Jak by měly firmy přistupovat ke cloudu? Neexistuje nejlepší univerzální řešení pro všechny

Expert technologické společnosti Trask vysvětluje, s čím firmy nejvíce bojují, když vymýšlejí strategii pro cloud. A jestli pro ně vůbec dává smysl.

kulhanek_1

Foto: Trask

Aleš Kulhánek, projektový manažer ve společnosti Trask

Čím dál více firem touží po větší efektivitě a lepším škálování své IT infrastruktury. Díky tomu totiž ve výsledku může růst celý jejich byznys. Stále více společností proto migruje do cloudu. Přechod do něj však může být pro firmy, které nemají dost zkušeností a znalostí s jeho správným provedením, náročným úkolem. Jak se na to připravit, vědí v české technologické společnosti Trask, kde se na asistenci při přechodu do cloudu specializují.

Podobně jako jiné velké projekty i cloudová migrace ve velkých firmách s sebou přináší zákonité problémy. Které to jsou a jak je řešit? To ve svém textu pro CzechCrunch popisuje Aleš Kulhánek, projektový manažer v Trasku, který s cloudovými řešeními pomáhá velkým společnostem například v oblasti automotive či financí.

***

Cenové války

Ve velkých společnostech stále ještě existuje vnitřní pnutí mezi podporovateli a odpůrci cloudifikace. Jedna strana například tvrdí, že podniková infrastruktura je nepružná, zatímco druhá oponuje, že cloud je drahý. Zvláště nákladové přestřelky jsou časté, obvykle ale nemají vítěze. Proč?

Především proto, že málokterá firma dokáže alokovat poměrné náklady na infrastrukturu pro jednotlivé aplikace podle skutečného využití. Navíc mnohdy ani přesně nezná výši celkových infrastrukturních nákladů. Takže kolikrát nelze porovnat, o kolik by provoz IT infrastruktury po cloudifikaci byl dražší nebo levnější.

Běžně se stává, že cena provozu aplikace, která se zmigrovala triviální variantou, může významně převýšit tu původní. Proti takovému závěru ale zase lze argumentovat tím, že vybraná varianta migrace nebyla ta správná.

Neumíme, tedy nevyužíváme

Pokud v organizaci chybí adekvátní expertní znalosti na straně vývoje IT nebo DevOps, pak cloud není vhodnou volbou. Důsledkem totiž bývá, že se využívají řešení obecně známá, jednoduchá, ale ne optimální.

Infrastruktura jako kód (IaaC), microservices, chytré způsoby dynamického dimenzování infrastruktury, monitoring využívání služeb – to jsou pouze příklady přístupů odemykajících efektivitu cloudu, ale musí je někdo umět použít. To se týká zejména lidí z vývoje a provozu či DevOps týmu a míry jejich seniority.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Neznamená to, že všichni musí být v dané oblasti experty, ale měli by být zaštítění odborným mentoringem a dodržovat best-practices jak v architektuře, tak v technickém designu. Chybějící znalost také často vyvolává odpor ke změně ze strany zaměstnanců.

Proto věříme, že je při cloudifikaci nezbytné zajistit související vzdělání a mentoring v interních týmech nebo efektivní podpůrné služby architektury, technického designu a DevOps.

Aplikační portfolio

Velká firma znamená mnoho aplikací. Kde tedy začít? Jak vyhodnotit vhodnost aplikace pro migraci? Jaké pro ni navrhnout varianty migrace? A lze to spojit s byznys upgradem? Kolik to bude stát? Dá se to vůbec všechno zvládnout v rozumném čase? Migrace s sebou přináší řadu otázek, na které nemusí být jednoduché odpovědět.

K posuzování aplikací lze přistoupit dotazníkovým způsobem, osobním šetřením či systémy automatické analýzy aplikací. Je však obtížné ohodnotit najednou celé portfolio aplikací, tím spíše ho zmigrovat.

Proto jednak doporučujeme kombinaci automatických i manuálních přístupů a zároveň cílené zaměření, například na aplikace s určitou mírou obchodního nebo technického propojení. Díky tomu se pozitivní efekt transformace zvyšuje. Není to však jediné výběrové kritérium.

Proč to tedy dělat?

Vážným argumentem pro cloudifikaci může být předpoklad, že stálé rozšiřování nabídky cloudových služeb v dlouhodobém horizontu vytvoří tlak na opačné straně – a postupně nastane omezování rozsahu služeb on-premise. Z tohoto pohledu lze o cloudu uvažovat jako o možné vynucené technologické změně budoucnosti.

Nejnovější globální události nabízí i opačnou – poněkud katastrofickou – interpretaci. Celosvětový obchodní řetězec je podle ní tak zranitelný, že opravdovou kontrolu máme jen nad tím, co máme „u sebe“.

Je velmi obtížné sestavit univerzální a robustní business case, který by zázračně obhájil přechod společnosti do cloudu.

Takže co s tím? Zlatým grálem migrace do cloudu se zdá být najít správný důvod – pro, nebo proti. Společnost, která zná svoji strategii a najde mezi ní a cloudovými službami dostatečně silnou vazbu, pravděpodobně zjistí, že se jí vydat tímto směrem vyplatí.

Je velmi obtížné sestavit univerzální a robustní business case, který by zázračně obhájil přechod společnosti do cloudu. Příliš mnoho položek takové studie závisí na cennosti jednotlivých aspektů pro konkrétní společnost.

Například prostředky vázané ve vlastním hardwaru mohou být pro obchodní model dynamického testování služeb vážným negativem. A naopak – pro společnost (nebo její doménu) se stabilními službami nevýhodu nepředstavují.

V závěru tak nerozhodne jen cena, flexibilita, bezpečnost, budoucí podpora, geolokace, módnost, legislativa nebo jakýkoliv další argument samostatně, nýbrž posouzení všech aspektů přechodu do cloudu v kontextu obchodního modelu konkrétní společnosti.

CC Premium

Partnerem článku je Trask

Všechno na ultra, maximální fps. Notebook Scar od Asusu je fantastický herní reaktor za sto tisíc

Atomic Heart, Flight Simulator, A Plague Tale: Requiem, Darktide, Forza Horizon 5... Co na Scaru spustíte, to zvládne na nejvyšší detaily.

Michal MančařMichal Mančař

asus-boxed-01

Foto: CzechCrunch

Asus ROG Strix Scar 18 s přehledem zvládá prakticky cokoliv na maximální detaily

0Zobrazit komentáře

Mezi herní notebooky dorazil po zuby ozbrojený válečník Asus ROG Strix Scar 18, který má zálusk na královskou korunu tohoto segmentu. Přízvisko Scar v jeho názvu znamená v překladu jizvu, ale těžko v jeho výbavě hledat jedinou vadu na kráse. Respektive na výkonu, který je obrovský – a který jsme si mohli během několika dnů vyzkoušet.

Některé notebooky s maximalistickým hardwarem si hrají na to, že jsou profesionálními nástroji pro multiplikaci pracovní výkonnosti. Zaklínají se použitím pro stříhání videa. Náročnou trojrozměrnou grafikou. Prací na více než 9 000 excelovských tabulkách najednou. Jenže ve skrytu duše všichni dobře vědí, že to je lež. Výkon podobných mašin je prostě na hry. Asus ROG Strix Scar 18 to říká na rovinu na první pohled.

Zářivá RGB světélka vpředu i vzadu. Klávesnice vlnící se barvami jako polární záře. Průhledná část těla notebooku odhalující jeho výkonné vnitřnosti. Osvětlené logo na víku. K tomu samozřejmě ovládání RGB podsvícení s hromadou možností blikání, pulzování, synchronizace s hrami a kdovíčeho ještě. Pro někoho naštěstí i vypnutí. Každopádně tady žádnou snahu tvářit se jako profi laptop pro vrcholové manažery nenajdete. Scar je gamer každým coulem.

Místy možná až trochu překvapilo, že monstrózní mašina s hodnotou atakující sto tisíc korun – v prodeji je za 98 990 korun – nedává svou cenu při prvních pár pohledech příliš znát. Plastové prvky jinak robustního těla úplně nevyvolávají dojem drahého přepychu. Zmiňovaná průhlednost jakbysmet. Tedy pro úplnost, Scar nepůsobí lacině, jen je to veskrze opravdu „gamerské, ne luxusní. Navíc cenu netvoří obložení, ale jádro tohoto herního reaktoru. A to už svou cenu na odiv dává.

796×540-3

Foto: CzechCrunch

Asus ROG Strix Scar 18 je gamer každým coulem, RGB podsvícení to dává najevo

Testovaný stroj byl vybavený GeForce RTX 4090, dvaatřiceti gigabajty operační paměti a procesorem 13. generace od Intelu i9-13980HX se čtyřiadvaceti jádry. K mání je i model Scaru s 16palcovou obrazovkou, případně varianty s grafickou kartou GTX 4080. Tak či tak je to brutální kombinace, v případě dražší varianty prakticky vrchol toho, co lze sehnat. A ve hrách je to zcela patrné.

Retrofuturisitcká novinka Atomic Heart, okřídlený hardwarový žrout Microsoft Flight Simulator, nádherný středověk A Plague Tale: Requiem, dystopická a temná warhammerovská budoucnost Darktide, obrnění bitevní roboti z MechWarriora, závody Forza Horizon 5… Drtivá většina spuštěných her si po zjištění, že se nachází na zařízení jménem Asus ROG Strix Scar 18, nastaví ultra detaily a frčí k maximálním počtům snímků za sekundu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vysokou hodnotu fps si užijete na osmnáctipalcové obrazovce s rozlišením 2 560 na 1 600 obrazových bodů a obnovovací frekvencí 240 Hz. Ničím nepodložené a zcela subjektivní dojmy při zpětném hodnocení říkají, že některé OLED obrazovky dříve testovaných strojů od Asusu byly ještě o špetku dokonalejší, to ale berte jako poklonu všem těmto displejům, ne výtku. Na Scaru 18 je to všechno parádní podívaná.

Pokud zrovna automatickým zjištěním schopností počítače hra nedisponuje anebo v nastavení skrývá ještě nějakou vyšší úroveň grafiky, tak si všechno na max ze zvědavosti posunete ručně. A stejně to všechno zůstane nádherné, plynulé a velmi, velmi horké. Nutná, ale přesto nepříjemná daň za neuvěřitelně nabitou výbavu novinky je zcela očekávatelné hučení větráků a horký vzduch.

asus-scar-03

Foto: CzechCrunch

Forza Horizon na ultra detaily? Pro Asus ROG Strix Scar 18 žádný problém

Sluchátka jsou nutnost – a okolí vaši herní kratochvíli stejně uslyší, ačkoliv se Asus chlubí vylepšeným chlazením oproti dřívějším modelům. Stejně tak se budete muset smířit s tím, že Scar není kdovíjak kompaktní spoluhráč na cesty. Avizovaná hmotnost 3,1 kilogramu a rozměry zhruba 40 na 30 centimetrů spolu se zahříváním těla – a víceméně nutností mít notebook pro maximální využití jeho mimořádných schopností zapojený do sítě – z něj nečiní kdovíjak přenosné zařízení.

Během cest bude Asus ROG Strix Scar 18 spíš odpočívat v kufru a počká si na vytvoření bitevní stanice na hotelovém pokoji. Na rychlé vybalení na klín a svižnou partičku oblíbené hry během nudné konference to opravdu není. To se samozřejmě dalo čekat, miniaturizace výkonného hardwaru ještě natolik nepokročila. A obdobné stroje zcela logicky dávají mnohem větší důraz na první slovo ve spojení herní notebook než na mobilní implikace toho druhého.

Možná kritika Scaru se tak bude točit (naprosto subjektivně) kolem vzhledu. Nebo právě (zcela nepřekvapivého) tepla, hluku nebo hmotnosti. Či drobností jako umístění touchpadu, kdy při ovládání na klávesách WASD občas zavadíte o jeho plochu (ale tu si deaktivujete, případně budete mít klávesnici). To všechno – snad až na myšlenky o tom, jestli za téměř sto tisíc korun nepořídit rovnou dedikovaný desktop – ale spálí žár, který žhne v jeho srdci.