Investoři se mu vnucují, on je odmítá. Šéf Midjourney je svérázný šampion závodů s umělou inteligencí
Na rozdíl od OpenAI nenabírá Midjourney miliardy dolarů investic, i když fondy jeho zakladateli neustále klepou na dveře. Vydrží mu to dlouho?
Těsně před koncem minulého roku vypustilo Midjourney novou, již šestou verzi svého generátoru obrázků. A znovu potvrdilo, že mezi službami postavenými na umělé inteligenci hraje tu nejvyšší ligu. Jenže zatímco o zakladateli OpenAI Samu Altmanovi toho i díky různým korporátním eskapádám víme dost, tvůrce Midjourney David Holz zůstává trochu tajemnou a velmi svéráznou postavou.
Stačí se podívat na fotografii Davida Holze (kterých tedy bohužel není přehršel) a nemusíte ani hádat dál – to bude asi nějaký matematický génius, ne? Napadne vás… A je to svým způsobem tak. Rodák z Floridy, kde jeho otec poskytoval zubařskou péči na palubě lodi, vystudoval matematiku a fyziku na univerzitě v Severní Karolíně a v rámci doktorátu pracoval pro NASA i pro známý Institut Maxe Plancka.
Vědeckou kariéru ale nakonec odhodil a ještě před dokončením postgraduálu odjel spolu se svým podobně geekovským kamarádem Michaelem Buckwaldem do Silicon Valley s plánem změnit svět. A nějakou dobu to vypadalo, že by mohli uspět – založili společnost Leap Motion, která vyvíjela technologii na ovládání počítačů pomocí gest rukou.
Do jejich firmy nakonec investoři jako Andreessen Horowitz nebo Founders Fund vložili mezi roky 2013 a 2017 zhruba 100 milionů dolarů, takže hodnota startupu tehdy dosahovala 300 milionů dolarů. Jenže jak postupně opadávala vlna nadšení z virtuální reality, která poháněla i atraktivitu Leap Motionu, pomíjel i zájem o Holzův podnik.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Investoři jej proto postupně přiměli firmu prodat, což skončilo velkým neúspěchem – z akvizice Applem sešlo a Leap Motion nakonec zaparkoval v náruči jiného startupu Ultrahaptics, a to za pouhých 30 milionů dolarů. Tedy za desetinu jeho někdejší valuace. Pro Davida Holze to byla formující zkušenost a řekl si, že ať bude dělat cokoli dalšího, bude to bez investorů, kteří by mu říkali, co má dělat.
„V dobách Leap Motionu jsem udělal spoustu chyb a snažím se z nich poučit,“ citoval server The Information Holzova slova při setkání se zákazníky Midjourney. Svůj druhý byznysový projekt rozjel ihned po odchodu z Ultrahaptics v roce 2021 a podílí se na něm i část lidí z Leap Motionu (ovšem nikoli Michael Buckwald).
To, jak funguje Midjourney, je v mnoha směrech unikátní. Zatímco OpenAI nebo Anthropic hlásí jednu rekordní investici za druhou, Midjourney jede dosud plně v Holzově režii. Nejde o to, že by investoři neměli zájem, naopak mu neustále klepou na dveře a snaží se mu vlichotit do přízně, on o ně ale nestojí. Prý je nepotřebuje, protože Midjourney je ziskové, má úzký tým pár desítek lidí, a hlavně se mu podařilo zajistit dostatečnou výpočetní kapacitu na serverech Googlu.
Holz službu Midjourney vypustil na jaře 2022 a celkem rychle se z ní stal fenomén. Oproti konkurenčním AI generátorům obrázků DALL-E od OpenAI a Stable Diffusion se lišil velmi realistickými výstupy (což dokládá srovnání obrázků Midjourney a DALL-E výše, oba měly stejný prompt). A tuto odlišnost si udržuje dodnes, ostatně třeba v článku pod tímto linkem se můžete podívat na výtvor Midjourney na téma zašpiněných kecek Vans. Je to v podstatě nerozeznatelné od fotky.
To je i jedna z hlavních obav, které Midjourney obklopují. Že totiž v roce 2024, kdy se bude mimo jiné volit nový prezident USA, falešné snímky vytvořené s umělou inteligencí ovlivní zásadně nálady a chování veřejnosti. Ačkoli s tvorbou fakenews se Midjourney snaží pracovat a moderovat, co na jeho serverech lze tvořit. Například pokyn CzechCrunche, aby služba nakreslila Donalda Trumpa s ďáblovou korunou na hlavě, odmítla.
Výtky směřují ale i k tomu, že Midjourney postupně zlikviduje svět výtvarného umění a designu, jak jej známe. Ostatně jeho algoritmy se trénují právě i na pracích umělců a část z nich už společnost kvůli tomu zažalovala.
„Je třeba zdůraznit, že Midjourney není o umění, ale o představivosti. Ta se někdy může použít pro umění, ale často to tak není. Většina obrázků, které u nás vznikají, se nepoužívá k profesionálním účelům,“ řekl Holz v raritním, více než rok starém, ovšem krátkém interview pro americký Forbes.
Specifikem Midjourney je i to, jak k němu přistupují jeho klienti. Musí se totiž přihlásit na sociální síť Discord a pokyny mu předávají v jejím prostředí, kde má Midjourney vlastní server, na němž jsou už desítky milionů uživatelů. V nové, šesté verzi už nicméně Midjourney začne umožňovat i to, aby lidé zadávali prompty i mimo Discord, protože to pro méně zdatné počítačové uživatele může být poněkud matoucí rozhraní.
Podle odhadů společnost utržila za rok 2023 zhruba 200 milionů dolarů, tedy 4,5 miliardy korun. A měla by být spolehlivě zisková. Co se investorů týče, Holz je opakovaně odmítl, i když během loňska prý krátce zvažoval, že by nějakou finanční injekci akceptoval. Nakonec z toho ale vycouval.
Midjourney tak zůstává v přehřátých AI dostizích, kdy se valuace konkurenčních firem šplhají do vysokých desítek miliard, unikátním úkazem. Firma, jejíž hodnota by se nepochybně také počítala v těchto řádech, je vlastněná svým zakladatelem. A přesto – aspoň zatím – drží krok s věhlasnými a kapitálově podstatně lépe vybavenými projekty.
Otázkou ale je, zda se jí podaří držet s nimi krok i nadále. Holz je ovšem, co se prodeje byť jen menšího podílu v Midjourney týče, prý neoblomný. „Nabídku bych přijal jen tehdy, kdyby mně nabídli dost peněz, abych mohl rozebrat Měsíc,“ nechal se podle The Information slyšet.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.