Jak se staví pojízdné Bugatti nebo dům z kostek LEGO? Někdy i celý rok, říkají designéři z Kladna
V New Yorku je z kostek taxík s Kapitánem Amerikou a mrakodrapy. V dánském domově stavebnice zase obří LEGO House. Oboje ale vzniklo v Kladně.
Monika Pacíková a Lubor Zelinka na Kladně navrhují unikátní LEGO modely
Chodit do práce stavět unikátní modely z kostiček LEGO? Pro mnoho fanoušků této populární stavebnice sen, pro modeláře a designéry z kladenské továrny dánského hračkářského obra je to každodenní realita, během které dávají dohromady například působivé modely sportovních aut, s nimiž pak objíždějí celý svět – a někdy doslova, protože i auto z kostiček může jezdit. „Auta u nás stavíme stejně jako automobilky, jen o něco rychleji,“ usmívá se Lubor Zelinka, který na Kladně působí jako designový specialista.
Vzpomínáte na pojízdné Bugatti Chiron, propracovaný McLaren Senna nebo křiklavě zelenkavé Lamborghini Sián, které lakovali přímo ve slavné automobilce? Všechny byly v reálné velikosti vyrobeny z kostiček LEGO, všechny vznikaly v kladenské továrně a dohlížel na ně právě Lubor Zelinka. Ten do kladenské modelárny nastupoval před devíti lety původně jako externista, dnes v ní řídí design speciálních projektů, mezi které patří i tato pojízdná auta, jež mají z kostiček i převodovku a motor.
V rozlehlém areálu na Kladně pár desítek kilometrů od Prahy se nachází druhá nejstarší továrna, kterou společnost LEGO má. Samotné kostky se tu nevyrábí, pouze se balí do krabic, ale právě v objemu balených stavebnic jsou na Kladně největší na světě. Zároveň je tu největší centrum zmíněných speciálních projektů, které zaměstnává zhruba 400 lidí. Mezi nimi jsou jak manažeři v kancelářích, tak designéři, modeláři, konstruktéři či elektroinženýři – když totiž potřebujete sestavit pojízdné auto, potřebujete stejné profese jako v automobilce.
Opravdová manufaktura
„Stavba všech velkých modelů probíhá ručně, je to opravdová manufaktura. Nemáme žádné roboty. Menší modely trvají postavit nižší desítky hodin, to znamená, že někdo chodí tři dny do práce a takový model staví a lepí,“ popisuje Zelinka s tím, že speciální modely se na Kladně vyrábí v takřka nepřetržitém třísměnném provozu pět dní v týdnu. Velké modely, mnohdy v reálných velikostech, si nicméně běžní zákazníci zakoupit nemohou. Slouží zejména pro marketingové účely různých značek nebo na výstavu do parků Legoland či obchodů.
„Když jsou modely komplexnější, dělá na nich víc lidí. Některé modely trvaly vyvinout a postavit klidně rok,“ dodává Zelinka a odkazuje právě například na sportovní auta značek Bugatti, Lamborghini, McLaren či Ferrari, která měla stovky tisíc kostiček a další speciality. Jen auta ale do kladenské továrny modeláři sestavovat nechodí. Postavit umí na zakázku z malých barevných kostek cokoliv. Někdy dostanou přesné zadání, jindy mají větší volnost, ale nikdy není dopředu jasné, jak se všechny dílky poskládají.
Jak se stavělo Bugatti z milionu kostiček
Modeláři a designéři mají k dispozici program, do kterého nahrají 3D model daného objektu a chytré algoritmy navrhnou, z jakých kostiček lze postavit. Na rozdíl od lidí, kteří si koupí hotovou stavebnici a v ní mají detailní plánek, však mají modeláři nevýhodu v tom, že mají jen velmi hrubý manuál. V něm sice vidí, jak mají vypadat jednotlivé vrstvy modelu, už ale musí vymyslet, z jakých kostiček ho poskládají. Všechny speciální modely přitom vychází z tvarů stavebnic a kostek, které si mohou zákazníci běžně koupit v obchodě.
Monika Pacíková, která se specializuje na návrhy modelů do vlajkových obchodů firmy po celém světě, vzpomíná, jak s kolegy dávali dohromady svítící model Kantonské televizní věže pro jednu z čínských poboček. „Někdy nepomůže ani náš chytrý software, takže zajdeme do modelárny, kde máme miliony kostiček, a zkoušíme, jak je model možné postavit,“ popisuje designérka, jak s kolegy sestavovali plášť věže, jejíž předloha stojí v čínském jihovýchodním městě Kanton a v reálu měří 600 metrů.
„Záleží na každém modeláři a jeho zkušenostech, jak daný model poskládá. Když má velkou rovnou plochu, může použít jednu velkou bílou kostku. Nebo ji poskládat z nejmenších kostek, protože díky tomu třeba bude výsledný model pevnější. Je to modelářské řemeslo se vším všudy,“ říká Lubor Zelinka s tím, že vedle skládání samotných kostek je důležité i jejich lepení. To zákazníci doma obvykle nedělají, ale aby velké modely vydržely a byly bezpečné pro diváka, je třeba kostky pevně spojit. Modeláři využívají celkem čtrnáct lepicích metod podle toho, které jsou pro dané využití vhodné.