Inovační centra českých zemí, spojte se. Nová síť Ynovate propojí experty a podnikatele napříč kraji

ynovate

Foto: CzechCrunch

Síť Ynovate propojí experty a podnikatele napříč kraji

0Zobrazit komentáře

Podpora českých podnikatelů, urychlení nástupu technologických inovací a také pomoc nové vládě s transformací české ekonomiky, to vše jsou úkoly, které si na svá bedra klade nově vzniklá síť inovačních center Ynovate. Ta propojuje experty inovačních center a podnikatelských inkubátorů z hned osmi krajů v zemi.

Jihomoravský kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, kraj Olomoucký, Plzeňský, Středočeský, Ústecký a také Zlínský. To všechno jsou regiony, ve kterých mohou začínající i již fungující malé či středně velké podniky požádat o radu expertů při překonávání nástrah, na které narazily během své byznysové odysey.

Právě malé a střední podniky jsou podle inovačních center motorem tuzemské ekonomiky. A aby tento motor mohl běžet na plné otáčky, dohodla se centra z výše zmíněných krajů na spolupráci a vzájemném propojení do sítě pojmenované Ynovate.

Z této dohody by měly těžit především společnosti, které mají tyto instituce pod svými křídly. Podle Jindřicha Weisse, koordinátora sítě Ynovate, se firmám a jejich produktům otevírá možnost uspět nejen na tuzemské, ale i na mezinárodní úrovni.

map-min

Foto: Ynovate

Mapa pokrytí nově vzniklé sítě Ynovate

Díky propojení budou firmy moci využívat know-how expertů jednotlivých center bez ohledu na to, pro jaké inovační centrum či podnikatelský inkubátor daný specialista pracuje. „Naši klienti tak mohou najít přesně takovou podporu, jakou potřebují,“ dodává Weiss.

Ynovate je kromě podniků připravené podat pomocnou ruku také vládě a pomoci jí tak naplno využívat potenciál dřímající v českých firmách. Stát by se tak mělo například v rámci projektu Technologická inkubace, který má podpořit 250 českých startupů částkou ve výši jedné miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Naší obrovskou výhodou je každodenní práce s majiteli malých a středních firem napříč Českou republikou. Díky tomu známe velmi dobře prostředí, potřeby, ale i stav, ve kterém naše firmy jsou. V kombinaci se zaměřením na inovace, digitalizaci a inkubaci startupů se jedná o ojedinělou příležitost pro posunutí konkurenceschopnosti celé republiky. Teď je na budoucí vládě, aby využila ten synergický efekt,” říká Jindřich Weiss.

Cílem projektu je postupně rozšiřovat svou síť do dalších krajů a nabízet tak pomoc širšímu počtu firem. V současné chvíli patří mezi členská inovační centra jihomoravský JIC, liberecký Lipo.ink, Moravskoslezské inovační centrum, Inovační centrum Olomouckého kraje, Regionální rozvojová agentura Plzeňského kraje, Středočeské inovační centrum, Inovační centrum Ústeckého kraje a také TIC Zlín.

Král pražských coworkingů Adam Zvada je při chuti. Otevírá další centra, rád by nakupoval a dívá se mimo metropoli

Luboš KrečLuboš Kreč

zvada-otv

Foto: Scott.Weber

Adama Zvada, zakladatel Scott.Weber

0Zobrazit komentáře

Na pražské Pankráci to je polyfunkční dům City Element, v Holešovicích moderní administrativní centrum Visionary s běžeckou dráhou na střeše, na Václavském náměstí „proutěná“ budova Flow Building, v Karlíně část areálu po bývalé Pragovce. Kancelářských center nabízí firma Scott.Weber po celé metropoli už celkem deset a většinou na těch nejlepších lokacích. A brzy k nim přibudou ještě prostory v dejvickém Bloxu – a za rok a kus také u vltavského břehu v komplexu Port 7. Praha jako by zakladateli Scott.Weber Adamu Zvadovi začínala být malá.

„To tak jenom vypadá. Je tu pořád obrovský prostor, kam růst,“ říká padesátiletý podnikatel. Čísla mu dávají za pravdu. Podle poradenské agentury JLL, která vydává každý kvartál analýzu pražského nemovitostního trhu, je v hlavním městě celkem 3,7 milionu metrů čtverečních kanceláří.

Ty sdílené či coworkingové, na které se Zvada zaměřuje, představují necelá tři procenta výměry, do pěti let by se trh měl podle odhadů zdvojnásobit. „V zahraničních metropolích ten poměr bývá kolem pěti až 10 procent,“ dodává majitel Scott.Weber. Jeho společnost má z oněch 90 tisíc metrů čtverečních necelou třetinu a je lídrem trhu. To ale neznamená, že by nepokukoval po jiných městech. Naopak.

Covid samozřejmě poznamenal realitní trh, i ten coworkingový. Zákazníci mají jiná, nová očekávání. Dojde ke konsolidaci. Jsme na ni připraveni.“ Přeloženo – Adam Zvada by rád někoho koupil, a kromě Prahy se kouká i na Brno či Ostravu. „Nějaká jednání se vedla, nějaká se vedou. Uvidíme, zatím k žádné dohodě nedošlo, ale myslím, že dříve nebo později to klapne,“ říká. Letos už koupil pražský byznys polské sítě Business Link, a to v holešovickém centru Visionary.

blox

Foto: Scott.Weber Workspace

Moderní budova Blox, kde Scott.Weber Workspace vybuduje nový coworking

Když hovoří o tom, že covid změnil realitní trh, má na mysli především očekávání klientů. Výhody, které skýtaly sdílené kanceláře (tedy uvolněná atmosféra, originální interiérový design, členité řešení prostoru s mnoha variabilními zasedačkami), byly moderní už dřív. Teď se z nich ale stala nutnost, i kvůli jejich flexibilitě, protože většinou nejsou podmíněné dlouhodobými nájemními smlouvami.

„Covid změnil to, co lidé i firmy od kanceláří chtějí. Jak se stalo standardem, že se částečně pracuje z domova a částečně z kanceláří, posunulo se i jejich vnímání. Hybridní režim práce se promítl do hybridního charakteru pracovního prostoru,“ říká Zvada s tím, že nově navíc jeho klienti mnohem více chápou zajímavý pracovní prostor jako formu zaměstnaneckého benefitu. „Dřív chtěli v sexy kancelářích být kvůli marketingu, kvůli PR, aby mohli ohromovat zákazníky, teď do toho zásadně promlouvá personalistika.“

Ze Scott.Weber se výrazný hráč na pražském realitním trhu stal za poslední dva roky, jeho konkurenty jsou nadnárodní sítě Regus a Spaces nebo lokální hráči Work Lounge, Hub Hub či Impact Hub. Někdejší lídr trhu, americký řetězec WeWork, je po splasknutí vlastní valuační bubliny momentálně v Praze pouze v budově Drn na Národní třídě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

WeWork expandoval za každou cenu, neřešil rentabilitu jednotlivých lokalit. To se nám stát nemůže,“ odmítá Zvada, že by dynamický růst Scott.Weber mohl skončit podobně jako WeWork, který měl v říjnu 2019 ocenění na úrovni 40 miliard dolarů a o dva měsíce později se propadl na pětinu, protože vyšlo najevo, jak ztrátový a uměle budovaný byznys to je.

Letos budeme mít obrat firmy, kterou řídím se svou manželkou, kolem 220 milionů, příští rok bychom rádi pokořili čtvrt miliardu při organickém růstu. V případě akvizic se přiblížíme 300 milionům. Za posledních pět let vykazujeme pravidelný meziroční nárůst přibližně o 20 procent, jsme každý rok ziskoví, na všechno si vyděláme,“ říká Zvada, který Scott.Weber založil v roce 2009, ale teprve poslední dva roky je na trhu opravdu hodně viditelný. „Důležité je si nehrát na něco víc, což WeWork dělal. Říkal, že je technologická firma,“ dodává.

Takto prostý přístup, který Zvada popisuje, on sám minimálně jednou nedodržel, a to už při vymýšlení jména firmy – Scott.Weber. Zní to světově, ale realita je o dost jednodušší. Zvada dal totiž dohromady jména dvou značek, které měl rád, tedy kol a lyží Scott a grilů Weber.

zvada-praga

Foto: Scott.Weber

Adama Zvada v sídle Scott.Weber

ticketportal-mvp

Přečtěte si takéEstonci ovládli český ticketingový trh. Od Mafry kupují TicketportalEstonci ovládli český ticketingový trh. Po GoOutu a Ticketstreamu kupují od Mafry také Ticketportal

A pokud by se podíval do světa i teď, co inspirativního tam pro český trh vidí? Jak se byznys s flexibilními kancelářemi mění a promění? „Hodně diskutovaným modelem v zahraničí je hub & spoke, který navazuje na hybridní režim práce. Někdy je potřeba rychle přesunout části týmů do jiné kanceláře, jiného patra nebo jiné budovy. Hub & spoke umožňuje řídit firmu z ústředí v centru města a mít síť menších officů v jiných čtvrtích. Ne, že všichni sedí na jednom místě, jak jsme zvyklí. Kromě toho se zaměstnancům zkrátí doba dojíždění do kanceláře,“ popisuje Zvada trendy.

Takže už brzy i v Česku? „Ve větších zemích se to už docela rozmáhá, sem k nám to přijde se zpožděním. A nebude to kvůli velikosti naší země nutně soustředěné do jednoho města. Takže hlavní kanceláře budou třeba v Praze a pak sdílené v Kladně, v Berouně a v Kolíně podle toho, kde budou zaměstnanci a kde budou klienti,“ doplňuje.