Jak se točí nukleární exploze? Tvůrci vysvětlují, jak se Oppenheimer obešel bez počítačových efektů

Režisér Christopher Nolan se ve svých filmech snaží co nejméně používat digitální vizuální efekty. Platilo to i pro výbuch atomové bomby v Oppenheimerovi.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

oppeneimer-christopher-nolan-universal

Foto: CinemArt

Film Oppenheimer

0Zobrazit komentáře

Skutečnou nukleární bombu filmová produkce samozřejmě odpálit nemohla. Filmaři se jí ale pokusili co nejvíce přiblížit vizuálně bez pomoci počítače. To a mnoho dalšího přináší nové vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Christopher Nolan je známý mimo jiné tím, že ve svých filmech používá co nejméně digitálních vizuálních efektů – co na tom, že má na velké plátno dostat Trinity, tedy první test atomové bomby. Režisér dlouho nebyl příliš sdílný ohledně toho, jak výsledné záběry získal, více ovšem prozradili samotní tvůrci triků.

„Digitální efekty vás málokdy dokážou strhnout. Mají tendenci působit bezpečně. I když jsou úctyhodné a nádherné, je těžké vás díky nim přimět cítit nebezpečí. My jsme ale prezentovali ultimátní nebezpečí, takže jsme potřebovali, aby to na publikum působilo děsivě, nepříjemně, jako hrozba,“ vysvětlil Nolan pro magazín Empire. Šéf speciálních efektů Scott R. Fisher, který s režisérem začal pracovat několik měsíců před samotným natáčením, přiblížil, jak toho dosáhli.

OPPENHEIMER

Foto: CinemArt

Christopher Nolan při natáčení filmu Oppenheimer

Mezi základní úkoly patřilo zprostředkovat Oppenheimerovy myšlenky o zběsilých jevech na subatomární úrovni. Nakonec se rozhodli pro jakýsi kompromis mezi realistickým vyobrazením a ilustracemi, jaké diváci znají třeba ze školy. Vytvořili je různými kombinacemi stovek experimentů s kolizemi ping-pongových míčků, barvou házenou na stěnu či světélkujícími roztoky hořčíku, točením malých kuliček na dlouhých drátech apod. Výsledkem byly záběry pohybujících se protonů, neutronů a elektronů, mezi nimiž film často přestříhává. Pro vize zničení světa točili filmaři i skutečné rakety, které zvětšili a zpomalili.

Natočit Trinity bez detonace skutečné atomové bomby bylo paradoxně snadnější. Fisherův tým zachytil různě velké exploze benzínu, propanu a hořčíkového a hliníkového prášku, které v kombinaci daly vzniknout efektu oslňující záře. „Velký objem hořícího paliva má tendenci nabýt tvaru hřibu,“ vysvětlil Fisher serveru IndieWire. Pak šlo jen o hraní si s perspektivou a umístění výbuchu tak, aby byl relativně blízko kamery a působil mnohem větší než ve skutečnosti. Samozřejmě i zde ke slovu přišlo zpomalování nebo kombinace více elementů pro přesvědčivě děsivý výsledek.


Co ukazují trailery

Bod obnovy

První seriózní české sci-fi za několik desítek let se sice nesetkalo jen s nadšením, přinejmenším audiovizuální stránka ale přesvědčila. Právě ta dostává hlavní prostor i v novém traileru příběhu z budoucnosti, kde se neumírá. Více zde.


Co hýbe světem filmu a televize

Margot Robbie za Barbie dostane 50 milionů dolarů

Barbie se stala nečekaně velkým hitem a v současnosti má na kontě už přes 1,2 miliardy dolarů v příjmech. Neznamená to jen velkou výplatu pro studio, ale také pro tvůrce v čele s představitelkou hlavní role a producentkou Margot Robbie. Ta by si měla podle reportu serveru Variety přijít až na 50 milionů dolarů, v přepočtu 1,1 miliardy korun. Nemalý bonus by měla dostat také režisérka Greta Gerwig, která je nyní jedinou samostatnou filmařkou, jejíž snímek překročil miliardové příjmy.


Co si pustit

Pomsta s chutí třešní

Netflix  |  Drama/Horor |  2021 |  8 epizod  |  ČSFD

brand-new-cherry-flavor

Foto: Netflix

Minisérie Pomsta s chutí třešní

Lisa je mladá ambiciózní filmařka, která se svým krátkometrážním hororem přichází do Los Angeles rozhodnutá získat prostředky na to, aby ho rozšířila na celovečerní mistrovské dílo. Narazí ale na špatného producenta. Když se mu s pomocí místní čarodějnice rozhodne pomstít, začnou se dít velice podivné věci. Psychedelická minisérie s Rosou Salazar dává svojí atmosférou vzpomenout na díla Davida Lynche a funguje jako zajímavé zrcadlo Hollywoodu, které je plné ambicí a bojů o moc i morálního hnusu.

Pro přehled dalších trailerů, novinek z filmového světa a tipů, co si o víkendu pustit, se podívejte na kompletní vydání newsletteru Watch a přihlaste se k jeho odběru zde či v boxu v úvodu článku.