyla s to je vyfotit, aniž by se stylizovali. Jiné to je, když přijedete na frontovou linii. Zvlášť, když je ostřelovaná a panuje tam napětí. V tu chvíli jste každému jedno, každý se chová zcela přirozeně a potřebuje rychle reagovat na situaci. Samozřejmě i adrenalin a strach, co tam zažíváte, hrají velkou roli.
Ale když už máte těžká sociální témata, která se týkají třeba žehlení prsou, na němž jsme s kamarádkou Olgou Šilhavou pracovaly v Kamerunu, nebo sebeupalování žen v Iráku, což je moje téma, které dlouhodobě dělám, tak u nich to trvá velmi, velmi dlouho. A třeba fotky ze zmíněného sebeupalování žen v Iráku ještě nikdy nikdo neviděl. Nemám zatím pocit, že by je měl někdo vidět. Je opravdu hodně důležité vědět, proč tu práci ukazujete a o co vám jde.