Jako Lidl, ale na internetu. Český online diskont Freš chce s miliony v zádech doručovat i mimo Prahu

V Praze Freš rozvezl dva tisíce nákupů. S investicí chce rozšířit region, který obsluhuje. Kromě českých měst se časem chystá i do zahraničí.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zleva_cto-anton-kireev-ceo-elisey-sviridov-a-mentor-andrey-subbotin

Foto: Freš

Anton Kireev, Elisey Sviridov a Andrey Subbotin ze startupu Freš

1Zobrazit komentáře

Zatímco Rohlík a Košík na internetu budují klasické supermarkety s velkou paletou nabízeného zboží a snaží se nákupy doručovat co nejrychleji, startup Freš zvolil jinou strategii. Nabízí jen omezený sortiment o několika tisících položkách, které díky nižším provozním nákladům dokáže nabídnout levněji a s doručením v řádu dnů. Jeho zakladatel Elisey Sviridov totiž věří, že v našem regionu si zákazníci na levnější nákupy počkají. Aby je firma mohla rozvážet i mimo Prahu, získala nyní investici.

Celkem 650 tisíc eur, v aktuálním přepočtu bezmála 16 milionů korun, do Freše vkládá skupina investorů. České SFG, za nímž stojí zakladatelé Michal Dědek a Tereza Kouklová, přispělo částkou 200 tisíc eur, což je asi pět milionů korun. Rozvoj a růst firmy podpořil také maďarský fond Oktagon a několik dalších andělských investorů.

„Čerstvou investici v tuto chvíli využijeme na rozšíření skladu a zvětšení operativní kapacity. Zatím dovážíme jen v Praze. Freš chce dále růst a také zajistit, aby mohl do pěti let pokrýt další země v regionu střední a východní Evropy. Právě tady, na rozdíl od západní Evropy, totiž běžní lidé pořád v obchodech sledují hlavně ceny,“ říká k investici Sviridov.

Ten pomáhal rozbíhat hned několik byznysů včetně NutritionPro se zaměřením na krabičkové diety dovážené domů či podobného hráče Clever Food.

fres-delivery

Foto: Freš

Elisey Sviridov, Andrey Subbotin a Anton Kireev ze startupu Freš

V příštích dvanácti měsících má dojít k rozšíření doručovací oblasti Freše po celé Praze a okolí, na další lokality po republice má přijít řada až následně. Služba Můj Freš byla spuštěna loni v květnu, následně v září její rozvoj mentoringem i financemi podpořil startupový akcelerátor StartupYard.

V průběhu této doby ale došlo i na významné peripetie s dalšími investory, což zaměření startupu v konečném důsledku dovedlo právě k online diskontu, čímž se podobá řetězci Lidl, který funguje v kamenném světě.

Samotný potravinový trh v Česku se v současnosti podle Freše drží na hodnotě přesahující 700 miliard korun, z toho diskontový segment zabírá něco přes třetinu. V následujících pěti letech by mělo jít o nejrychleji rostoucí trh potravinového průmyslu a Freš chce tento prostor na trhu zaplnit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V době finanční krize, inflace a nestabilního období uvítáme každý způsob, jak ušetřit a přitom stále dostávat kvalitní produkty. Do potravinového online diskontu Freš jsem investoval, protože se vize zakladatelů shoduje s tou naší. Chceme obyvatelům nejen České republiky zjednodušit život a levné kvalitní potraviny rozhodně patří k naprostému základu každé domácnosti. V platformě vidíme dlouhodobý potenciál,“ říká investor Michal Dědek.

Aktuálně Freš rozvezl přes dva tisíce objednávek, průměrný nákup má přitom hodnotu přibližně 1 100 korun. „Hlavní myšlenka je, že pracujeme s limitovaným výběrem potravin, celkem se jedná o tři tisíce položek, což nám dává mnohem lepší efektivitu skladu oproti Rohlíku a Košíku. Ti totiž mají přes 15 tisíc položek, proto můžeme dávat nejnižší ceny,“ doplňuje pro CzechCrunch Sviridov s tím, že na trhu pozoruje velkou poptávku.

Po České republice, kde se připravuje expanze do měst jako Olomouce, České Budějovice či Ústí nad Labem, plánuje projekt obsadit i další státy střední a východní Evropy jako Polsko, Rakousko, Rumunsko, Maďarsko, Německo a Slovensko.

Za jasnější emoce online. Čeští investoři posílají miliony do knihovny populárních klipů a memů

Platforma KikLiko je plná krátkých videí, ovšem proti jiným tu sází kromě obrázků i na zvuky. „Zajímavý nápad,“ kvitují investoři z Presto Ventures.

Iva BrejlováIva Brejlová

pv-team_all-boxed-regular-min

Foto: Presto Ventures

Vojta Roček, Přemysl Rubeš, Eduard Kučera a Roman Nováček z Presto Ventures

0Zobrazit komentáře

Komunikace skrze zprávy má řadu pravidel a trendů, a tím velkým a neutichajícím je vyjádření emocí jakkoliv jinak než slovy. Oblíbené jsou gify a memy a stejně tak krátké ústřižky z filmů a seriálů. To vše se obvykle používá bez zvuku, co když jsou ale emoce čitelnější a výraznější se zvuky? Na to se spoléhá gruzínský startup KikLiko, služba, která nabízí způsob komunikace, jenž má brzy používat denně milion lidí. A která aktuálně získala investici od českých Presto Ventures.

„Miliony lidí si na počítači sami vystřihují klipy z YouTube, aby je poslali někomu, s kým si píšou,“ říká Givi Beridze, spoluzakladatel KikLika, sériový podnikatel a vedle jiného i někdejší člen výběru 30 pod 30. Těší se z toho, že platforma, kterou založil s Waskou Chadunelim, úspěšně roste. Když všechno půjde jako dosud, ve druhém čtvrtletí roku 2023 by ji denně mělo aktivně používat milion lidí.

Je to prý proto, že vyjadřovat emoce je zkrátka lepší se zvukem. KikLiko je knihovna populárních klipů a videomemů integrovaná do komunikačních služeb a sociálních sítí. Uživatelům umožňuje prohlížet, stahovat, vytvářet a sdílet klipy. Všechna videa, která tu jsou, obsahují právě i zvuk, bez kterého se doteď uživatelé obvykle obešli.

Jenže byznysově zajímavé na tom není to, že jde posílat kdejaký filmový nebo seriálový výkřik – ostatně platforma je nabízí zdarma –, ale skutečnost, že se tady mohou uplatit reklamy společností. Startup hodlá firmám vysvětlit, že jde o zajímavý nástroj pro reklamu.

chaduneli

Foto: KikLiko

Waska Chaduneli, spoluzakladatel KikLiko

„Zatímco jen velmi málo lidí vyhledává na internetu ‚mám hlad‘, spousta z nich tak činí při hledání svého oblíbeného memu, který by mohli poslat ve zprávě. Právě tehdy mohou vidět kreativní a vtipný klip (vlastně reklamu) na potravinový řetězec, jako je McDonald’s. Naším cílem je přinést globálním značkám způsob, jak zpeněžit zasílání zpráv, aniž bychom narušili soukromí uživatelů, vysvětluje Beridze.

„Přestože aplikace pro zasílání zpráv používají každý den miliardy lidí, neexistuje žádný jednoduchý a přímý způsob, jak tuto masu uživatelů zpeněžit. Společnost KikLiko nás zaujala tím, jak využívá nové a neobvyklé způsoby zpeněžení doplňkového obsahu, aniž by porušila soukromí nebo bezpečnost uživatelů,“ popisuje Vojta Roček, partner fondu Presto Ventures.

Češi projektu posílají 100 tisíc dolarů, tedy v přepočtu skoro 2,3 milionu korun, ve formě takzvané pre-seed investice. S tím, že marketingový potenciál komunikačních služeb (respektive messengerů) je zatím z velké části nevyužitý.

Presto Ventures

Presto je venture kapitálová firma, která propojuje strategické investice a…

business-mvp-x

Přečtěte si takéAI řídila byznys. Byla ve ztrátě, halucinovala a zažila krizi identityUmělá inteligence dostala za úkol řídit malý byznys. Jak to šlo? Prodělala a zažila krizi identity

„Nyní spolupracujeme s předními sociálními sítěmi a messengery, abychom zvýšili počet integrací a také vyvinuli nové funkce,“ říká Chaduneli. KikLiko jde použít mimo jiné v aplikaci iMe Messenger od Telegramu a dostává se do několika služeb elektronických peněženek. Jejich uživatelé tudíž budou moct poslat ozvučenou filmovou hlášku přímo k transakcím.

Dvě velké integrace, které platforma chystá, by jí měly zajistit přístup ke skoro miliardě uživatelů. „Naším plánem je dosáhnout milionu denně aktivních uživatelů v první třetině roku 2023, je tu ale potenciál zvýšit využití desetinásobně, až na deset milionů,“ plánuje Chaduneli.