IKEA v Česku do dvou let skončí s prodejem plastových výrobků. Přidají se i Lidl nebo Starbucks

Filip HouskaFilip Houska

ikea
0Zobrazit komentáře

Boj proti plastům je dnes pravděpodobně jedno z nejaktuálnějších témat, co se týče chránění životního prostředí. Vedle aktivistických skupin jej začíná řešit i řada velkých firem po celém světě, a to včetně Česka. Na tuzemské scéně před nedávnem pod hlavičkou Ministerstva životního prostředí odstartovala zelená kampaň #dostbyloplastu, do níž se nyní zapojily společnosti jako IKEA, Starbucks, Lidl, Fruitisimo nebo provozovatel kavárenského řetězce Costa Coffee.

V rámci kampaně se uvedené subjekty, do kterých se řadí ještě Česká zemědělská univerzita (ČZU) a pár dalších (například České dráhy nebo Benzina), zavázaly k tomu, že v co nejbližší době vyřadí maximum jednorázových výrobků, které jsou běžně nabízeny zákazníkům. Zbavit by se tak měly zejména plastových kelímků, brček, tácků nebo příborů, jež mají být nahrazeny alternativami vyrobenými z ekologičtějších materiálů.

Například v českých restauračních provozovnách od IKEA tak zákazníci do roku 2020 neuvidí žádný jídelní příbor nebo talíř, který by byl vyroben z plastu. To se týká i sortimentu v prodejnách, odkud mají jednorázové plasty do dvou let také zcela zmizet.

starbucks-termoska

S vlastní termoskou nebo hrnkem dostanete ve Starbucks slevu

Podobně to ostatně vnímá i kavárenský řetězec Starbucks, který bude k pokrmům určeným ke konzumaci uvnitř jeho poboček dávat automaticky neplastové příbory s tím, že plastovou variantu dá pouze na vyžádaní. Starbucks již nyní nabízí i desetikorunovou slevu na nápoj, pokud si zákazník přinese svůj vlastní hrnek nebo termosku.

starbucks-reserve-praha31

Přečtěte si takéPodívejte se do první kavárny Starbucks Reserve v Česku, která nabídne bar s prémiovou kávouPodívejte se do první kavárny Starbucks Reserve v Česku, která nabídne bar s prémiovou kávou

Síť kaváren Costa Coffee, která se nedávno stala za 5,1 miliardy dolarů součástí Coca-Coly, se naopak bude soustředit na ekologičtější pojetí svých studených nápojů. Pokud by si zákazník objednal například ledovou kávu a chtěl si ji vypít uvnitř provozovny, dostane ji do skleněného nádobí namísto toho plastového. S tím se pojí také brčka – ta mají být nahrazena papírovými variantami. Co se týče společnosti Lagardère Travel Retail, která tento kavárenský řetězec provozuje, spadá pod ní také pekařství Paul, kde budou mít plasty na jedno použití zákaz minimálně do doby, než si o ně samotný zákazník neřekne.

„Snažíme se ve spolupráci se společnostmi, které se v oblasti jednorázových plastů pohybují – jde o restauratérství, stravování, rychlé občerstvení, nákupní řetězce, kavárny – najít cestu, jak využít rostoucí společenskou poptávku po změně. Zákazníci si daleko více než před pár lety uvědomují, že s plasty v celém světě blbneme na kvadrát. Život na jedno použití je potřeba změnit,“ říká ke kampani ministr životního prostředí Richard Brabec.

costa-coffee2

Do kampaně se připojilo také Fruitisimo, oblíbený řetězec pro ovocné nápoje. To má zákazníky motivovat k tomu, aby si pro své pití chodili se svou vlastní lahví, kde po vzoru Starbucksu dostanou také konkrétní slevu. A stejně jako u zmíněných firem, v prostorách pro sezení nebude Fruitisimo nabízet žádné plastového nádobí. Bude jej nahrazovat sklem nebo porcelánem.

sodastream-fizzi-black-in-kitchen_8fe404b4-486c-48e9-a1b4-46ce18cdef12

Přečtěte si takéProblém s plasty začínají řešit i nápojoví giganti. PepsiCo a nákup SodaStreamu je toho důkazemProblém s plasty začínají řešit i nápojoví giganti. PepsiCo a nákup SodaStreamu je toho důkazem

Česká zemědělská univerzita (ČZU) na to jde jinak. I když se bude snažit doručovat na různé univerzitní a studentské akce v areálu vratné kelímky, hlavní úsilí bude věnovat pořízení automatů na filtrovanou vodu, které by dle jejich propočtů měly přinést úsporu až 300 tisíc půllitrových PET lahví ročně.

Životní prostředí chce šetřit i Lidl

Omezování používání plastových výrobků se na českém trhu týká i supermarketů, konkrétně Lidlu, který se do této zelené iniciativy také zapojil. Lidl má přitom odvážný plán – do příštího roku chce kompletně zrušit prodej jakýchkoliv plastových produktů určených pro jednorázové použití. Tudíž kelímky, brčka, příbory, tácky nebo vatové tyčinky z plastu již v regálech prodejen za rok nebudou dostupné. Do roku 2025 pak má začít používat pouze recyklované plasty s tím, že se celkové množství má snížit o cca 20 procent.

Od čištění oceánů po bramborové obaly

Znečišťování planety plastovým odpadem je v posledních letech aktuálnější než kdy dříve a právoplatně na to reagují i ambiciózní startupy, které své kroky zaměřují výhradně na chránění Země. Typickým příkladem je například nizozemský projekt The Ocean Cleanup, který před několika týdny vypustil na oceán první důmyslný systém, jenž má za úkol reálně z hladiny (a částečně také z podhladiny) kumulovat veškerý odpad.

System_001_Launch_4_web

Pilotní spuštění od The Ocean Cleanup

Zajímavě se k celému globálnímu problému staví také italští designéři s produktem pod názvem Peel Saver, tedy speciálním přenosným kornoutem pro fast foodové hranolky, který je 100procentně vyroben z bramborových slupek.

Foto: IKEA, Costa Coffee, The Ocean Cleanup