Tesla v Česku přes e-shop prodala auta za dvě miliardy. Co se od ní mohou přiučit zdejší obchodníci?

Jednoduchost nákupu elektromobilu u automobilky Elona Muska je až zarážející. Právě v tom může inspirovat nemalou část provozovatelů e-shopů.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dalle-2024-06-18-13-37-56-a-dynamic-and-futuristic-scene-depicting-a-tesla-car-driving-out-from-a-computer-monitor-illustrating-the-simplicity-of-online-purchasing-the-monito-copyKomentář

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E

Tesla provozuje extrémně jednoduchý e-shop

0Zobrazit komentáře

Glosa Petera Brejčáka. Pokud někdy nakupujete na internetu, velmi pravděpodobně se vám to stalo. Hledáte konkrétní produkt, podíváte se například na Heureku a na nabídky různých e-shopů, vyberete si některou z možností a pustíte se do objednávky. Zdá se však, že někteří obchodníci vám pod nohy (v tomto případě spíš pod prsty) hází klacek za klackem, jakoby se snažili odradit vás od toho, abyste nákup dokončili. Jak to dělat opravdu efektivně? Inspirací může být automobilka Tesla.

Nákupní cesta zákazníků na e-shopech není jednoduchá a téměř nikdy ani přímočará. Obecně se skládá z pěti základních kroků: Příchod na homepage – nabídka produktů – detail produktu – košík – checkout. Ze stovky návštěvníků homepage e-shopu se k zaplacení a objednání většinou dokliká méně než pět lidí. Zmiňovaný poměr odpadlíků se u jednotlivých hráčů značně liší. Kromě jednoduchosti e-shopu to může být ovlivněno i značkou, druhem zboží, popiskami, tlačítky, cenami… a dalšími stovkami faktorů.

Snahou obchodníků je přitom tento proces co nejvíc zjednodušit. Když už u vás chce zákazník utratit peníze, měli byste dělat všechno proto, aby to tak dopadlo. V jednoduchosti je síla. Ale zdá se, že u některých e-shopů to tak jednoduše nefunguje. Samozřejmě, nebude to záměrem.

Firmy jsou často zaměřené na denní operativu, přidávají různé vychytávky a funkcionality, po kterých zákazníci volají, tu a tam ještě vymyslí speciální nabídky. A právě kvůli neschopnosti podívat se na celý proces zdálky si neuvědomí strasti většiny potenciálních nakupujících, kteří to všechno nakonec raději vzdají a přejdou ke konkurenci.

Kde se tedy v jednoduchosti objednávky inspirovat? Jako následováníhodné příklady se většinou jmenují ti největší hráči – globální Amazon, u nás třeba Alza, Datart či Notino. Já nabídnu trochu netradiční tip – Tesla. E-shop automobilky Elona Muska se podle žebříčku CzechCrunche zařadil do první dvacítky největších online obchodníků v Česku, loni se u nás přes něj prodala auta za dvě miliardy.

Prozkoumat 100 největších e-shopů v Česku

A v čem tedy může být inspirací? V extrémní jednoduchosti. Udělejme si teď jeden rychlý experiment. Kolik kliků v nákupním procesu potřebujete na to, abyste si koupili nový elektromobil?

Zde vám ještě dám trochu prostoru pro přemyšlení nad odpovědí…

A tou jsou čtyři kliky. Zkuste si to sami. Při příchodu na homepage kliknete na Objednat, v dalším kroku na Pokračovat (v mezičase máte možnost zvolit si různé varianty nebo barvy, což ale dělat nemusíte), ve třetím kroku kliknete na Zaplatit kartou a následně jen vyplníte své osobní a fakturační údaje a informace o kartě (pokud máte vše uložené v prohlížeči, vyplní se to automaticky). Čtyři kliky (!) a auto je na cestě k vám.

ecomm24-1

Přečtěte si také100 největších e-shopů: Mall padá, předběhl ho Rohlík a Datart100 největších e-shopů Česka: Alza vládne, Rohlík a Datart předběhly Mall, do špičky pronikla i Tesla

Pro srovnání – jednička českého e-commerce trhu Alza v nabídce konkrétního produktu dovoluje zrychlený nákup, ovšem musíte být registrovaným uživatelem. Pokud jím nejste, z homepage se za deset kliků ve snaze co nejrychleji nakoupit dostanete zatím jen k dodacím údajům, respektive vyplňování e-mailové adresy. Po cestě z produktového nákladu musíte přijít do košíku, projít si nabídku záruky okamžité výměny a pojištění, zrušit vyskakovací okno „Nezapomeňte na tyto důležité věci“, vybrat způsob doručení, potvrdit způsob doručení, vybrat způsob platby, kliknout na Pokračovat, zrušit nabídku na AlzaPlus+…

Auto od Tesly jsem si osobně nekupoval, jejich e-shop jsem ale vyzkoušel před rokem, když jsem si kupoval speciální edici piva GigaBier. Víte, kolika kroky bylo nutné projít v e-shopu? Jedním!

Připravujete váš e-shop na Vánoce?

Zapojte se do průzkumu společnosti Authentica o tom, jestli jsou adventní kalendáře klíčem k úspěchu ve vánoční sezóně. Získejte relevantní data o trhu a zviditelněte svou značku.

Vyplnit dotazník.

Stačila jedna produktová stránka se všemi informacemi a rovnou připravený objednávkový formulář, kde jsem jen vyplnil údaje. Následně jeden klik na zaplacení, na což jsem využil ověření FaceID přes Apple Pay. Za pár dnů jsem pak měl pivo z Německa doma. (Pokud vás to zajímá: ano, pivo bylo drahé, a ne, překvapivě chutnalo opravdu hodně dobře!)

Abych to shrnul – pokud jste provozovatelem e-shopu, teď hned v anonymním režimu svého prohlížeče (abyste nebyli přihlášeni) zajděte na svou homepage a zkuste si projít celým nákupním procesem u prvního produktu, který uvidíte. Dostali jste se k platbě za pár kliknutí? Dobrá práce! Pokud tomu tak nebylo, zkuste se vžít do role nás zákazníků a – prosím – zamyslete se, jak nám nákup u vás můžete ulehčit. Ocení to hodně z nás.

E-shop CZC může skončit dřív, než se čekalo. Allegro mlží, co s ním dlouhodobě plánuje

Podle Allegra, které e-shop vlastní, vyvíjí nový CZC shop na své sdílené platformě. Zákazníci mohou nakupovat produkty také na jeho tržišti.

Peter BrejčákPeter Brejčák

czcInsider

Foto: CzechCrunch

Přibývají náznaky, že by mohlo brzy dojít k vypnutí CZC

0Zobrazit komentáře

O konci e-shopu s elektronikou CZC se mluví už nějakou dobu, nyní se ale vyrojily informace, podle kterých by k němu mohlo dojít velice záhy – možná už v létě. CzechCrunchi to potvrdil zdroj blízký firmě. Polský majitel kdysi populárního „geekovského“ e-shopu Allegro se ale přímé odpovědi vyhýbá a říká, že nyní vyvíjí e-shop CZC na své nové sdílené platformě.

Trápení polského Allegra poté, co si před dvěma lety pořídilo Mall Group včetně CZC – které podle žebříčku CzechCrunche patří mezi desítku největších e-shopů v zemi –, pokračuje. Nedávno ve skupině českých e-shopů, kam patří i Mall.cz, došlo k propuštění více než stovky zaměstnanců a samo Allegro přiznává, že nastavené tempo transformace dlouhodobě ztrátového byznysu zaostává za jeho očekáváními.

Dění v e-shopu je aktuálně zamotané a kuloární informace se liší od oficiální komunikace ze strany Allegra. To ve středu pro CzechCrunch uvedlo, že vyvíjí nový CZC shop na své sdílené platformě. To znamená, že zákazníci mohou nakupovat produkty, které jsou dostupné na CZC, také na tržišti Allegra.

„Vzhledem k pokračující expanzi Allegra v regionu představuje toto řešení pro CZC možnost, jak snadněji získat také nové zahraniční zákazníky,“ píše společnost s tím, že prostřednictvím Allegra jsou zákazníkům k dispozici také výhody jako dodání do druhého pracovního dne nebo členství v programu Smart. Veškeré reklamace či vracení zboží mají přitom být vyřizovány jako doposud.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Allegro kroky vysvětluje tím, že všechny společnosti včetně těch v Mall Group přecházejí na společnou IT infrastrukturu. Zákazníci tak aktuálně mohou nakupovat jak na webu CZC.cz, tak skrze CZC shop na doméně Allegro.cz, kde běží v testovacím režimu. V následujících týdnech a měsících mají přibývat další funkce a vylepšení.

Prakticky to znamená, že samotný e-shop CZC.cz pořád funguje na původních „střevech“, tedy e-shopovém řešení, jako roky předtím. K tomu se přidala druhá platforma, přes kterou se pod značkou CZC prodává zboží na Allegru.

„Díky tomu, že náš sortiment nabízíme prostřednictvím Allegro.cz, dokážeme oslovit mnohem větší skupinu zákazníků než dosud, mimo jiné i ty, kteří na našem e-shopu na doméně CZC.cz nikdy nenakupovali. To potvrzuje i počet nových zákazníků, které jsme od začátku spolupráce zaregistrovali,“ doplňuje obchodní ředitel Allegra Matthias Frechen.

czc

Přečtěte si takéCZC zvoní umíráček. Kdysi e-shop geeků má přijít o klíčové funkceCZC zvoní umíráček. Kdysi byl e-shopem geeků, teď má přijít i o nejoblíbenější funkce

Zákulisní informace ale naznačují, že práce s technologickou platformou CZC v Allegru neprobíhají podle představ a dochází k nečekaným průtahům i navyšování původně plánovaných vývojářských kapacit. I z těchto důvodu se má v Allegru spekulovat, že by došlo přímo k vypnutí samotného e-shopu a značka by pak pokračovala čistě jen jako prodejce na jeho tržišti.

Podle zdroje CzechCrunche, který má k dění ve skupině blízko, není otázkou zda, ale kdy k vypnutí e-shopu dojde. Přiklání se přitom k možnosti již během tohoto léta. S podobnými informacemi v posledních dnech přišla i další média, v neděli o tom psal portál Geekboy, v pondělí Novinky.cz.

Oba portály přitom s odvoláním se na zdroje uvnitř firmy mluví o možných datech vypnutí e-shopu na začátku letošního července, srpna nebo v únoru příštího roku. Na související dotazy ohledně strategických plánů Allegro přímo nereaguje.