Home office natrvalo jako nový trend? Zeptali jsme se českých startupů, jak se chystají změnit přístup k práci
Možnost práce z domova je v technologických firmách dlouhodobě spíše standardem než benefitem. Celosvětová pandemie koronaviru jim umožnila otestovat, jak se změní jejich produktivita, když na home office sedí všichni. Některé firmy teď svým zaměstnancům umožní pracovat z domova natrvalo a ze světových firem jdou příkladem ty, které zakládal a aktuálně vede Jack Dorsey – Twitter a Square.
„Chceme, aby mohli zaměstnanci pracovat tam, kde se cítí nejkreativnější a nejproduktivnější,“ uvedl mluvčí fintechového startupu Square pro magazín The Verge s tím, že opatření se pochopitelně netýká lidí, jejichž fyzická přítomnost v kancelářích je pro výkon práce nezbytná. Firma tak navázala na podobné opatření Twitteru z minulého týdne.
Dorsey však není jediným, kdo takové změny prosazuje a iniciuje. Takzvanou remote-first společností se po odeznění pandemie plánuje stát třeba i jedna z nejznámějších krypto platforem Coinbase. „Znamená to, že v budoucnu bude moct každý, kdo chce, pracovat z kanceláře. To se nezmění. Co se změní je, že (téměř) každý zaměstnanec, který preferuje práci mimo kancelář, bude moct pracovat odkudkoliv,“ uvedl na blogu CEO firmy Brian Armstrong. Inspirují se i tuzemské startupy?
„Jack Dorsey určitě není z amerických firem sám. Ve Spojených státech podle mě ale hraje velkou roli získaná produktivita tím, že firmy eliminují dlouhé dojíždění,“ říká Ondřej Krátký, šéf Liftaga.
České technologické firmy oslovené redakcí CzechCrunch si sice práci z domova pochvalují a i když některé z nich budou home office více podporovat, obecně jej ve stylu Twitteru, Squaru či Coinbase zavádět neplánují.
„Výzvou je vyřešit kvalitu schůzek, když je část týmu online a část v kanceláři.“
„Rozhodně,“ reaguje Krátký na dotaz, jestli Liftago plánuje do budoucna víc prosazovat práci z domova. „Fungovat pouze online je pro nás snadné, ukázalo se, že vzdáleně fungujeme skvěle. Ale musíme vyřešit kvalitu schůzek, když je část týmu online a část v kanceláři. To je výzva.“
Některé firmy však kvůli pandemii koronaviru musely změnit svůj přístup, jak práci z domova řeší. „V STRV dáváme velký důraz na budování komunity, a tak práce z domova není něco, s čím bychom byli úplně ztotožněni. Nicméně jsme dávali našim lidem flexibilitu v tom, kdy budou v kanceláři a kdy ne už před pandemií, takže to zůstává,“ popisuje šéf STRV Lubo Smid s tím, že v reakci na pandemii očekává větší otevřenost své firmy vůči home officům.
Obecně však podle spoluzakladatele a ředitele karlínského vývojářského studia práce jen z domu dobré firemní prostředí netvoří. „Je fajn se alespoň občas vidět osobně,“ říká Smid, který členům týmu nechává na výběr, jestli chtějí do práce přijít. Někteří lidé totiž díky tomu, že nemusí docházet, šetří čas a jsou více efektivní.
Právě zvýšená efektivita je opakujícím se tématem napříč oslovenými firmami, které tak zvažují výraznější podporu práce mimo kancelář. „U práce z domova nebo vzdáleně vidíme obrovskou přidanou hodnotu v efektivitě. Meetingy a porady, které dříve trvaly hodinu, se dají nyní smrsknout do čtvrt hodiny,“ popisuje čerstvé zkušenosti Michal Šmída z Twista.
Rekordní období způsobené home officem a extrémním nasazením svých zaměstnanců zaznamenává například i Shoptet, po úvodním a pomalejším týdnu práce na dálku (způsobeno složitou interní situací nebo zařizováním domácích kanceláří) se produktivita nad „normál“ zvýšila také v travel startupu Mews.