Jak bude vypadat politický systém na Marsu? Musk to vidí trochu jako Okamura. Je tu nový newsletter o světě Elona Muska
Ve světě Elona Muska se neustále něco děje. Ať jde o Teslu, SpaceX, Boring Company, Neuralink, dogecoin nebo bůhví co jiného, pro nudu a šeď tam není místo. A proto je tu týdenní newsletter Elon & The Musks – aby vám z tohoto světa nic neuniklo. Ovšem pozor, nečekejte nekritický obdiv a fascinaci výstředním miliardářem. Najdete tu sice zábavná, ovšem i poučná a do kontextu zasazená témata, která s Muskem třeba souvisejí jen zprostředkovaně. Co tu ale rozhodně nenajdete, je – podobně jako v jeho světě – nuda.
Newsletter rozesíláme v pondělí a víte proč? Protože v pondělí se Musk narodil. K odběru se můžete přihlásit tady.
***
Elon & The Musks #1
Nejdřív se rozhostí na pár desítek vteřin ticho, jako by Elonu Muskovi došel dech. Ale to jen přemýšlí, nebo spíš pečlivě volí slova, která pak do mikrofonu pronese. „V optimistické variantě do pěti let.“ Co? Přece za jak dlouho vyrazí první lidé k Marsu na palubě rakety Starship z dílny jeho společnosti SpaceX. A když ne do pěti let, tak do deseti prý určitě. Muskův dvouapůlhodinový rozhovor s expertem na umělou inteligenci a úspěšným podcasterem Lexem Fridmanem, který vyšel před koncem roku, je v několika směrech pozoruhodný.
Jasně. Na to, že Musk někde něco plácne, speciálně nějaký termín, který pak nedodrží jako třeba u nových Tesel, si všichni zvykli. Tak proč se vzrušovat kvůli prohlášení, že ještě během dvacátých let dobude Mars? Kvůli tomu to potřeba není, v interview ale nechal padesátiletý podnikatel nahlédnout do svého uvažování přece jen o trochu víc.
Tak například do byznysové stránky kolonizace Marsu. Při současném stupni technologického rozvoje je podle něj cenovka za přepravu jedné tuny čehokoliv k Marsu zhruba miliarda dolarů. „To je evidentně příliš drahé, abychom tam dokázali vybudovat udržitelnou civilizaci. Ideálně by to mělo být mnohem méně než milion dolarů za tunu,“ vysvětlil Fridmanovi, jehož rozhovory s vědci a byznysmeny sledují miliony lidí po celém světě. Proč, když už miliarda svým způsobem není tak závratné číslo? „Na kolonizaci bude potřeba ohromné množství letů kvůli dovozu vybavení a materiálů.“
Že toho SpaceX bude schopná, ale Musk nepochybuje. Přitom ještě před pár týdny působil v tomto směru dost skepticky a říkal, že občas je na vážkách, zda se mu s týmem konstruktérů podaří Starship skutečně vyladit tak, aby se raketa dokázala z vesmíru vracet. Fridmanovi řekl, že už tomu věří a že největším problémem je, jak vymyslet masovou produkci raket. Jejich vývoj a výroba je prý aspoň zatím tak unikátní a náročná, že to nelze zvládat ve větším množství.
Někteří lidé na Marsu prý zůstanou, někteří se vrátí. Sám Musk v minulosti připustil, že by mu nevadilo na rudé planetě zemřít. Otázkou ovšem je, pokud se z člověka někdy opravdu stane meziplanetární tvor, jak bude vlastně společenství mimo Zemi organizované. A jelikož je Musk hlavní proponent a motor úvah a snah o kolonizaci Marsu, logicky se jej Fridman zeptal, jak si to marťanské zřízení vlastně představuje.
„Dalo by nám to šanci zcela přehodnotit dosavadní model vládnutí, jako se to stalo při vzniku Spojených států. Já bych doporučil přímou demokracii, aby lidé hlasovali o konkrétních opatřeních, což je opak reprezentativní demokracie. V ní totiž hrají roli zvláštní zájmy, politický nátlak a takové věci,“ svěřil se rodák z Jihoafrické republiky, který si podobně jako jeho dávný kumpán z PayPalu Peter Thiel našel cestu k Donaldu Trumpovi a naopak moc nemusí současného prezidenta USA Joe Bidena.
Lidé by podle něj o všem věděli, platila by absolutní transparentnost, zákony by byly psané krátce a srozumitelně, aby je každý pochopil. A regulace by měly zpravidla jen omezenou platnost, protože, jak také Musk pravil, zatímco lidé umírají, zákony jsou nesmrtelné. „O tom, jak to tam bude fungovat, si Marťané rozhodnou hlasováním. Ještě bych doporučil, aby pro schválení určitého nařízení muselo hlasovat například 60 procent lidí a pro zrušení by už stačilo nějakých 40 procent,“ dodal Musk.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs