Investoři nám vyčítají, že pálíme málo peněz. Mít rezervu v cash flow je výhoda, říká Bláhová z Daytripu

Startup Daytrip, jenž propojuje cestovatele s řidiči, během covidu zažil těžké časy. Loni ale získal 150 milionů a rok uzavřel rekordně.

Peter BrejčákPeter Brejčák

daytrip-marketa-boxedRozhovor

Foto: Daytrip

Markéta Bláhová, spoluzakladatelka startupu Daytrip

0Zobrazit komentáře

„Jste na dně.“ Takový vzkaz od svých chytrých hodinek si Markéta Bláhová přečetla poté, co strávila den i večer s investory svého startupu v Berlíně a další ráno vstávala jen po několika málo hodinách spánku, aby stihla brzký odjezd vlaku do Prahy. Když ten den později společně mluvíme, je vidět, že na dně Bláhová není. Ani fyzicky navzdory tomu, co říkal inteligentní náramek, a už vůbec ne byznysově. Cestovatelský startup Daytrip, který spoluzakládala, sice během pandemie koronaviru a zastavení turismu utržil silnou ránu, tu ale dokázal i díky pomoci investorů ustát a loni už překonal své předcovidové rekordy.

„Na mě platí rčení kovářova kobyla chodí bosa,“ směje se Bláhová při otázce, proč vlastně jezdí vlakem. Platforma Daytrip totiž propojuje řidiče s cestovateli, kteří nechtějí jen odvoz z místa A do místa B, ale zároveň po cestě vidět zajímavosti a různé památky. Nejde přímo o cestování s průvodcem, avšak ani jen o obyčejný odvoz, díky čemuž turisté poznají i místa, která by při tradičním způsobu cestování nenavštívili. „Já jsem naposledy Daytrip využila při cestě na teambuilding ještě před covidem,“ doplňuje.

Na rozdíl od ní ale zákazníci Daytrip využívají stále více. Od svého vzniku před sedmi lety služba převezla už přes 700 tisíc lidí, 400 tisíc z toho jen loni. Díky tomu startup dosáhl na hrubý objem prodaných služeb (GMV) ve výši 21 milionů eur, téměř půl miliardy korun. „Dostali jsme se tak na 1,5násobek roku 2019, což předtím byl náš nejúspěšnější rok,“ pochvaluje si Bláhová, jež na české startupové scéně patří do výrazné minority – za startupy, které v posledních letech dostaly investici, totiž stojí jen dvanáct zakladatelek a celkem 350 zakladatelů. Loni Daytrip získal také svou největší investici ve výši 150 milionů korun, v kolech předtím nabral dalších 40 milionů.

„Kdyby loni nenastaly další okolnosti jako válka na Ukrajině nebo dozvuky covidu v jihovýchodní Asii, rostli bychom víc. Očekávali jsme vyšší čísla. Teď už se bojím modelovat, aby se zase nestalo něco nečekaného,“ popisuje Bláhová. I se tak ovšem Daytrip nyní nechystá polevovat. Aktuálně již sdružuje přes pět tisíc řidičů ve více než 90 zemích s cílem zanedlouho překonat magickou stovku. O dalších plánech expanze, možném exitu či třeba největších poučeních z krize mluví Bláhová v rozhovoru pro CzechCrunch.

Čtyři sta tisíc cestujících za rok, přes pět tisíc řidičů v devadesáti zemích. Jak si při takových číslech střežíte kvalitu poskytované služby?
Cestovatelé občas zažijí nepříjemné situace, jde o produkt, kam vstupuje několik stran – my, řidiči, zákazníci. Nebudeme tvrdit, že se nemůže stát zádrhel, ke všem se ale stavíme čelem a se zákazníky je řešíme kompenzacemi nebo nějakou jinou formou, nic nenecháváme vyhnít. U veřejných recenzí na TripAdvisoru máme devadesát sedm procent pětihvězdičkových, jednohvězdičkových jsou čtyři desetiny procenta.

daytrip-30-of-33

Foto: Daytrip

Zakladatelé Daytripu Tomáš Turek a Markéta Bláhová

Ptám se i kvůli nedávnému tweetu Jakuba Rože, který v Mexiku neměl zrovna nejlepší zkušenost.
Jde o zádrhel, který řešíme. Zrovna Mexiko je jedna z těch zemí, které jsou nám kulturně vzdálenější, kvůli tomu máme po celém světě lokální lidi, již se starají o komunitu řidičů v daných regionech. Máme to takto nastavené od začátků a s tím, jak rosteme, je to pro nás pořád výzva. Vymýšlíme programy, jak řidiče přeškolovat.

Když jsme v roce 2015 začínali, měli jsme české řidiče a s prvními Maďary jsme si říkali, jak moc jsou jiní než my. Teď mi přijdou úplně stejní. Kulturní rozdíly jsou po světě velké, něco jiného znamená „přijít na čas“ pro Mexičana, něco jiného pro Švýcara, což není nic překvapivého. Na druhou stranu se nechceme vymlouvat, jsme globální platforma a garantujeme srovnatelnou kvalitu po celém světě. Děláme všechno proto, abychom ji tak i udrželi.

Kolik regionálních manažerů po světě máte?
Jde o přibližně dvacet lidí. Závisí to přitom nejen na regionu, ale i na počtu řidičů – pokud je jich v jedné zemi hodně, budou mít vlastního manažera. V dalších regionech může mít manažer na starost několik sousedních zemí, které je schopný obsáhnout.

Funguje Daytrip takzvaně on demand jako Uber, kde jen zadám poptávku a řidiče mi přidělíte, nebo jste tržiště jako Liftago, kdy si můžu vybrat i konkrétního řidiče?
Zákazník si konkrétního řidiče nevybírá. Garantujeme, že jejich úroveň je srovnatelná. Poptávku pak nabízíme našim partnerským řidičům na základě dostupnosti.

Tím, že jsme expandovali devadesátkrát, jsme se naučili, jak tento proces vyladit.

Jak například při expanzi pracujete se základním problémem podobných služeb – abyste měli zákazníky, potřebujete dostatek řidičů, ale řidiče potřebujete k tomu, abyste měli dostatek zákazníků?
Kde působíme, máme alespoň několik řidičů, nemusí to být desítky nebo stovky. Zákazníci si cesty bookují někdy i měsíce dopředu, takže jsme schopni je řídit pro konkrétní trasy a poptávku vidět dostatečně dopředu. Tím, že jsme expandovali devadesátkrát, jsme se naučili, jak tento proces vyladit.

Kam se chystáte expandovat v nejbližší době?
Budeme pokračovat v zemích Latinské Ameriky. Naše dlouhodobá vize je být všude tam, kde jsou turisti a kde je bezpečně. Do Sýrie a Afghánistánu asi nepůjdeme…

Byli jste v Rusku?
Nikdy jsme tam nebyli, ani se nechystáme. Naše přidaná hodnota je být průvodcem po zajímavých místech a při přepravě na středně dlouhé vzdálenosti. V Rusku jsou vzdálenosti vnímané jinak.

Kolik zemí vám zůstává na seznamu těch bezpečných? Máte definovaný nějaký limit?
Sky is the limit. Máme starší firemní trička s grafikou, kde děláme průvodce na Marsu. Ale realisticky – záleží i na politické situaci, například jsme působili na Ukrajině, po začátku ruské invaze jsme přestali, protože to nebylo bezpečné. Svět není statický, situace se mění, tomu přizpůsobujeme i naše plány.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Loni jste zprostředkovali cesty v objemu 21 milionů eur, překonali jste tím svůj rekord z roku 2019. Kolik z této částky zůstává vám jako reálné tržby?
Z každé jízdy si bereme poplatek, který se napříč zeměmi může lišit, navíc máme i několik variant produktu. Přibližně ale půjde o pětinu z toho.

A jste přitom v zisku?
Nejsme, ale záleží na tom, kolik investujeme. Kdybychom se teď rozhodli být v zisku a místo toho utlumili růst a expanzi, dokážeme se do černých čísel dostat. Pro nás je ale nadále primární růst. Někdy je ale až komické, že nám investoři vyčítají, že pálíme příliš málo peněz.

To mě zajímá.
Během covidu jsme se naučili, že mít rezervu v cash flow je rozhodně výhoda.

Takže jste zvolili bezpečnější, možná konzervativnější strategii růstu?
Aktuálně už ne, chystáme se pálit víc. Od začátku letošního roku děláme tři a půl násobek loňska, takže se nám daří mít velké obraty.

Další investiční kolo neplánujete? Poslední tři roky jste je vždy oznamovali právě začátkem roku, nyní se nic neděje…
Nemáme, co bychom oznámili. Díváme se okolo, kdybychom našli strategického partnera a spojení s ním by nám dávalo smysl, tak se dalšímu kolu bránit nebudeme.

Někdy je až komické, že nám investoři vyčítají, že pálíme příliš málo peněz.

Aktivně jej nehledáte?
Rozhlížíme se. Nejsme ale v situaci, že by nám měla za pár týdnů nebo měsíců dojít ranvej. Spíš by mělo jít o příležitost, jak růst zrychlit.

Tento rok oslavíte osm let od svého vzniku, u startupů už po tolika letech začínají tikat hodinky na exit. Jakou v tomto ohledu máte vizi?
Chceme se stát takovou značkou, že v mobilu vedle aplikací Uber nebo Airbnb budete mít Daytrip. Aktuálně rozjíždíme hodně produktů, doteď jsme se věnovali hlavně běžným uživatelům, ale nabíráme také strategické partnery, v čemž chceme pokračovat. Napínáme naše síly, abychom jsme se v našem byznysu spojovali s velkými jmény.

Ptám se i kvůli investorům, jestli od vás pomalu očekávají návratnost svých peněz… Jestli nad exitem aktivně přemýšlíte?
Dá se říct, že teď i navazováním strategických partnerství zasazujeme semínka pro možný exit.

Čeho se ta strategická partnerství týkají? Rozšiřujete tím nabídku produktů?
Částečně ano, jsou pro nás důležité, abychom dokázali oslovovat nové zákazníky, kteří využívají různé cestovní agregátory nebo cestovní kanceláře. Zároveň se více zaměřujeme na cestující za byznysem, pro něž náš produkt zatím není úplně optimální.

daytrip_2-min

Foto: Daytrip

Platforma Daytrip

Něco jako nová vertikála?
Nejde o zrovna jiný produkt. Často když Američan letí několik hodin na pracovní cestu do Evropy, chce se přitom podívat na nějaké zajímavosti nebo atrakce. Třeba když jde do výrobního závodu mimo hlavní město, odvezeme jej tam a po cestě se může někde zastavit.

Navíc zkoušíme další produkt pro běžné cestující, doteď jsme se soustředili jen na privátní cestování v párech, ale dělali jsme testy na několika trasách s menšími autobusy. Umožňuje nám to zasáhnout víc cenově citlivé zákazníky, protože nezaplatí za celé auto, ale jen za sedadlo na sdíleném transferu. Nepůjde o velké autobusy, ale o malé skupiny do sedmi lidí, kde je zážitek pořád podobný jako při soukromé jízdě.

Co je nyní největší výzva, kterou musíte překonat?
Teď budu mluvit za sebe osobně, mám na starosti provoz. Jedna výzva je udržovat kvalitu našich služeb všude po světě. Druhá pak je, že během covidu jsme museli osekat náš tým, který teď naopak zase rychle roste. Výzva proto je lidi správně nabrat, zapojit je a udržet všechny dobře informované, motivované a spokojené, aby spolu komunikovali a nevznikal žádný šum. Na řešení takových „problémů“ se ale těším. Je skvělé vidět, že máme spoustu šikovných lidí nadšených pro Daytrip.

Kolik vás v týmu je?
Na rozvoji Daytripu včetně regionálních manažerů něco přes sedmdesát, většina z toho v Praze, ale máme lidi i na Balkáně, v Itálii či Mexiku.

ladislav-zizka-freshlabels-min

Přečtěte si takéFreshlabels se otočilo do zisku, investovala do něj rodina BaťovýchPo problémových letech otočka. Freshlabels skončilo v zisku a investovala do něj rodina Baťových

Když se nyní podíváte na období covidu, kdy jste museli přepouštět, je něco, co byste udělala jinak?
Myslím, že jinak, než jsme to udělali, to moc ani nešlo. Zpětně ale vnímám, že je určitě důležité zachovat ve firmě jádro, které dále nese know-how, a to někdy možná i za vyšší cenu. Tito lidé v situaci, když se opět daří, mají nejvíc práce, dělají strategická rozhodnutí. Je velmi bolestivé rozhodovat se, koho v týmu zachovat a s kým se budeš muset rozloučit. Ale musíš si to velmi dobře rozmyslet a pak lidi správně motivovat.

Jak v tomto ohledu zpětně hodnotíte období covidu?
Určitě to bylo za těch osm let nejtěžší období, to bezpochyby. Nikdo na začátku nevěděl, že bude trvat dva roky, nejdřív se to zdálo na tři měsíce, možná půl roku. Říkali jsme si, že to zvládneme a nikoho ani nebudeme propouštět. Po pár měsících jsme ale zjistili, že to tak nejde… Možná nám nejvíc pomohlo, že jsme zůstali optimističtí. Kdyby mi někdo v začátcích covidu řekl, že se v podstatě dva roky nebude téměř cestovat, bylo by mnohem náročnější se na to mentálně nastavit. Menších krizí jsme si ale prošli hodně a věřím, že každá z nich nás posunula dál.

Co jste se v průběhu těch let naučila sama o sobě?
To je zákeřná otázka. Uvědomila jsem si, že někdy vyšiluju kvůli blbostem, když se pak ale řeší velká věc, v hlavě se mi zapne takový nouzový mód, díky kterému můžu fungovat efektivně a racionálně.

Jak často musíte takový mód zapínat?
Už tomu není tak často. Máme skvělý tým lidí, který problémy dokáže řešit, já je jen konzultuju, aby všechno dopadlo dobře.

V Brně nás inspirují Drážďany nebo Tampere, říká šéf JICu. Firmy odtud ale míří rovnou do Ameriky

Agentura JIC – Jihomoravské inovační centrum – slaví 20 let. Její šéf Petr Chládek mluví o tom, jak kultivuje tamní podnikatelské prostředí.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

petr-chladek_6-minRozhovor

Foto: JIC

Petr Chládek, ředitel inovační agentury JIC

Letenková společnost Kiwi.com nebo vývojářská firma Y Soft sice podnikají ve zcela jiných odvětvích, ale mají ve své historii společnou věc. Obě tyto společnosti totiž prošly inovační agenturou JIC. A stejně tak i mnohé další úspěšné podniky z Brna. Sdružení zřizované krajem, městem a místními univerzitami poskytuje granty, investice, kontakty, ale i konzultace a plní roli styčného důstojníka jihomoravského podnikatelského a startupového prostředí.

Letos instituce oslavuje dvacetileté výročí od založení. Stále se zaměřuje na podporu malých a středních podniků, zejména technologických startupů, ale v posledních letech JIC výrazně rozšířil své služby a pomáhá třeba i kreativcům v novém hubu KUMST nebo pořádá networkingové akce pod značkou Velvet Innovation. Kraj a město mu také výrazně navýšily rozpočet a ročně jeho službami projde přibližně stovka firem.

Za stejný časový úsek proinvestuje zpravidla vyšší desítky milionů korun, přičemž jen letos pracuje s rozpočtem 150 milionů. Ten pochází ze čtyřiceti procent z krajských a městských peněz, ovšem křesla v představenstvu mají i čtyři brněnské univerzity – Masarykova, Mendelova, Veterinární a Vysoké učení technické.

JIC vede od roku 2017 Petr Chládek, kdy navázal na práci svého předchůdce Jiřího Hudečka, ovšem v brněnském inovačním ekosystému se pohybuje přibližně od roku 2005. Dnes je moravská metropole známá pro řadu technologicky vyspělých firem, ovšem ne vždy to tak bylo. „Ještě před deseti lety tu byla celá řada mladých společností, často s ročním obratem do dvaceti milionů korun, které na svůj úspěch teprve čekaly. Od té doby jich řada vyrostla, hodně z nich je zainvestovaných a zbohatly,“ bilancuje Chládek v rozhovoru pro CzechCrunch.

Kde se vlastně před dvaceti lety vzala poptávka po inovačním centru?
Nápad vycházel ze situace, která dnes bude znít jako sci-fi. V Brně byla kolem let 2001 až 2002 poměrně vysoká nezaměstnanost, kolem dvanácti procent. Ve stejné době byla v Praze dvě procenta a nikdo nevěděl, co s tím dělat. Očekávalo se, že to spraví zahraniční investice, které přišly na konci devadesátých let. To se ale nestalo. Ale do toho v roce 2001 vznikly kraje. Jihomoravský kraj měl velké štěstí, že se do prvního zastupitelstva dostalo několik lidí, kteří vnímali nové trendy.

Přidal se k nim i člověk vzdělaný v Británii u jedné z nejlepších geografek té doby Doreen Masseyové, který pracoval s regionálními systémy a věděl, že nejde spoléhat jen na zahraniční investory. Říkal už tehdy, že je třeba financovat i místní lidi, kultivovat vědu, vzdělání a investovat do startupů. Tehdy tenhle pojem skoro nikdo neznal.

petr-chladek_2-min

Foto: JIC

Petr Chládek vede JIC od roku 2017

To bylo tedy hodně vizionářské.
Bylo. Ten člověk se jmenuje David Uhlíř, dodnes s námi pracuje a napsal první generaci regionální inovační strategie. Jejím prvním velkým výstupem bylo právě založení JICu v roce 2003. Nejednalo se přitom o nic kdovíjak revolučního. Kdybyste se podíval na regiony po celém světě, které měly nějaký strukturální problém, tak to všude vypadalo obdobně. Pár lidí se shodlo na nějaké vizi, šli za ní dlouhodobě a dali dohromady peníze.

Jak se brněnské podnikatelské prostředí od té doby posunulo ve své podobě a smýšlení?
Pozoruji velký rozdíl. Ještě před deseti lety tu byla celá řada mladých firem, často s ročním obratem do dvaceti milionů korun, které na svůj úspěch teprve čekaly. Od té doby jich řada vyrostla, hodně z nich je zainvestovaných a zbohatly. To znamená, že si mohou do Brna přivést špičkový management ze zahraničí. Navíc tito zahraniční profíci začínají i rotovat mezi místními firmami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To znamená, že třeba Y Soft si přivede někoho ze zahraničí a ten člověk pak pokračuje do jiné brněnské firmy?
Třeba. Anebo si založí něco vlastního, ale zůstává tady. To dříve nešlo, protože tu nebyla kritická masa lidí, od nichž by se mohli učit místní podnikavci. Je jich tady už určitě několik desítek. O zahraničních vývojářích ani nemluvě.

Strávil jsem sám v Brně čtyři roky při studiích a vždycky jsem měl z místních pocit, že mezi nimi je typická ambice jít do Prahy. Neděje se vám, že ty nejnadějnější firmy utíkají do hlavního města?
Lhal bych, kdybych tvrdil, že se to neděje. Myslím si nicméně, že i tohle se posunulo oproti době před deseti či patnácti lety. Tehdy opravdu nebylo v Brně mnoho k vidění, ale celková kvalita života tu šla výrazně nahoru a myslím, že už je to tu v lecčems příjemnější. A to říkám jako člověk, co v Praze žil osm let, osobně ji mám hodně rád.

V Brně je osmdesát tisíc studentů, čtyři univerzity stále produkují absolventy. To je pro firmy rezervoár.

Co je tedy důvod, proč firmy jižní Moravu opouštějí a jdou do hlavního města?
V první řadě tedy sledujeme, že když je nějaká firma opravdu dobrá, tak nejde do Prahy, ale rovnou na globální trh, do Kalifornie, na Floridu nebo třeba do Londýna. Samozřejmě se ve větším městě ale lépe hledají kontakty i kapitál. Nicméně hodně brněnských firem se zabývá hardwarem, jsou deep techové, rostou třeba pomaleji a potřebují jiný kapitál.

Když říkáte deep tech, co si pod tím představit? Co je to za firmy?
Jsou to firmy, které často vychází z výzkumu a mají nějakou složitější technologii. Často figurují v B2B segmentu. V rámci JICu mohu zmínit firmu NenoVision, která dělá součástky do elektronových mikroskopů. Nebo jsou to hodně věci o umělé inteligenci, rozpoznávání obrazu pro vyšetřování nebo pro medicínu.

Nepotřebují ale právě takové firmy nutně talenty z větších dálek? Jak je přesvědčit, že mají zůstat v Brně?
Takoví podnikatelé tu stále lidi mají a je o ně menší rvačka než právě v hlavním městě, kde si je často stáhnou zahraniční firmy a zcela jinak je mohou zaplatit. V Brně je osmdesát tisíc studentů, čtyři univerzity stále produkují absolventy. To je pro firmy rezervoár, z něhož mohou čerpat. A pak také už zmíněná kvalita života – pro řadu lidí je důležité, že nestráví denně hodinu a půl v autě dojížděním do centra Prahy.

Pro iDnes jste před dvěma roky říkal, že Brno by se mělo srovnávat spíš s „druhými“ městy napříč Evropou, jako jsou Drážďany, Linec, Krakov či Tampere. Čím vás inspirují?
Jsou to města, která staví na technologické znalosti. Mají dobré univerzity, mají zajímavé firmy a nesrovnávají se s Berlíny a Pařížemi. Kvalitativní charakteristiky a struktura ekonomiky těch druhých měst jsou zkrátka obvykle jiné. Zhruba čtyřicet pět procent lidí mají zaměstnaných v průmyslu. V Praze prostě nenajdete padesát výrobních firem, v Jihomoravském kraji ale existují a jsou potřeba.

petr-chladek_8-min

Foto: JIC

V inovační politice se Petr Chládek pohybuje od roku 2005

Slyšíte třeba od kolegů z Drážďan věci, z nichž bychom se mohli v Brně poučit?
Určitě je toho víc, stejně jako v případě jiných měst. Drážďany jsou možná trochu specifické. Mají svou scénu hodně postavenou na vývoji čipů a těží z napjaté geopolitické situace. Není jasné, co se bude dít s Tchaj-wanem (tchajwanská společnost TSMC je jedním z největších světových výrobců polovodičů – pozn. red.), a tak chtějí Tchajwanci vybudovat továrnu na čipy v Německu. Víme, že ale budou potřebovat rozsáhlý lokální ekosystém dodavatelů a partnerů. V Brně pak máme poměrně silné firmy i výzkumné skupiny, které tomu mohou jít naproti.

Takže budeme ale opět dodavatelé průmyslu, nikoliv koncových výrobků.
Je pravda, že u firem z jihomoravského kraje je zpravidla přidaná hodnota menší, ale i to se začíná rychle měnit. I průmyslová tradice je nicméně důležitá a třeba na digitalizaci a zvyšování efektivity výroby se dá ohromně vydělat. Jen v kraji máme asi deset firem, které optimalizují výroby na principu umělé inteligence.

Spolupracujete ve velkém i s univerzitami. Rektor Masarykovy univerzity Martin Bareš často vyjadřoval aspiraci, aby MUNI přeskočila Karlovu univerzitu v žebříčcích. Nedává vám ta pražská ambice přesto smysl?
S Martinem Barešem se známe dlouho a vážím si jeho ambiciózního přístupu. Je velmi dobře, že má vizi, aby MUNI poskočila v žebříčcích. Karlova univerzita je výše, a tak se k ní MUNI přirozeně vztahuje, přeci jen univerzitní prostředí má v tomto svá specifika. Já budu každopádně spokojený, když tady budou podobné mzdy jako v Praze.

Tam ještě nejsme?
Nejsme. A bude to dlouho trvat, protože Praha měla náskok z 90. let, kdy třeba platy ve finančnictví a pojišťovnictví byly velmi vysoké. U vývojářů se to ale to rychle dorovnává.

I to, že projekt nakonec selže, je nějaký výsledek.

Ptám se na to školství proto, že i tam se mohou rodit podnikatelé. Myslíte, že brněnští vysokoškoláci chtějí podnikat?
Když jsme před pěti lety pozvali sto padesát studentů do auly a zeptali se, kdo by chtěl podnikat, tak zvedl ruku typicky jeden či dva. Dneska je to ale třeba čtyřicet procent. Osobně velmi věřím práci se studenty už na středních školách a dost mi na této části aktivit JICu záleží. Neříkáme jim, ať seknou se studiem, ale ať o tom přemýšlí, zkouší si malé firmičky stavět. Nasadili jsme na to nový tým, kde je třeba Libor Hoření, a ročně nám v rámci těchto aktivit projde rukama několik stovek lidí.

Objevil se mezi studentskými projekty, které jste viděli, už nějaký, z něhož by vyrostla reálná firma?
Několik našich současných klientů začalo podnikat ještě za studií. Kupříkladu projekt iParcely Kateřiny Borlové, který na jedno místo dává všechna rizika o pozemku, který se chystáte koupit. Nebo projekt Plastic Guys, který vyrábí desky z plně recyklovaného a recyklovatelného plastu. Oba už získaly podporu z našeho programu Prototypuj a ověřuj, který slouží přesně k tomu, co má v názvu. Zpravidla takovým projektům dáváme v začátcích granty do výše několika stovek tisíc korun.

Zaslechl jsem kritiku, že podobné programy jsou černá díra na veřejné peníze a na komerčním trhu by mnohé z podpořených projektů neměly šanci. Jak na to reagujete?
Typicky do programu přijímáme asi jeden z pěti projektů, které se nám hlásí. Takže si opravdu vybíráme. Čísla, která vidíme z prvních výzev před dvěma roky, říkají, že na každou korunu, kterou jsme my do projektů dali, následně investoři dali další čtyři. To znamená, že zájem trhu zde skutečně je. Nicméně i to, že projekt nakonec selže, je nějaký výsledek. Peníze, co jim dáme my, by jim často nikdo jiný nedal. Čeští investoři rádi vkládají spíš v pozdějších fázích.

A neměl by do nich tedy vstupovat JIC, ne jen dávat granty?
Tohle je téma, které řešíme. V tuto chvíli do firem vstupujeme až tehdy, když víme, že dávají smysl. Na přímé investice máme dceřinou společnost JIC Ventures. Přes ni jsme částkami v jednotkách milionů zainvestovaní v šesti firmách a o dalších třech jednáme. Častěji kofinancujeme v rámci nějakého investičního kola, jsme spíš minoritní investoři.

V jedné z vašich aktivit z poslední doby jste se věnovali kreativnímu hubu KUMST, který má sloužit hlavně pro jihomoravské kreativce. Z mého pohledu to bylo zajímavé vykročení mimo vaši IT doménu. Signalizuje tohle zaměření nějaký větší trend?
KUMST je pro nás teď zásadní. Nečekáme od toho samozřejmě, že tam vznikne za rok deset startupových jednorožců, ale rodí se v něm celá řada projektů, které mají vysokou hodnotu. Jedním ze segmentů jsou herní vývojáři, ale pak je tam celá řada kreativců či řemeslníků, kteří jsou pro technologické firmy zásadní. Lidi s uměleckým cítěním jsou potřeba. I iPhone musel někdo designovat a je potřeba toto zaměření kultivovat. Myslím, že čas takových tvůrců začíná právě teď přicházet. Nejen na jižní Moravě.

CC Premium

Partnerem článku je Inovační agentura JIC