Investoři se mu vnucují, on je odmítá. Šéf Midjourney je svérázný šampion závodů s umělou inteligencí

Na rozdíl od OpenAI nenabírá Midjourney miliardy dolarů investic, i když fondy jeho zakladateli neustále klepou na dveře. Vydrží mu to dlouho?

Luboš KrečLuboš Kreč

navrh-bez-nazvu-2

Foto: archiv Davida Holze

Zakladatel Midjourney David Holz

0Zobrazit komentáře

Těsně před koncem minulého roku vypustilo Midjourney novou, již šestou verzi svého generátoru obrázků. A znovu potvrdilo, že mezi službami postavenými na umělé inteligenci hraje tu nejvyšší ligu. Jenže zatímco o zakladateli OpenAI Samu Altmanovi toho i díky různým korporátním eskapádám víme dost, tvůrce Midjourney David Holz zůstává trochu tajemnou a velmi svéráznou postavou.

Stačí se podívat na fotografii Davida Holze (kterých tedy bohužel není přehršel) a nemusíte ani hádat dál – to bude asi nějaký matematický génius, ne? Napadne vás… A je to svým způsobem tak. Rodák z Floridy, kde jeho otec poskytoval zubařskou péči na palubě lodi, vystudoval matematiku a fyziku na univerzitě v Severní Karolíně a v rámci doktorátu pracoval pro NASA i pro známý Institut Maxe Plancka.

Vědeckou kariéru ale nakonec odhodil a ještě před dokončením postgraduálu odjel spolu se svým podobně geekovským kamarádem Michaelem Buckwaldem do Silicon Valley s plánem změnit svět. A nějakou dobu to vypadalo, že by mohli uspět – založili společnost Leap Motion, která vyvíjela technologii na ovládání počítačů pomocí gest rukou.

Do jejich firmy nakonec investoři jako Andreessen Horowitz nebo Founders Fund vložili mezi roky 2013 a 2017 zhruba 100 milionů dolarů, takže hodnota startupu tehdy dosahovala 300 milionů dolarů. Jenže jak postupně opadávala vlna nadšení z virtuální reality, která poháněla i atraktivitu Leap Motionu, pomíjel i zájem o Holzův podnik.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Investoři jej proto postupně přiměli firmu prodat, což skončilo velkým neúspěchem – z akvizice Applem sešlo a Leap Motion nakonec zaparkoval v náruči jiného startupu Ultrahaptics, a to za pouhých 30 milionů dolarů. Tedy za desetinu jeho někdejší valuace. Pro Davida Holze to byla formující zkušenost a řekl si, že ať bude dělat cokoli dalšího, bude to bez investorů, kteří by mu říkali, co má dělat.

„V dobách Leap Motionu jsem udělal spoustu chyb a snažím se z nich poučit,“ citoval server The Information Holzova slova při setkání se zákazníky Midjourney. Svůj druhý byznysový projekt rozjel ihned po odchodu z Ultrahaptics v roce 2021 a podílí se na něm i část lidí z Leap Motionu (ovšem nikoli Michael Buckwald).

To, jak funguje Midjourney, je v mnoha směrech unikátní. Zatímco OpenAI nebo Anthropic hlásí jednu rekordní investici za druhou, Midjourney jede dosud plně v Holzově režii. Nejde o to, že by investoři neměli zájem, naopak mu neustále klepou na dveře a snaží se mu vlichotit do přízně, on o ně ale nestojí. Prý je nepotřebuje, protože Midjourney je ziskové, má úzký tým pár desítek lidí, a hlavně se mu podařilo zajistit dostatečnou výpočetní kapacitu na serverech Googlu.

Holz službu Midjourney vypustil na jaře 2022 a celkem rychle se z ní stal fenomén. Oproti konkurenčním AI generátorům obrázků DALL-E od OpenAI a Stable Diffusion se lišil velmi realistickými výstupy (což dokládá srovnání obrázků Midjourney a DALL-E výše, oba měly stejný prompt). A tuto odlišnost si udržuje dodnes, ostatně třeba v článku pod tímto linkem se můžete podívat na výtvor Midjourney na téma zašpiněných kecek Vans. Je to v podstatě nerozeznatelné od fotky.

To je i jedna z hlavních obav, které Midjourney obklopují. Že totiž v roce 2024, kdy se bude mimo jiné volit nový prezident USA, falešné snímky vytvořené s umělou inteligencí ovlivní zásadně nálady a chování veřejnosti. Ačkoli s tvorbou fakenews se Midjourney snaží pracovat a moderovat, co na jeho serverech lze tvořit. Například pokyn CzechCrunche, aby služba nakreslila Donalda Trumpa s ďáblovou korunou na hlavě, odmítla.

Výtky směřují ale i k tomu, že Midjourney postupně zlikviduje svět výtvarného umění a designu, jak jej známe. Ostatně jeho algoritmy se trénují právě i na pracích umělců a část z nich už společnost kvůli tomu zažalovala.

sam-altman

Přečtěte si takéVstaňte a bojujte, vybízí Sam Altman. Sepsal 17 poučení z byznysuVstaňte a bojujte, vybízí Sam Altman. Sepsal 17 poučení z byznysu, klíčoví jsou skvělí lidé

„Je třeba zdůraznit, že Midjourney není o umění, ale o představivosti. Ta se někdy může použít pro umění, ale často to tak není. Většina obrázků, které u nás vznikají, se nepoužívá k profesionálním účelům,“ řekl Holz v raritním, více než rok starém, ovšem krátkém interview pro americký Forbes.

Specifikem Midjourney je i to, jak k němu přistupují jeho klienti. Musí se totiž přihlásit na sociální síť Discord a pokyny mu předávají v jejím prostředí, kde má Midjourney vlastní server, na němž jsou už desítky milionů uživatelů. V nové, šesté verzi už nicméně Midjourney začne umožňovat i to, aby lidé zadávali prompty i mimo Discord, protože to pro méně zdatné počítačové uživatele může být poněkud matoucí rozhraní.

Podle odhadů společnost utržila za rok 2023 zhruba 200 milionů dolarů, tedy 4,5 miliardy korun. A měla by být spolehlivě zisková. Co se investorů týče, Holz je opakovaně odmítl, i když během loňska prý krátce zvažoval, že by nějakou finanční injekci akceptoval. Nakonec z toho ale vycouval.

trump

Foto: Vygenerováno v Midjourney

Portrét Donalda Trumpa z dílny Midjourney

Midjourney tak zůstává v přehřátých AI dostizích, kdy se valuace konkurenčních firem šplhají do vysokých desítek miliard, unikátním úkazem. Firma, jejíž hodnota by se nepochybně také počítala v těchto řádech, je vlastněná svým zakladatelem. A přesto – aspoň zatím – drží krok s věhlasnými a kapitálově podstatně lépe vybavenými projekty.

Otázkou ale je, zda se jí podaří držet s nimi krok i nadále. Holz je ovšem, co se prodeje byť jen menšího podílu v Midjourney týče, prý neoblomný. „Nabídku bych přijal jen tehdy, kdyby mně nabídli dost peněz, abych mohl rozebrat Měsíc,“ nechal se podle The Information slyšet.

David Beckham zdvojnásobil příjmy i díky kontroverznímu Kataru. Byznys Victorie zmenšil ztrátu

Velké spolupráce, mistrovství světa v Kataru a opětovný vstup na trh s kosmetikou. Manželé Beckhamovi mají za sebou zajímavé byznysové období.

Filip HouskaFilip Houska

beckhams-2

Foto: StillMoving.Net/Netflix

David a Victoria Beckhamovi

0Zobrazit komentáře

To, co David Beckham udělal v Americe s Lionelem Messim, se dá považovat za mistrovský tah. Jeho byznysové choutky ale dalece překračují fotbalové Inter Miami, které spoluvlastní. Na jméno jednoho z nejslavnějších fotbalistů je navázána řada aktivit, které mu vynáší velké peníze. A potvrdilo se to i teď, když jeho impérium zdvojnásobilo příjmy. Manželka Victoria oproti tomu potřebuje menší vzpruhu.

Britská společnost DRJB Holdings, pomocí níž David Beckham spravuje své byznysové aktivity, v prosinci zveřejnila výsledky za rok 2022, v nichž vykázala příjmy necelých 73 milionů liber, tedy více než dvě miliardy korun, což je dvakrát tolik co rok předtím. Zisk před zdaněním ale naopak o více než polovinu klesl, konkrétně na 10,8 milionu liber, v přepočtu zhruba 300 milionů korun.

Velkou roli v růstu hrála jak Beckhamova partnerství s Adidasem, Nespressem nebo Maserati, tak jeho dvě firmy – investiční DB Ventures a Seven Global pro správu jeho komerčních spoluprací, které pod holding spadají. Právě v první zmíněné předloni prodal většinový podíl do rukou Authentic Brands Group, vlastnící například značku Reebok, za což měl údajně obdržet až 200 milionů liber (5,7 miliardy korun).

Tučná odměna ale měla do Beckhamovy kapsy putovat i díky tomu, jak se zapojoval do fotbalového mistrovství světa, které koncem předloňského roku proběhlo v Kataru – a Netflix o něm před několika dny vydal poutavou dokumentární sérii. Bývalý hráč Manchesteru United se tehdy prakticky stal ambasadorem Kataru, země opředené kontroverzemi ohledně porušování lidských práv, a ocitl se za to na pranýři.

David a Victoria Beckhamovi

Nejen, že lákal na šampionát, který i přes veškerou kritiku přinesl dost možná nejlepší finálový zápas v dějinách fotbalu, ale také se zavázal k tomu, že bude blízkovýchodní stát propagovat jako „skvělé místo k životu“ po dobu deseti let. Jak spolupráce probíhá, je otázkou, šejkové mu ale měli slíbit až 125 milionů liber (3,5 miliardy korun). Za propagaci turnaje měl obdržet deset milionů liber (286 milionů korun).

Na fotbalové scéně působí Beckham i jinak, a sice coby spolumajitel týmu Inter Miami, který hraje americkou MLS. Byl to právě on, kdo klub vybudoval, a to způsobem, který by mohli obdivovat kdejací ostřílení byznysmeni. Loni pak navíc do kádru přivedl mistra světa Lionela Messiho, jehož angažmá by podle vedení Interu Miami mohlo výrazně zvednout příjmy, dokonce až zdvojnásobit. Ostatně se stačí podívat, jak duo Messi–Beckham byznysově funguje.

V neposlední řadě jeho jméno rezonovalo i na televizní scéně, a to díky dokumentární sérii Netflixu s přímočarým názvem Beckham, která sleduje jeho raketový vzestup mezi jedny z nejlepších fotbalistů světa a dává nahlédnout do zákulisí jeho života. O tom, že šlo o velký úspěch, svědčí čísla sledovanosti: až 3,8 milionu domácností ve Velké Británii si podle serveru Deadline dokument pustilo hned v úvodním týdnu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Poslední období se tak fotbalové ikoně zjevně vydařila, v případě jeho manželky Victorie, známé módní návrhářky a někdejší členky legendárního girlbandu Spice Girls, ale byla byznysová situace o něco jiná, byť také v mezích úspěchu. Její stejnojmenné značce, pod kterou prodává módu a doplňky, se podařilo v roce 2022 vyrůst na příjmy okolo 59 milionů liber z předchozích 40 milionů liber, tedy zhruba z 1,1 miliardy korun na 1,7 miliardy korun. Možná i díky tomu, že se znovu vrhla do segmentu kosmetiky.

Spolu s tím se podařilo snížit i vytrvalou ztrátu z 5,9 milionu liber na 3,1 milionu liber (ze 169 milionů korun na 89 milionů korun), což signalizuje pokrok v plánované cestě k zisku, která zahrnuje snížení nákladů. I přesto ale potřebovala finanční injekci zvenčí: akcionáři, manželé Beckhamovi a menšinový soukromý investor NEO Investments, do její značky loni vložili 6,9 milionu liber (197 milionů korun), aby ji vůbec udrželi nad vodou.