Interaktivní film Black Mirror: Bandersnatch slaví úspěch. Netflix chystá další podobná dobrodružství

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

netflix-black-mirror-bandersnatch

Foto: Netflix

Film Černé zrcadlo: Bandersnatch

0Zobrazit komentáře

Když na Netflixu na konci prosince přistál snímek Black Mirror: Bandersnatch, přinesl s sebou velká očekávání. Jednalo se totiž o první interaktivní film pro dospělé, ve kterém divák v průběhu děje rozhoduje o tom, jak se hlavní postavy rozhodnou, a Netflix si chtěl především otestovat, jak diváci na takovou možnost zareagují. A ukazuje se, že interaktivita při sledování neotřelého dílu jinak úspěšného seriálu zafungovala.

Největší videoplatforma pro streamování filmů a seriálů tento týden oznamovala finanční výsledky za poslední čtvrtletí, během nichž šéfové Netflixu prozradili více i o úspěchu Black Mirror: Bandersnatch. Interaktivní snímek přišel jako předzvěst páté série populárního antologického seriálu Black Mirror a brzy by se podobných dobrodružství, kdy sám jako divák rozhodujete o ději, mohlo objevit víc.

„Jak začínáme tento formát objevovat, můžete očekávat více těchto interaktivních snímků,“ cituje magazín Business Insider produktového šéfa Netflixu Grega Peterse. Právě interaktivita prý přitáhla jak diváky, tak zároveň zaujala tvůrce videoobsahu, do něhož i sám Netflix investuje miliardy dolarů.

black-mirror-bandersnatch-interactive2

Nový zážitek totiž takový interaktivní film nepřináší pouze pro diváky, ale také pro filmaře a herce, kteří museli v případě Bandersnatch přijít s úplně novými postupy. Celkem bylo natočeno více než 5 hodin záběrů, z nichž si pak divák vlastními volbami sestaví zhruba hodinu a půl dlouhý film. Podle Netflixu může mít výsledný snímek až milion obměn s tím, že se pak divák vždy dostane k jednomu z pěti hlavních konců.

„Máme tušení, že interaktivní formát Bandersnatche funguje napříč všemi druhy vyprávění, a někteří z těch nejlepších vypravěčů na světě se do něj chtějí nadšeně pustit,“ prozradil šéf obsahu Netflixu Ted Sarandos. I proto nakonec v Netflixu vytvořili speciální systém zvaný Branch Manager, díky kterému dokázali tvůrci celou epizodu napsat a následně i vyprodukovat, aby obsahovala množství alternativních průběhů i závěrů.

Starosti se žalobou

Právě tento speciální software plánuje Netflix využívat i k dalším podobným interaktivním filmům a není vyloučeno, že ho do budoucna poskytne také třetím stranám, pokud se formát skutečně naplno uchytí. Ve filmu Bandersnatch, který se stal výplní mezi čtvrtou a chystanou pátou řadou seriálu Black Mirror, jež by měla vyjít ještě letos, si autoři chytře pohráli s propojením reálného světa a toho ve filmu a bude zajímavé sledovat, jak budou vypadat další interaktivní filmy.

netflix-black-mirror-bandersnatch4

V Black Mirror: Bandersnatch hrají Fionn Whitehead, Will Poulter a Asim Chaudhry

Nejprve si však bude muset Netflix poradit se žalobou ze strany menší vydavatelské společnost Chooseco, podle které streamovací gigant zneužil její ochrannou známku na spojení „Choose Your Own Adventure“ (Vyber si své dobrodružství), které používá ve svých knihách, kde si čtenář rovněž vybírá, jak se bude děj vyvíjet. Netflix v Black Mirror: Bandersnatch právě takovou knihu použil a hlavní hrdina Stefan (Fionn Whitehead) podle ní vytváří vlastní počítačovou hru.

Zmíněné spojení „Choose Your Own Adventure“ se pak přímo ve filmu objevuje a zmiňuje a podle Chooseco na to Netflix nemá žádnou licenci ani povolení. Americkému vydavateli se navíc nelíbí, že je jeho „slavný trademark“, jak píše v žalobě, ve filmu Bandersnatch spojován s „démonickou přítomností, násilnostmi, užíváním drog, vraždou, zohavením mrtvoly a dalšími rozrušujícími záběry“. Za poškození své reputace proto Chooseco podle USA Today žaluje Netflix o 25 milionů dolarů nebo zisky Netflixu, pokud by měly být vyšší.

divadlo-vinohrady-praha-spider-man-trailer

Přečtěte si takéPodívejte se na první trailer k filmu Spider-Man: Daleko od domova, ve kterém se objevuje i PrahaPodívejte se na první trailer k filmu Spider-Man: Daleko od domova, ve kterém se objevuje i Praha

Netflix se zatím odmítl k celému případu jakkoliv vyjádřit, ale lze očekávat, že nebude mít žádný vliv na potenciální další interaktivní tvorbu z jeho dílny. Prozatím alespoň streamovací obr, jemuž by měla letos přibýt významná konkurence v podobě vlastní služby od Disney, prozradil pár detailů, jak se vlastně diváci u interaktivní prvotiny Bandersnatch rozhodovali. Pokud nechcete narazit na potenciální spoiler, již doporučujeme dále nečíst. (A případně se nedívat ani na níže přiložené video, jak film vznikal.)

Když si například jako vůbec první volbu po spuštění filmu máte vybrat ke snídani mezi cereáliemi Sugar Puffs nebo Frosties, podle Netflixu si více než 60 % diváků vybralo Frosties. Mnohem důležitější volba pak přišla v herním studiu Tuckersoft, kde byl hlavní hrdina Stefan postaven před rozhodnutí, zda chce přijmout jeho pracovní nabídku: 73 % diváků vybralo, aby ji přijal. Netflix pak také prozradil to, ke kterému z pěti hlavních konců se diváci dostávali vůbec nejméně. Šlo o konec, kdy se Stefan vrátí v čase a vydá se svou matkou na tragickou cestu vlakem.

Celý Black Mirror: Bandersnatch navíc obsahuje i různé další vychytávky, takže děj například změní i to, když se rozhodnete pro jednu volbu dvakrát, jakmile se k ní v rámci děje vrátíte. Když si Stefan může vzít do ruky rodinnou fotografii, nebo knihu, zkuste dvakrát za sebou zvolit fotku. Autoři pak navíc do celého filmu ukryli i speciální tajný konec, kdy se přesnou kombinací mnoha rozhodnutí můžete dostat až k zakódovanému QR kódu, který vás odkáže na fiktivní web herního studia Tuckersoft, odkud si dokonce můžete stáhnout jednu hru pro počítač ZX Spectrum a v příslušném emulátoru si ji zahrát. Více o tomto konci včetně návodu, jak se k němu dostat, najdete v magazínu The Wrap.

Foto: Netflix