Jak se rodil rekordní prodej aplikace WhatsApp, o kterou Mark Zuckerberg usiloval téměř dva roky?

Michal PtáčekMichal Ptáček

fb_1
0Zobrazit komentáře

Ačkoliv se zpráva o devatenácti miliardovém prodeji aplikace WhatsApp objevila jako rána z čistého nebe, vše bylo podle magazínu BusinessInsider a především zdroje, který měl blízko k celému obchodu v přípravě zhruba 2 roky.

Už na jaře roku 2012 totiž Mark Zuckerberg telefonicky kontaktoval spoluzakladatele aplikace WhatsApp Jana Kouma. Zhruba 2 měsíce poté se oba dva sešli v jedné kavárně v okolí Los Altos, i přes obrovskou snahu Zuckerberga deal uskutečnit se ale nedomluvili. Oba ale zůstali v kontaktu a ještě několikrát se od té doby osobně setkali.

9. února 2014 pozval Zuckerberg finálně Kouma k sobě domů na večeři a navrhl další nabídku, která se tentokrát pravděpodobně nedala odmítnout. Jejím cílem neměla být klasická akvizice, ale spíše sloučení obou firem, což Zuckerberg potvrdil i tím, že Koumovi nabídl místo ve správní radě Facebooku. Po několika dnech přemýšlení Koum minulý pátek Zuckerberga, který zrovna se svojí ženou doma slavil svátek svatého Valentýna opět navštívil a finálně si plácli.

Podle zdroje jsou jinak tři hlavní důvody, proč Mark Zuckerberg po WhatsApp tolik toužil…

  1. Je přesvědčen, že aplikace nebude mít problém dosáhnout 1 miliardy uživatelů. WhatsApp v tomto ohledu roste například mnohem rychleji než Facebook, Instagram, Skype nebo Gmail.
  2. Ze 450 milionů měsíčních aktivních uživatelů jich 70% používá aplikaci každý den, což je nevídané číslo. Například Facebook v tomto ohledu dosahuje přibližně 62%.
  3. Mark Zuckerberg se díval na ostatní produkty a firmy, kterým se podle něj WhatsApp z hlediska popularity může přiblížit. Například Google Search, Youtube, Facebook. A každá z nich je extrémně cenná.

foto: Jakob Steinschaden/Flickr

Facebook za astronomických 19 miliard dolarů kupuje aplikaci WhatsApp

Michal PtáčekMichal Ptáček

whatsapp_1
0Zobrazit komentáře

Další hodnotou až astronomická akvizice je na světě. Facebook totiž právě oficiálně oznámil, že za 19 miliard dolarů (4 miliardy dolarů cash, 12 miliard dolarů v akciích, 3 miliardy dolarů v akciích s omezenou převoditelností) kupuje extrémně úspěšnou „messaging aplikaci“ WhatsApp.

Tu měsíčně používá více než 450 milionů uživatelů, přičemž 70% z nich je aktivních každý den. Zajímavý je i růst aplikace, který se pohybuje okolo 1 milionu nových uživatelů denně a také objem zpráv, který už teď dosahuje podobných čísel jako objem SMS zpráv v celosvětovém měřítku.

Facebook zároveň prohlásil, že WhatsApp bude i nadále fungovat v podstatě nezávisle pod svým stávajícím brandem. Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg pak ještě dodává…

WhatsApp je na cestě propojit 1 miliardu lidí. A všechny služby, které takového milníku dosáhnou jsou neuvěřitelně cenné.

foto: Jan Persiel/Flickr