Já, padouch 4 je tu. Nejvýdělečnější animovaná série světa chce v tržbách překonat pět miliard dolarů
Gru a jeho parta se vrací do kin – a jsou s tím spojená nemalá očekávaní. Pravděpodobně se naplní, to nejlepší už má ale franšíza za sebou.
Když v roce 2010 vtrhl do kin animák Já, padouch o zloději, který má k ruce tlupu řvoucích stvoření připomínajících obal hraček v Kinder vajíčku a nebere na nic ohledy, bylo to v nabídce dětských pohádek velmi příjemné osvěžení. Od té doby vznikly čtyři další filmy, dva přímo ze série Já, padouch a dva prequely zaměřené spíš na žluté mimoně. A téměř všechny se vyznačovaly zajímavou věcí – diváci na ně chodili s velkou pravidelností, což franšízu před časem vyneslo před podobně laděného Shreka a udělalo z ní nejvýdělečnější animovanou sérii. Nejnovější díl s názvem Já, padouch 4, který právě vstupuje i do českých kin, ji má posunout ještě o něco dál, jak ale čtyřka v jeho názvu naznačuje, nějak už při tom rezignoval na zajímavý příběh.
Že se můžou dobře udělaná pokračování oblíbených animáků uchytit i dnes, kdy kinaři jinak krvácí, ukazuje už několik týdnů pixarovka V hlavě 2, která se stala nečekaným hitem letošního roku a má na kontě přes miliardu dolarů v tržbách za rekordně krátkou dobu (do Česka dorazí v druhé půlce července). Totožnou jízdu od Já, padoucha jeho tvůrci ze studia Illumination a jeho vlastníka Universalu nečekají, podobnou ale ano – nebo v ni minimálně doufají.
Konkrétní odhady vypadají takto – na americkém trhu se od čtvrtého Já, padoucha v premiérových dnech od středy 3. července do neděle (což je schválně zvolený čas nabalený na volno okolo Dne nezávislosti) čekají tržby 120 milionů dolarů. Pro srovnání, zmíněné V hlavě 2 si za prodloužený třídenní premiérový víkend přišlo na něco málo přes 150 milionů.
Tím ale všechno teprve začíná, výhledově by se podle přání Illuminationu mohly tržby dostat až k miliardě dolarů, kterou by série dodala ke svým aktuálním a úctyhodným 4,7 miliardy. Díky nim kraluje žebříčku nejvýdělečnějších animovaných sérií a za sebou má takové ikony jako Shreka, Toy Story, ale i nesmírně populární Ledové království. Hodnota značky jako takové je pak podle Forbesu dokonce 11,3 miliardy dolarů.
Vzhledem k tomu, že miliardu v tržbách překonaly dva ze šesti existujících filmů (Já, padouch 3 a Mimoni) a těsně pod ní skončily další dva (Já, padouch 2 a Mimoni 2: Padouch přichází), nepůsobí doufání v další miliardu jako nereálné, otázkou ale je, co na to bude stačit. Jméno má série sice silné, čtvrté pokračování je ale bohužel čtvrté pokračování a to, co nabízí, je už poměrně nastavovaná kaše.
Poté, co Gru nejprve získal dcery, pak partnerku a nakonec i bratra, se jeho spokojený rodinný život napraveného zloděje, který chytá jiné záporáky, totiž dostane opět do problémů. A to ve chvíli, kdy jeden z chycených zloduchů unikne z vězení a přísahá svému někdejšímu spolužákovi (ze školky pro padouchy, samozřejmě) pomstu.
Celá rodina tak míří do programu na ochranu svědků. Do harmonického městečka, kde je nikdo nezná a kde musí zapadnout do běžných rolí, jako je třeba kadeřnice nebo prodejce solárních panelů. Většina žlutých přisluhovačů mezitím zůstane v centrále antipadoušské organizace, kde se svému pánovi snaží pomoct po svém.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVizuálně to celé hodně připomíná první díl animované Addamsovy rodiny, kdo má štěstí, že se může koukat v originále, uslyší opět hlasy Steva Carella, Kristen Wiig nebo Willa Ferrella. Coby režisér měl čtyřku na povel Chris Renaud, který stojí za jedničkou i dvojkou a jako producent se podílel i na obou mimoňských snímcích. Obliba jeho postaviček je podle něj nasnadě. „Pro mě to vychází ze samotné podstaty jejich světa,“ řekl nedávno v rozhovoru pro Forbes, „Gru a jeho rodina jsou lidé, takže stejní jako my. Žijí ve světě podobném tomu našemu. Nejdůležitější je vymyslet si novou dynamiku nebo rodinný problém a nového padoucha, pak můžete začít vrstvit nápady.“
Jenže právě v neustálém vymýšlené nové dynamiky a nových padouchů je osvědčený kámen úrazu. Já, padouch 4 je toho důkazem. Zápletka je slabá, minulost, ze které vychází, jen chabě načrtnutá a naopak nacpaná rádoby líbivými prvky jako medojedí maskot nebo stoletá ředitelka školy. Život v novém městě je pak jako podle šablony – vyfešákovaní sousedi, jací asi budou… jejich na první pohled odlišná dcera, co asi skrývá… zlý učitel karate, kdo si s ním asi poradí…
Extrémně špatný (myšleno odfláknutý) je pak hlavní záporák, který jde Gruovi po krku. Jediné, na čem si tvůrci vyhráli, je jeho vzhled, o uvěřitelnosti jeho motivů, byť v rámci bláznivého animáku, škoda psát. A co rozhodně jako rodič nechcete, je příklad, který svým dcerám dává adoptivní máma Lucy. Příběh se díky jejímu chování dostává do kýžených rádoby vtipných situací, že ale její eskapády projdou v dnešní přecitlivělé době, je až s podivem. Podobně hodnotné lekce dostávala od svého otce Elsa v Ledovém království a k čemu vedla snaha všechno skrývat, víme…
Na agregátoru recenzí Rotten Tomatoes si Já, padouch 4 vysloužil v době psaní článku souhrnné hodnocení 54 %, což opravdu není mnoho. Miliardová trojka ale měla 58. Z toho plyne jediné: pokud má franšíza stále svou sílu a děti rodiče k návštěvě kina umluví, pětimiliardová meta je opravdu na spadnutí. Otázkou spíš je, jak daleko za ni se dostane. A o čem bude další film.