Jaké to je být krysou v korporátní kleci? Česká hra od tří bratrů se strefuje do firemní kultury

Rodinný projekt Rats in a Cage od vývojářů se zkušenostmi z Warhorse si hravou formou hádanek a puzzlů bere na paškál korporátní bullshit.

Michal MančařMichal Mančař

rats-in-a-cage-reg

Foto: Superdeep Borehole

Šťavnaté drby vám pomohou v kariéře nejen v životě, ale i ve hře Rats in a Cage

0Zobrazit komentáře

České videohry zažily raketový rok a jejich tržby vystřelily nad sedm miliard korun, ve stínu obřích studií jako Beat Games nebo Bohemia Interactive však mravenčí práci na menších, ale rozhodně ne nutně méně zábavných titulech odvádí nezávislí vývojáři. Třeba při spojování korporátního bullshitu, absurdního humoru a logických hádanek v titulu Rats in a Cage, ve kterém si můžete vyzkoušet pocity krysy v kleci, respektive zaměstnance v korporaci.

Rozšiřte po kanceláři pár peprných pomluv. Nalákejte kolegy na kávu (ale ve skutečnosti do pasti). Nebo na ně beze studu přehoďte své úkoly a přivlastněte si zásluhy. Především pak nezapomeňte předstírat, že důležitý e-mail vám jednoduše nepřišel. Léty prověřené strategie lidského chování si nyní vyzkoušíte i v krysí videohře. Satira Rats in a Cage od českých tvůrců vám přesně tyto triky umožní zopakovat – a právě se představuje demoverzí na dnes odstartovaném festivalu Steam Next Fest.

„Kromě logických hádanek si na vlastní kůži projdete tím nejhorším, co se v korporátech dá zažít,“ popisuje hru Petr Hudeček, který Rats in a Cage vyvíjí ve volném čase s manželkou Monikou a dvěma bratry Ondřejem a Michalem.

„Hru intenzivně vytváříme něco málo přes půl roku, používáme nástroje a částečně recyklujeme kód z mé dosavadní tvorby,“ dodává pro CzechCrunch. Rodinný podnik totiž staví na zkušenostech z videoherní branže, ale i s působením v obřích společnostech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V ohledu herních znalostí přináší Petr a Ondřej know-how z Warhorse Studios, kde pracovali na Kingdom Come: Deliverance. První jmenovaný coby tester a producent, bratr jako konzultant trailerů a animovaných scén. Spolu se třetím sourozencem Michalem, jenž je aktivní v IT, a Petrovou chotí věnující se grafice tak podle vlastních slov pokrývají všechny pozice nutné pro vývoj hry. Sám Petr navíc po odchodu z Warhorse začal vyrábět drobné hry na zakázku, například coby netradiční dárek k narozeninám.

„Sice jsme všichni zažili dávku korporátního bullshitu, ale žádný konkrétní zapšklý impulz za hrou není. Téma vzniklo organicky. Chtěli jsme udělat netradiční puzzle hru, která by přesahovala samotné herní okno a vytvořila by si s hráčem unikátní vztah lásky a nenávisti. Jakmile nás napadla korporátní tematika, tak to všechno do sebe začalo krásně zapadat,“ přidává Hudeček další důležitou kompetenci pro vznik titulu.

rats-in-a-cage-01

Foto: Superdeep Borehole

Rats in a Cage představí krysí život v korporátní kleci

Strefování se do korporátní kultury se bez jisté míry neúcty neobejde. Jen na humoru nicméně Rats in a Cage nestaví, jádro hry se nese v řešení logických úkolů a hádanek ve snaze splnit pracovní zadání od hamižného šéfa – hacknout Santův počítač a dopisy Santovi se seznamy vánočních přání proměnit na slevové kupóny vaší firmy. A nabízí se myšlenka, že klasické herní spojení „souboj s bossem“ by zde mohlo dostat nečekané rozměry…

Hru, respektive s plánovanou herní dobou okolo čtyř hodin spíš hříčku, si můžete už teď vyzkoušet ve zmiňovaném demu. Vydání plné verze Rats in a Cage by tvůrci chtěli stihnout do Vánoc, byť už teď přiznávají mírný skluz. Do finální podoby, jež má vyjít zhruba na dvacet dolarů, slibují přes šedesát hlavolamů okořeněných absurditou, která by měla korporátním zaměstnancům být velice známá. Navíc chtějí prověřit nejen vaše mozkové závity, ale i důstojnost a morálku. Jak daleko budete ochotni zajít kvůli vidině povýšení?

Další česká hra na Steam Next Festu

Steam Next Fest, na kterém se korporátní krysy prezentují, nabízí příležitost především pro menší a nezávislé tvůrce připomenout se hernímu světu. Vývojáři do festivalu, jenž poběží až do příštího pondělí, mohou přihlásit demoverze svých počinů a populární herní platforma jim poskytne prostor a propagaci. Hráčům se tak prostřednictvím hratelných ukázek, streamů a dalšího obsahu představí stovky her, které by jinak jen těžko hledaly publikum.

Rats in a Cage navíc nejsou první českou hrou, která se na Steam Next Festu pokusí zaujmout. Už začátkem roku se na této akci ukázala akční hra na hrdiny The Last Oricru od tuzemského studia GoldKnights. Její ne úplně obvyklou kombinaci sci-fi a fantasy prvků si budete moci zakrátko vyzkoušet i v plné hře, říjnové vydání je doslova za dveřmi.

Dokonce ještě blíž je další domácí titul 1428: Shadows over Silesia, který se na letním Steam Next Festu pochlubil demoverzí v podobě celé první kapitoly rozsáhlé hry. Temná historická fantasy zasazená do období husitských válek vyrazí na spanilou jízdu do světa už zítra. A demo silně naznačilo, že slova sólo autora Petra Kubíčka o oldschoolové kombinaci připomínající „středověký Fallout“ by se mohla naplnit.

Obsah je král, a ten Google neměl. Proto po třech letech pohřbil herní službu Stadia, jíž tak věřil

Všechny peníze za pořízené hry budou hráčům navráceny. Stejně tak jako suma, za kterou si pořídili hardware přes Google Store.

Filip HouskaFilip Houska

stadia_1

Foto: Google

Google začátkem příštího roku ukončí svou herní streamovací službu Stadia

0Zobrazit komentáře

Bylo to velké ohlášení, které mělo Google naplno dostat do herního světa. Jak už to ale u ambiciózních projektů někdy bývá, přehnaná očekávání vedou ke konci. To se nyní děje u gamingové streamovací služby Stadia, která po třech letech končí. A hlavním důvodem není ani tak selhání technologie, na které funguje, nýbrž nedostatek her, které by hráči mohli hrát. A samozřejmě i cena, jež od začátku nedávala příliš velký smysl.

V době, kdy každým rokem vzniká plejáda zajímavých her s vysokými technickými nároky, se platforma Google Stadia jevila jako chytré řešení. Představa, že nepotřebujete vysoce výkonný počítač nebo konzoli, protože ty nejlepší herní tituly zvládnete streamovat na dálku přes jakékoliv zařízení s operačním systémem Android, potažmo Google Chrome nebo Chromecast Ultra, byla zajímavá. Ale…

Aby něco takového mohlo v praxi mezi uživateli fungovat, byl zapotřebí přísun áčkových her – a to se příliš nedělo. I když Google zpočátku lákal například na Baldur’s Gate 3Doom EthernalHumankind nebo Assassin’s Creed: Valhalla (a také Cyberpunk 2077), postupem času nabídku her příliš nerozšiřoval. Když se teď podíváte do výčtu podporovaných titulů, hardcorovější hráče tam nic moc nepřesvědčí.

O možném konci Stadie se tak s ohledem na upadající nabídku her spekulovalo již delší dobu. Podpořeno to bylo i skutečností, že Google před časem ukončil vývoj vlastních herních titulů, což spustilo odchod některých velkých jmen z týmu Stadie ke konkurenci. Například Jade Raymondová, která pracovala na sériích Assassin’s Creed či Watch Dogs, přešla na obdobnou vývojářskou pozici do Sony.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším hřebíkem pro blížící se pohřbení služby byla i cenová politika, kterou Google v rámci Stadie nastavil. Lidé si totiž museli platit nejen předplatné, aby ji mohli využívat, ale také plné ceny všech her, které si chtěli zahrát. Prakticky tak platili dvakrát, zatímco konkurenční služby typu Cloud Gaming od Xboxu nebo GeForce Now od Nvidie měly vše v jednom balíčku.

Obecně byla Stadia nákladná i pro samotnou firmu, protože musela pod svá křídla lákat velká studia, u kterých potenciální hráči vědí, že mají dobré a zajímavé tituly. Že to příliš finančně nevycházelo, bylo zčásti potvrzeno i loňským zavřením vlastního herního studia Googlu, s čímž zaniklo i několik rozpracovaných projektů. Konec byl nevyhnutelný.

Google už evidentně neměl sílu platformu pouze udržovat, proto se rozhodl, že ji 18. ledna příštího roku definitivně ukončí. A spolu s tím bude vracet i peníze. Nejen za nakoupené hry a mikrotransakce, ale také za hardware pořízený skrze Google Store. Takže například ti, kteří si tímto způsobem koupili Chromecast Ultra, si zařízení budou moci ponechat a ještě jim přijde zpět částka, za kterou jej koupili.

Do 18. ledna bude možné službu Google Stadia nadále používat také v Česku, a to zdarma bez měsíčních poplatků. Nové hry už však do té doby nebude možné pořizovat.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.