Jak dojet z jihu na sever Prahy na kole? Jde to i s minimem aut v zádech a jen s jedním krpálem
Vyzkoušeli jsme netradiční cestu napříč Prahou: z Vraného nad Vltavou až do Čakovic. Mezi pomyslným jižním a severním pólem Prahy leží 42 kilometrů.
Začalo to větou: Výzva přijata! Když jsem na pražském Institutu plánování a rozvoje zmínila, že zkouším, jak se v hlavním městě jezdí na kole, od druhé strany zaznělo, že je možné přejet z jednoho konce Prahy na druhý s minimem aut kolem sebe. Jak taková cesta vypadá a odkud a kam vede? Rozhodla jsem se ji vyzkoušet, a tak jsem o týden později vystoupila z vlaku ve Vraném nad Vltavou. Co tam? Jižní pól metropole.
Vše odstartovala moje snaha znovu probudit dětskou lásku ke kolům, tentokrát díky těm elektrickým. Týden jsem jezdila po Praze na elektrokole zapůjčeném od jednoho z největších sportovních řetězců v Česku, Decathlonu. A dorazila na něm i na zmíněnou schůzku na Institutu plánování a rozvoje, který mimo jiné vydal Strategii dopravní mobility v Praze či Generel cyklistických tras hlavního města. V kolech a v tom, jak na nich jezdit ve městě, se tu vyznají.
„Věděla jste, že se dá z jednoho koutu na druhý dojet s tím, že na cestě přijdete do aktivního kontaktu s auty úplně minimálně?“ zeptal se mluvčí institutu Marek Vácha. Proč to nevyzkoušet? Pro start jsme zvolili jižní pól Prahy, cílem byl ten severní. Kde se obojí nachází, se mimochodem ví právě díky Institutu plánování a rozvoje, protože jeho ředitel Ondřej Boháč během lockdownu v covidové pandemii přemýšlel, kam může vyrazit s dětmi, aniž by opustil hranice obce.
Na cestu jsem vyrazila s rekreačním elektrokolem Rockrider, což je sice horské kolo a my jsme se do hor nechystali, ale co už. Na hlavní nádraží jsem se s ním dopravila tramvají. Až tam jsem se dozvěděla, že jsem měla štěstí, že jsem se takhle k vlaku vůbec dostala. „Směrem do centra tramvaje podle pravidel kola neberou, protože tato cesta vede zpravidla z kopce. S kolem se tak do tramvaje smí jen na vybraných úsecích ve směru z centra,“ poučil mě hned na úvod Vácha.
Kolem řeky až k prvním autům v Modřanech
Díky mírumilovnému řidiči tramvaje tak nakonec bezproblémově dorazím do Vraného v půl desáté dopoledne. Utahuju šrouby a vyrážíme. Z nádraží vede cesta záhy k Vltavě, kde se napojujeme na cyklostezku vedoucí podél vody. Asi po pěti minutách narážíme na náš start, jižní pól Prahy. Stojí tu chudák osamocen v trávě, takový začátek hlavního města by asi nikdo nečekal.
Další hodinu jedeme víceméně podél vody, případně kolem golfového hřiště. Auta tu rozhodně nejsou, spatříme je až na úrovni Modřan. Zatím jsme se s nimi ale do žádného křížku nedostali. Vyhýbat se jim musíme skutečně až na Modřanské, a to jen proto, že zastavujeme na krátkou přestávku na místní benzinové pumpě.
Čtvrt hodinky rušného provozu
Tahle část cesty až po Výtoň platí patrně za nejznámější cyklotrasu v hlavním městě, kterou každé jaro zaplní nejen cyklisté, ale i bruslaři. My po cestě míjíme Vyšehradský tunel, pak sjíždíme dolů na náplavku. U Mánesu ale musíme opět nahoru a pak dál kolem Národního divadla až na Staroměstskou spolu s auty. Kus sice vede po novém cyklopruhu u Smetanova nábřeží, pořád jsme ale v těsném kontaktu s auty.
Zvláštní je to především proto, že právě tahle trasa je součástí evropské cyklistické trasy EV7, která je nazvaná Sluneční. Na mapě to vypadá jednoduše, v reálu je ale část mezi Mánesem a Rudolfinem dost nepříjemná, a to z několika důvodů. Za Mánesem je potřeba překlenout vozovku a před Karlovým mostem se cesta zužuje, a tak jeden prostor sdílíte nejen s auty, ale i tramvajemi. U Rudolfina se navíc odbočuje přes velmi rušnou křižovatku. Na celé trase to každopádně představuje minimum, které projedete zhruba za čtvrt hodinky.