Jaká byla technologická konference TOA v Berlíně?
V minulých dnech se nedaleký Berlín stal na pár dnů centrem evropského technologického dění. Již posedmé se tu konala konference Tech Open Air (TOA) Berlin, která patří jednoznačně k tomu nejlepšímu, co evropská technologicko-startupová scéna nabízí.
Industriální areál Funkhaus v jihovýchodní části Berlína se na dva dny stal domovem asi 50 early-stage startupů, 150 speakerů ze všech koutů světa včetně Jeanette Epps z NASA nebo Boyan Slat z The Ocean Cleanup a zhruba 8 000 návštěvníků. Dalších 12 000 návštěvníků pak podle odhadů přitáhly doprovodné akce nazvané jako satellite events, které se konaly po celém Berlíně.
SoundCloud, Delivery Hero a další evropské hvězdy
Na pódiu Studia 1, největší stage konference, se vystřídali speakeři ze SoundCloudu nebo Delivery Hero, kteří museli čelit otázkám publika týkajících se ekologické stopy jejich byznysů. Ostatně téma udržitelnosti bylo jedním z průvodních témat konference a dokazuje, že firmy se tímto aspektem chtě nechtě musí zabývat. Publikum se tak dozvědělo, že Delivery Hero investuje do výzkumu obalů, které jsou ekologicky rozložitelné nebo dokonce jedlé.
Podceňovaní zakladatelé startupů z řad žen, lidí s tmavou barvou pleti a LGBT
Na stage Studia 1 se představila také Arlan Hamilton z Backstage Capital. V rozhovoru se Samanthou Stein z TechCrunch poukázala, že méně než 10% venture kapitálu jde do startupů založených podceňovanými zakladateli. Za ty Arlan považuje ženy, lidi s tmavou barvou pleti a členy LGBT komunity. Arlan se se svým týmem zabývá právě vyhledáváním a investováním do takových startupů. K VC investicím se, jak sama říká, dostala z ulice. Ke dnešnímu dni zainvestoval fond přes 100 startupů částkou v úhrnu přes 4 miliony dolarů.
Blockchain, zdravotnictví, work-life balance
Mezi další témata konference patřil bezesporu blockchain, který pořád táhne, zdravotnictví, virtuální realita, work-life balance nebo elektromobilita. Účastníci konference se mohli po městě zdarma přepravovat na elektro skútrech COUP. Srdce milovníka cokoliv-as-a-service zaplesalo u mobilního domku CABIN SPACEY.
Jedním z prezentujících zdravotnických startupů byl německý startup ottonova, který poskytuje svým zákazníkům nadstandardní zdravotní pojištění. Startup, který má v těchto dnech řádově stovky platících zákazníků se, vzhledem k četným regulacím, zaměřuje výhradně na německý trh a na geografické škálování zatím nepomýšlí. I přesto se mu již, podle jeho CMO Maximiliana Rasta, podařilo získat investice ve výši 40 milionů EUR.
Max mimo jiné sdělil, že proces získání potřebné licence trval zhruba rok. Na dotaz, jak se startupu podařilo vybrat zmiňovanou sumu peněz s řádově stovkami platících zákazníků, Max odpověděl, že byť počty zákazníků nejsou závratné, počítají s vysokou Customer Life Time Value. Startup nabízí svým zaměstnancům nárok na podíl ve společnosti známý jako ESOP (Employee Stock Option Program).
Problém většiny startupů dneška, totiž nedostatek šikovných lidí, neřeší zdaleka jen tuzemské startupy. Estonský startup MeetFrank dobře ví, že problém a příležitost jsou dvě strany téže mince a na veletrhu byl všudypřítomný.
Konference jako taková byla příjemná, v porovnání s lisabonským Web Summitem skoro komorní. Tím spíš vhodná pro networking a ochutnávku toho, s čím budoucnost přijde. Networking paradoxně neprobíhal ani tak v co-workingovém koutku od WeWork, jako spíš u lednic s pivem, které se po čas konference doplňovaly a ani na okamžik nezůstaly prázdné.
Úsměvným paradoxem celého eventu pro mě zůstává fakt, že za kafe jsem – obklopen roll-upy o lepší krypto budoucnosti – musel zaplatit hotově.