Italské Everli jde v Česku proti Rohlíku a Košíku. Potraviny nakoupí a doveze z klasických supermarketů
Pokud si chcete objednat potraviny přes internet, standardně jdete na Rohlík nebo Košík, potažmo využijete nabídky online nákupů od Tesca. Na český trh se ovšem dere nový hráč z Itálie, který chce nadvládu těchto etablovaných služeb narušit. Jmenuje se Everli a na svou evropskou expanzi, během které naplno vstupuje i do Česka, nabírá další velkou investici.
Everli funguje na principu zprostředkování nákupů ze supermarketů, k čemuž využívá osobních asistentů, kteří pro zvolený nákup zajedou do obchodu a zákazníkovi ho přivezou domů. Hlavní rozdíl oproti Rohlíku či Košíku tedy spočívá v tom, že Everli nemá vlastní zboží ani skladové prostory – pro objednávky vysílá své kurýry do běžných supermarketů a slibuje doručení do jedné hodiny.
Zákazník si tak v mobilní aplikaci nevybírá z jednoho uceleného sortimentu, ale nejprve si zvolí značku supermarketu, ze kterého si chce zboží objednat. V nabídce jsou aktuálně Tesco, Kaufland, Albert a Billa a přibývat budou další. Po potvrzení nákupu objednávka putuje ke kurýrům, kteří ji rozvezou na příslušnou adresu, přičemž sám zákazník si aktuálně může vybrat doručení v přesném slotu na hodiny.
V systému, kdy se zboží vybírá v klasických obchodech, kde fyzicky nakupují i další běžní zákazníci, hrozí, že než kurýr do obchodu dorazí, je dané zboží vyprodané. Proto si můžete při nákupu na Everli vybrat, zda vám má kurýr v takovém případě zavolat a prodiskutovat s vámi náhradní zboží, nebo má vybrat za vás. A nebo si dopředu vyberete, že v situaci, kdy daný produkt není, jiný nechcete.
Pro Everli jde tedy o poměrně jednoduchý systém, který nevyžaduje žádnou složitou logistiku ve skladech a tedy ani skladování zásob. Kurýři si navíc dle vyjádření firmy sami zvolí, kdy objednávku přijmou, potažmo kdy jsou připravení objednávky nakupovat a doručovat. Everli následně na základě těchto dat registruje volné kapacity, které ukazuje svým zákazníkům během objednávacího procesu.
S tímto přístupem se Everli podařilo uspět v Itálii, kde svůj byznys buduje od roku 2014. Loni pak vstoupilo i do Polska, kde nyní generuje zhruba pětinu veškerých objednávek, což přispělo k tomu, aby za rok 2020 téměř zečtyřnásobilo tržby na v přepočtu 2,9 miliardy korun. Celkem aktuálně operuje zhruba v sedmdesáti městech.