Jack Ma ohnul hřbet a je zpět. Jenže skutečným vítězem není čínský soukromý sektor, ale Si Ťin-pching

Zakladatel Alibaby byl považován za symbol čínského podnikatelského úspěchu, pak se ale musel stáhnout do ústraní. Nastal teď jeho velkolepý návrat?

jack_ma

Foto: Midjourney/CzechCrunch

Jack Ma

0Zobrazit komentáře

Vzestupy a pády mocných čínských politiků a miliardářů nejsou nic neobvyklého. Ostatně i Teng Siao-pching, muž, který nastolil strategii „socialistické tržní ekonomiky“ a otevřel svou zemi světovému trhu, byl jedním z nejmocnějších Číňanů minulého století. Zároveň však nesl spoluodpovědnost za masakr na náměstí Nebeského klidu a prosazení politiky jednoho dítěte. Během své kariéry přežil několik čistek, byl ve své zemi zavrhován i znovu přijímán. Teď se něčeho podobného dočkal i miliardář Jack Ma, zakladatel internetového obra Alibaba, byť už v poněkud modernějším hávu.

Kariérní začátky tohoto bývalého učitele angličtiny jednoduché opravdu nebyly. Když se v jeho rodném městě Chang-čou otevřela pobočka KFC, byl Jack Ma jediným odmítnutým uchazečem o práci. Podobně neprošel ani u policie. Zlom nastal v roce 1995, když při své cestě do USA objevil internet. Bez jakýchkoli znalostí práce s počítačem se rozhodl, že pomocí internetu změní Čínu a vlastně i celý svět.

O čtyři roky později založil Alibabu, která začínala jako online tržiště, na němž mohly čínské firmy nabízet své produkty zahraničním odběratelům. Z malé domény se postupně stal gigant, který přivedl na svět AliExpress a skrze svou platformu Taobao dokázal vytlačit eBay z Číny. Hladká jízda na vrchol ovšem skončila v roce 2020, kdy čínské úřady zmařily záměr Alibaby, respektive její divize Ant Group, vstoupit na burzu. Mělo jít o největší první veřejnou nabídku (IPO) v historii světových akciových trhů. Jenže plán nevyšel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Firma navíc dostala rekordní pokutu ve výši 2,8 miliardy dolarů (v tehdejším přepočtu zhruba 60 miliard korun) za monopolistické praktiky. Jack Ma se následně stáhl z veřejného života, a v jednu chvíli se dokonce spekulovalo o jeho zmizení kvůli kritice čínského regulačního systému, tamních bank a samotné komunistické strany. Přitom dřív byl považován za symbol čínského podnikatelského úspěchu v rámci modernizace země.

Teď se ale zdá, že mu čínský vůdce Si Ťin-pching odpustil. V polovině února, tedy nedlouho po haló okolo chatbota společnosti DeepSeek, se s ním a dalšími top podnikateli sešel v Pekingu. Na místě byli i zakladatel Xiaomi nebo šéf Tencentu. Podle magazínu The Economist tak Si naznačil možnou rehabilitaci Jacka Ma. A rehabilitace by to mohla být vskutku lukrativní.

Jen na základě zvěstí o schůzce vzrostla cena akcií Alibaby, která koncem ledna mimochodem vydala i novou verzi svého modelu umělé inteligence, o 6,2 procenta, čímž se její tržní hodnota zvýšila o přibližně 18 miliard dolarů (v přepočtu 430 miliard korun). Současně posílily i další čínské technologické firmy, mimo jiné právě Xiaomi či Tencent. Symposium tak nebylo pouze vstřícným krokem vůči jednomu z nejbohatších Číňanů, ale podle The Economist by mohlo signalizovat i oživení čínského soukromého sektoru jako takového.

Roli technologických obrů a nadějných startupů si uvědomuje i Si Ťin-pching. Na setkání s byznysmeny zdůraznil význam právě tohoto sektoru pro čínskou ekonomiku a přislíbil odstranění nadbytečných překážek pro podnikání. Podle analytiků z J&T Banky tím reagoval na stagnaci soukromých investic. Komunistická vláda se proto rozhodla pro protržní obrat a nastartování hospodářského růstu, což je dáno i rostoucím geopolitickým napětím mezi Čínou a Spojenými státy.

Mezi oběma velmocemi to už dlouhou dobu vře. V Jihočínském moři pokračují třenice a američtí představitelé v minulosti navštívili Tchaj-wan, na což Čína reaguje rozsáhlými vojenskými manévry a sankcemi na některé americké zbrojaře. Na druhé straně Washington ještě zvýšil cla uvalená na Peking, například na elektromobily, a Číně znemožňuje přístup k pokročilým polovodičům. Palčivá je i situace kolem TikToku – americký prezident Donald Trump dříve hlásal, že jde o čínskou hrozbu, po opětovném nástupu do funkce ale stopku stáhl.

Někteří teď návrat Jacka Ma považují za velké vítězství soukromého sektoru, či dokonce za ústupek čínské komunistické strany. Si Ťin-pching však nastoupeným byznysmenům zároveň připomněl její vůdčí roli a vyzval je, aby sloužili své zemi, připomínají Financial Times. Jack Ma, který si se Si Ťin-pchingem potřásl rukou, tak veřejně přijal nová pravidla hry – a nejen on.

Přestavba nádraží Vyšehrad se blíží. Mikrobytů v něm ale bude míň, pod střechou je nahradí penthousy

Společnost Karlin Port Real Estate chce začít stavět ještě letos, k nastěhování by projekt měl být počátkem roku 2028. Mikrobytů nebude 171, ale 142.

Luboš KrečLuboš Kreč

milorad-miskovic

Foto: Archina Design / Archiv MM

Milorad Miškovič a vizualizace hlavní budovy vyšehradského nádraží

1Zobrazit komentáře

Pohled na vyšehradské železniční nádraží je už řadu let hodně bezútěšný. Objekt, který projektoval podobně jako Obecní dům na Náměstí republiky Antonín Balšánek, chátrá už několik dekád. Ještě letos by se ale mělo začít s jeho přestavbou – očekává to majitel objektu, známý developer Milorad Miškovič. A nejpozději v roce 2028 se do něj mají nastěhovat noví majitelé, v budově a jejím okolí totiž vznikne na 150 bytů.

Miškovič, vlivná figura pražské developerské scény, získal projekt včetně nádražní budovy loni touto dobou. Koupil jej se stavebním povolením, následně ale přistoupil k jeho úpravám, mimo jiné i pod tlakem památkářů. Očekává ale, že i od nich už  v nejbližších dnech dostane poslední chybějící souhlasné stanovisko, aby mohl začít stavět.

„Objekt nádražní budovy jsme nicméně na základě připomínek památkářů opakovaně předělali, takže věřím, že nejpozději během března dostaneme kladné stanovisko i od nich. Jelikož jsme projekt koupili s platným stavebním povolením, jakmile toto uzavřeme, stavební úřad vydá stavební změnu před dokončením a my vysoutěžíme generálního dodavatele. K nastěhování by to mohlo být začátkem roku 2028,“ říká Miškovič v obsáhlém rozhovoru, který na CzechCrunchi vyjde v pondělí.

V původních plánech se počítalo s tím, že podél nádražní budovy vyrostou další dvě několikapatrové stavby a že nabídnou celkem 171 malometrážních – byť prémiových – bytů. Nakonec to podle Miškoviče bude vypadat trochu jinak – vedle mikrobytů dojde totiž i na luxusní penthousy.

„Jak jsme se s projektem víc a víc seznamovali a sžívali se i s lokalitou, dospěli jsme s architektem k tomu, že v nejvyšších patrech všech tří objektů nebudou mikrobyty, ale velkolepé penthousy. Budou z nich výhledy na náplavku, na Vyšehrad, bude to velmi atraktivní. To by přece byla škoda, abychom tam nechali jen mikrobyty,“ uvedl pro CzechCrunch podnikatel, který byl jedním z klíčových hybatelů přeměny Karlína ze zanedbané lokality v atraktivní a drahou pražskou čtvrť.

To, že se má jednat primárně o mikrobyty, nijak nebrání tomu, aby Miškovič a spol. pojali projekt velkoryse – v každé budově, které budou vzájemně propojené pasarelou, tedy jakýmsi tunelem, bude recepce, přičemž ta v centrální nádražní stavbě bude nejvelkorysejší. Podle vizualizací má připomínat spíše lobby luxusních hotelů. V jejím středu pak bude rozměrná plastika okřídleného kola, což je historický symbol československých drah.

Jak jde ale noblesní zázemí dohromady s malometrážními byty? „Chceme, aby se lidé ve veřejných prostorech potkávali, aby v nich byli rádi, aby na ně dělaly dojem,“ vysvětluje Miškovič, kterému s úpravou projektu pomáhá architekt Ivo Nahálka z ateliéru Archina, který s původně černohorským byznysmenem spolupracoval už třeba na přestavbě Paláce Karlín na rohu Křižíkovy a Thámovy ulice a který se podílel i na kontroverzním vinohradském hotelu Don Giovanni.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Harmonogram přestavby vyšehradského nádraží je takový, že ještě letos by se mělo začít stavět, náklady se mají pohybovat kolem miliardy korun. Hotovo by mělo být na konci roku 2027 a první majitelé, resp. nájemníci by se mohli stěhovat na počátku roku 2028.

Celkem v projektu vznikne 142 malometrážních bytů, zhruba desítka luxusních apartmánů a také dvě restaurace a kavárny a desítka obchodních prostor. Pod jednou z budov vznikne i 51 parkovacích míst.

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox