Jak efektivně řídit rychle rostoucí e-shop? S ERP systémem ovládáte vše z jednoho místa, říká šéfka Solitea Vario
V České republice je v provozu přes 40 tisíc e-shopů, což z nás dělá evropskou velmoc. Internetové obchody provozují velcí hráči, ale zejména v posledním pandemickém roce se do online světa vydali i ti nejmenší. Právě u nich postupem času dochází k momentu, kdy se z e-shopu stává větší byznys a obchodník řeší, jak zvládnout narůstající agendu a začít ho efektivně řídit.
„Standardním krokem v takovém případě je napojit e-shop na ERP systém,“ říká Klára Cerovská, ředitelka českého ERP systému Solitea Vario. Zkratka ERP (Enterprise Resource Planning) značí systém, někdy označován také jako „podnikový informační systém“, který je základem moderního firemního řízení. Firmy díky němu dokáží všechny své agendy řídit z jednoho místa.
„Může to být vše od výroby, vyskladnění, komunikace s dopravci, fakturace či další účetní transakce. Náš systém zároveň drží pravidla a řídí firemní procesy, uchovává potřebná data o zákaznících, zaměstnancích i produktech. Vše je na jednom místě,“ popisuje Klára Cerovská přednosti ERP systému Solitea Vario, který zákazníkům poslouží jako CRM, HR, účetní, WMS i výrobní systém. Jinými slovy se z něj může stát jakýsi mozek celé firmy, v němž se sbíhají veškeré informace.
Když už to není one man show
„Napojit e-shop na ERP systém dává smysl ve chvíli, když už to přestává být one man show. Pokud se o e-shop stará jeden člověk, který sám zvládá celou agendu, pak napojení na ERP systém obvykle nepotřebuje,“ vysvětluje Klára Cerovská. Systém Solitea Vario, který řídí, je přitom na trhu už od devadesátých let, a tak má zkušenosti s klienty všeho druhu.
Komplexní podnikový informační systém e-shop zpravidla nepotřebuje hned od svého začátku, pokud se začíná v malém měřítku. Jakmile ale začíná růst počet zaměstnanců, množí se objednávky, přibývají dodavatelé, je třeba mít přesný přehled o stavu skladu a podle toho řídit objednávání zboží, tak to bez komplexního systému v podstatě ani nejde.
„Variantou je mít několik různých dodavatelů specializovaných softwarů a služeb, což ale představuje náročnou komunikaci, nutnou znalost více programů, přepisování dat či řešení drahé synchronizace, měsíční poplatky na různé strany a podobně,“ popisuje stav, do něhož se mnoho e-shopů postupně dostane, šéfka Solitea Vario.
Napojení e-shopu na ERP systém je založené na předání informace o objednávce. Jakmile e-shop přijme objednávku, předá ji ERP systému a ten automaticky spouští všechny následné procesy. ERP systém na oplátku posílá do e-shopu informace klíčové pro samotný nákup, tedy například ceny, detaily produktu, skladovou dostupnost a další parametry.
„Používáme jedno trefné přirovnání: e-shop je krásná výkladní skříň a váš nejvýkonnější obchodník v jednom. Produkty ukáže a přijme objednávku. To nejlepší, co takový e-shop/obchodník pak může udělat, je, že objednávku hned předá někomu k vyřízení – v tomto případě ERP systému, který už zařídí vše ostatní,“ popisuje Klára Cerovská roli e-shopu a ERP systému při jejich integraci.
Daná společnost tím získá ucelené řešení na efektivní řízení celé firmy. Na jednom místě má vhled do všech důležitých dat a veškeré procesy tím nejen digitalizuje, ale také automatizuje. Pár objednávek denně lze sice vyřídit s tabulkou v Excelu a hrstkou specializovaných nástrojů, ale když se začne celý byznys více rozjíždět, už to logicky nestačí. Z digitalizace a automatizace objednávek, expedice, fakturace i zpracování účetnictví či manažerských reportů pak benefituje celá firma.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.