Jak se připravit na úspěšný exit? Zkušenosti sdílí Twisto, Brand Embassy, Avocode i Credo Ventures
Do e-mailu vám právě přistálo jedenácté vydání newsletteru CzechCrunch Venture Capital (CCVC), který se věnuje všemu, co se v posledním měsíci událo ve světě tuzemského venture kapitálu. Listopad přinesl zajímavé dealy a investice, níže najdete kompletní přehled všech transakcí.
Jako hlavní téma v aktuálním vydání CCVC, k jehož odběru se můžete přihlásit zde, jsme vybrali exit. S rozvojem startupového prostředí se totiž stále častěji objevují prodeje firem do rukou nových vlastníků. A ať už jde o transakce za miliony, nebo dokonce miliardy korun, pro většinu zakladatelů to je naprosto nová zkušenost, kdy úplně nevědí, co očekávat. Na problematiku jsme se proto podívali do hloubky.
***
Konec života startupu nastává třemi různými způsoby. Naprostá většina z nich umře, povedený přehled nejčastějších důvodů s konkrétními příklady připravil portál CB Insights. Další pak mnohdy doputují k prodeji do rukou nového vlastníka nebo vstoupí na burzu (této tematice jsme se podrobně věnovali v dubnovém vydání CCVC).
Exit v posledních jmenovaných případech má potenciál investorům a dalším zainteresovaným stranám přinést příjemné zhodnocení, přičemž po prodeji nebo úpisu veřejně obchodovaných akcií začíná nová fáze firmy, kterou už není možné považovat za startup.
V loňském roce česká startupová scéna zaznamenala několik miliardových exitů, letos zatím miliardovou hranici překonalo jen Twisto, množí se však transakce ve stovkách milionů korun.
- V newsletteru ovšem mluvíme o startupových exitech. O historicky obrovské byznys dealy se u nás letos postaraly Avast, který za 186 miliard korun směřuje pod NortonLifeLock, což má potenciál změnit i tuzemské startupové prostředí, a také například Mall Group, již koupilo polské Allegro za 23 miliard.
- Na druhou stranu český startupový ekosystém dospívá a dravé firmy letos překonávají rekordy. Sumy, za které se kdysi startupy prodávaly, teď další zástupci získávají jako investice – zářnými příklady jsou jednorožec Rohlík a Rossum s rekordně vysokým kolem Series A.
Jak svoje exity hodnotí samotné startupy či investoři a jaká mají doporučení pro další? Po přehledu všech transakcí posledního měsíce jsme o problematice mluvili s Michalem Šmídou z Twista, Vítem Horkým z Brand Embassy, Vu Hoang Anhem z Avocode i Andrejem Kiskou z Credo Ventures.
Pokračování newsletteru CCVC si můžete přečíst zde.
Přihlásit k měsíčnímu odběru novinek ze světa tuzemského venture kapitálu se můžete zde, ostatní vydání newsletteru CCVC najdete zde.