Investoři nám vyčítají, že pálíme málo peněz. Mít rezervu v cash flow je výhoda, říká Bláhová z Daytripu
Startup Daytrip, jenž propojuje cestovatele s řidiči, během covidu zažil těžké časy. Loni ale získal 150 milionů a rok uzavřel rekordně.
Markéta Bláhová, spoluzakladatelka startupu Daytrip
„Jste na dně.“ Takový vzkaz od svých chytrých hodinek si Markéta Bláhová přečetla poté, co strávila den i večer s investory svého startupu v Berlíně a další ráno vstávala jen po několika málo hodinách spánku, aby stihla brzký odjezd vlaku do Prahy. Když ten den později společně mluvíme, je vidět, že na dně Bláhová není. Ani fyzicky navzdory tomu, co říkal inteligentní náramek, a už vůbec ne byznysově. Cestovatelský startup Daytrip, který spoluzakládala, sice během pandemie koronaviru a zastavení turismu utržil silnou ránu, tu ale dokázal i díky pomoci investorů ustát a loni už překonal své předcovidové rekordy.
„Na mě platí rčení kovářova kobyla chodí bosa,“ směje se Bláhová při otázce, proč vlastně jezdí vlakem. Platforma Daytrip totiž propojuje řidiče s cestovateli, kteří nechtějí jen odvoz z místa A do místa B, ale zároveň po cestě vidět zajímavosti a různé památky. Nejde přímo o cestování s průvodcem, avšak ani jen o obyčejný odvoz, díky čemuž turisté poznají i místa, která by při tradičním způsobu cestování nenavštívili. „Já jsem naposledy Daytrip využila při cestě na teambuilding ještě před covidem,“ doplňuje.
Na rozdíl od ní ale zákazníci Daytrip využívají stále více. Od svého vzniku před sedmi lety služba převezla už přes 700 tisíc lidí, 400 tisíc z toho jen loni. Díky tomu startup dosáhl na hrubý objem prodaných služeb (GMV) ve výši 21 milionů eur, téměř půl miliardy korun. „Dostali jsme se tak na 1,5násobek roku 2019, což předtím byl náš nejúspěšnější rok,“ pochvaluje si Bláhová, jež na české startupové scéně patří do výrazné minority – za startupy, které v posledních letech dostaly investici, totiž stojí jen dvanáct zakladatelek a celkem 350 zakladatelů. Loni Daytrip získal také svou největší investici ve výši 150 milionů korun, v kolech předtím nabral dalších 40 milionů.
„Kdyby loni nenastaly další okolnosti jako válka na Ukrajině nebo dozvuky covidu v jihovýchodní Asii, rostli bychom víc. Očekávali jsme vyšší čísla. Teď už se bojím modelovat, aby se zase nestalo něco nečekaného,“ popisuje Bláhová. I se tak ovšem Daytrip nyní nechystá polevovat. Aktuálně již sdružuje přes pět tisíc řidičů ve více než 90 zemích s cílem zanedlouho překonat magickou stovku. O dalších plánech expanze, možném exitu či třeba největších poučeních z krize mluví Bláhová v rozhovoru pro CzechCrunch.
Čtyři sta tisíc cestujících za rok, přes pět tisíc řidičů v devadesáti zemích. Jak si při takových číslech střežíte kvalitu poskytované služby?
Cestovatelé občas zažijí nepříjemné situace, jde o produkt, kam vstupuje několik stran – my, řidiči, zákazníci. Nebudeme tvrdit, že se nemůže stát zádrhel, ke všem se ale stavíme čelem a se zákazníky je řešíme kompenzacemi nebo nějakou jinou formou, nic nenecháváme vyhnít. U veřejných recenzí na TripAdvisoru máme devadesát sedm procent pětihvězdičkových, jednohvězdičkových jsou čtyři desetiny procenta.
Ptám se i kvůli nedávnému tweetu Jakuba Rože, který v Mexiku neměl zrovna nejlepší zkušenost.
Jde o zádrhel, který řešíme. Zrovna Mexiko je jedna z těch zemí, které jsou nám kulturně vzdálenější, kvůli tomu máme po celém světě lokální lidi, již se starají o komunitu řidičů v daných regionech. Máme to takto nastavené od začátků a s tím, jak rosteme, je to pro nás pořád výzva. Vymýšlíme programy, jak řidiče přeškolovat.
Když jsme v roce 2015 začínali, měli jsme české řidiče a s prvními Maďary jsme si říkali, jak moc jsou jiní než my. Teď mi přijdou úplně stejní. Kulturní rozdíly jsou po světě velké, něco jiného znamená „přijít na čas“ pro Mexičana, něco jiného pro Švýcara, což není nic překvapivého. Na druhou stranu se nechceme vymlouvat, jsme globální platforma a garantujeme srovnatelnou kvalitu po celém světě. Děláme všechno proto, abychom ji tak i udrželi.
Kolik regionálních manažerů po světě máte?
Jde o přibližně dvacet lidí. Závisí to přitom nejen na regionu, ale i na počtu řidičů – pokud je jich v jedné zemi hodně, budou mít vlastního manažera. V dalších regionech může mít manažer na starost několik sousedních zemí, které je schopný obsáhnout.
Funguje Daytrip takzvaně on demand jako Uber, kde jen zadám poptávku a řidiče mi přidělíte, nebo jste tržiště jako Liftago, kdy si můžu vybrat i konkrétního řidiče?
Zákazník si konkrétního řidiče nevybírá. Garantujeme, že jejich úroveň je srovnatelná. Poptávku pak nabízíme našim partnerským řidičům na základě dostupnosti.
Tím, že jsme expandovali devadesátkrát, jsme se naučili, jak tento proces vyladit.
Jak například při expanzi pracujete se základním problémem podobných služeb – abyste měli zákazníky, potřebujete dostatek řidičů, ale řidiče potřebujete k tomu, abyste měli dostatek zákazníků?
Kde působíme, máme alespoň několik řidičů, nemusí to být desítky nebo stovky. Zákazníci si cesty bookují někdy i měsíce dopředu, takže jsme schopni je řídit pro konkrétní trasy a poptávku vidět dostatečně dopředu. Tím, že jsme expandovali devadesátkrát, jsme se naučili, jak tento proces vyladit.
Kam se chystáte expandovat v nejbližší době?
Budeme pokračovat v zemích Latinské Ameriky. Naše dlouhodobá vize je být všude tam, kde jsou turisti a kde je bezpečně. Do Sýrie a Afghánistánu asi nepůjdeme…
Byli jste v Rusku?
Nikdy jsme tam nebyli, ani se nechystáme. Naše přidaná hodnota je být průvodcem po zajímavých místech a při přepravě na středně dlouhé vzdálenosti. V Rusku jsou vzdálenosti vnímané jinak.
Kolik zemí vám zůstává na seznamu těch bezpečných? Máte definovaný nějaký limit?
Sky is the limit. Máme starší firemní trička s grafikou, kde děláme průvodce na Marsu. Ale realisticky – záleží i na politické situaci, například jsme působili na Ukrajině, po začátku ruské invaze jsme přestali, protože to nebylo bezpečné. Svět není statický, situace se mění, tomu přizpůsobujeme i naše plány.