Jakub Havrlant dál čile obchoduje s Křetínským a Tkáčem. Jeho Rockaway ovládne vydavatelství Euromedia

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jakub-havrlant-rockaway

Foto: Rockaway

Jakub Havrlant, zakladatel Rockaway Capital

0Zobrazit komentáře

Mezi největší hráče knižního trhu v České republice patří skupina Euromedia, jejíž konsolidovaný obrat se počítá v miliardách korun. Po složitém pandemickém roce získala před časem nového šéfa a ten se teď bude nově zodpovídat už jen jedinému akcionáři. Tím se stane investiční skupina Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, která odkupuje polovinu firmy od Daniela Křetínského a spol.

Společnost Czech Media Invest, za níž stojí Daniel Křetínský, Patrik Tkáč a Roman Korbačka, dosud držela v Euromedii padesátiprocentní podíl. Z knižního byznysu, do něhož spadají knihkupectví Luxor a celá řada nakladatelských značek jako Kalibr, Ikar či Odeon, ale nyní Czech Media Invest odchází. Svůj podíl za nezveřejněnou částku prodává do rukou Rockaway Capital.

„Dohodli jsme se s našimi dosavadními partnery na odkupu jejich podílu, protože knižnímu segmentu věříme, což by Euromedia nebýt pandemie nemoci covid-19 potvrdila i v loňském roce. Pořád navíc platí to, proč jsme do společnosti vstupovali – díky digitalizaci v ní vidíme velký potenciál i do budoucna,“ říká mluvčí Rockaway Capital Pavel Kalouš. Celou transakci ještě musí schválit antimonopolní úřad.

V Euromedii působí Jakub Havrlant se svou skupinou od roku 2017. Jeho cílem bylo od začátku digitalizovat tradiční knižní sektor, přičemž během následujících let se z Euromedie pod vedením Lukáše Nováka stal největší hráč na českém knižním trhu se silnou pozicí v nakladatelském, velkoobchodním i maloobchodním segmentu. Od začátku roku již vede knižní skupinu František Mala, který nahradil právě Lukáše Nováka a má pořádně nastartovat zmíněnou digitalizaci.

frantisek-mala-euromedia1

Foto: Peter Varga

František Mala, výkonný ředitel Euromedie

Ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch František Mala letos v dubnu zmiňoval, že plánuje více pracovat na propojení kamenného světa s onlinem tak, aby zákazník dostal co nejlepší službu, ať už nakupuje přímo v kamenném knihkupectví, nebo v e-shopu. Zároveň chce proměnit i fungování samotné Euromedie, kde vidí velký prostor například pro zapojení dat, díky kterým se může celý byznys řídit efektivněji.

„Ze střednědobého pohledu se chceme zaměřit hlavně na části firmy, které souvisí s maloobchodem, ať už je to kamenný retail, anebo online. Tam vidím prostor pro další zlepšování, zvyšování produktivity a prodeje. Myslím, že tam umím využít paralely s telco byznysem,“ popisoval v dubnu František Mala, který působil v telekomunikacích dvacet let, když vystřídal slovenský i český T-Mobile a rumunský Telekom.

Zatímco v roce 2019 se konsolidovaný obrat Euromedie vyšplhal na 2,4 miliardy korun, tak v loňském roce, který byl značně ovlivněn pandemií koronaviru, klesl na 2,3 miliardy. V letošním roce by se skupina dle vyjádření pro CzechCrunch ráda dostala minimálně na úroveň z roku 2019. Nadále by tak měla v metrice tržeb platit za největšího hráče tuzemského knižního trhu. Její další směřování bude nově ve výhradní gesci Rockaway Capital, ale šéf Euromedie žádné větší změny neočekává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Pro mě je klíčové, že se z pohledu Euromedie nic nemění. Cítím ze strany akcionáře silný mandát a aktuální transakci chápu jako potvrzení nedávných změn v managementu,“ dodává CEO Euromedia Group František Mala, který vedle již zmíněných značek řídí taktéž Knižní klub či nakladatelství Universum, Yoli, Pragma, Esence, Brána, Listen, Laser a Pikola, velkou distribuční síť a také internetový obchod Booktook.cz.

V případě Jakuba Havrlanta a česko-slovenského investorského dua Daniela Křetínského a Patrika Tkáče přitom nejde o zdaleka jediný obchod. V poslední době je o nich slyšet ještě ve spojení se skupinou PPF, kterou vybudoval letos tragicky zesnulý nejbohatší Čech Petr Kellner. Aktuálně jednají například o prodeji internetové skupiny Mall Group, kterou společně vlastní. O vývoji situace všichni zainteresovaní hráči mlčí, ale mezi největší zájemce by mělo patřit polské Allegro, přičemž ve hře je i případný vstup na burzu.

V rámci optimalizace před plánovaných prodejem se trojice akcionářů v Mall Group postupně zbavuje neziskových jednotek, a tak Křetínský s Tkáčem nedávno získali Mall.tv a nakonec většinově ovládnou také online supermarket Košík.cz, který původně do Mall Group rovněž spadal. Některé byznysy ale nadále trojice investorů vlastní společně, v červnu koupili miliardovou síť Planeo Elektro a dál ovládají také cenový srovnávač Heureka.

Má bitcoiny za 90 miliard a s nakupováním nehodlá přestat. Proč MicroStrategy investuje do populární kryptoměny?

btc-1

Foto: kevin92/Pixabay

Fiktivní mince bitcoinu

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv byla společnost MicroStrategy založena již v roce 1989, do povědomí mnoha lidí se dostala až v průběhu posledních několika měsíců. Před rokem totiž poprvé nakoupila větší počet bitcoinů, konkrétně v hodnotě čtvrt miliardy dolarů, a její šéf tehdy uvedl, že se jedná o novou strategii alokace kapitálu. Dnes MicroStrategy vlastní více virtuálních mincí nejpopulárnější kryptoměny než kterákoliv jiná korporace a podle všeho bude nakupovat i nadále.

MicroStrategy patří mezi největší hráče v oblasti business intelligence, vizualizací dat pomáhá subjektům pochopit chování na trhu či obchodní souvislosti. Mimo to se podílí na vývoji vlastních mobilních softwarů a také zprostředkovává různé cloudové služby. V roce 1989 ji založili Michael Saylor, Sanju Bansal a Thomas Spahr, přičemž první jmenovaný se drží na pozici CEO od jejího vzniku až dodnes.

Prvním významnějším klientem MicroStrategy se stal roce 1992 fastfoodový řetězec McDonald’s. Firmě se dařilo a jak tehdy informoval The Washington Post, v letech 1990 až 1996 každoročně zvyšovala své příjmy o sto procent. V roce 1998 pak vstoupila na burzu. Ne vždy se ale MicroStrategy dařilo, třeba v roce 2014 oznámilo propuštění 770 zaměstnanců, kterému nezabránilo ani snížení Saylorova platu z původních 875 tisíc dolarů na jediný dolar.

Od té doby ovšem MicroStrategy představilo řadu úspěšných produktů, které ho z problémů vyvedly, a aktuálně se jeho tržní hodnota na burze Nasdaq pohybuje kolem 6,3 miliardy korun. Cena jedné akcie společnosti ​​MicroStrategy Incorporated, obchodované pod zkratkou MSTR, se přitom dlouhé roky pohybovala hluboko pod hranicí 200 dolarů, až letos vystřelila v rekordních dnech dokonce přes tisíc dolarů a aktuálně je kolem 640 dolarů. A může za to mimo jiné právě bitcoin.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Poprvé se k jeho nákupu MicroStrategy rozhodlo loni v srpnu, kdy firma na základě rešerše samotného Michaela Saylora nakoupila 21 454 bitcoinů za celkovou cenu převyšující 250 milionů dolarů (aktuálně 5,4 miliardy korun). Od té doby přikupuje pravidelně – k jednomu ze zatím posledních nákupů využila zásah proti čínským těžařům, který srazil cenu o několik procent dolů, a MicroStrategy nakoupilo za dalších téměř 500 milionů dolarů, tedy přes 10 miliard korun.

Aktuálně americká společnost drží více než 105 tisíc bitcoinů. Současná hodnota bitcoinového portfolia MicroStrategy podle serveru Bitcoin Treasuries činí zhruba 4,2 miliardy dolarů (90 miliard korun) a Michael Saylor v rozhovoru pro CNBC poodkryl filozofii, na základě níž MicroStrategy bitcoiny nakupuje.

Něco jako digitální reality

Zatímco zpočátku firma ze státu Virginia k nákupu digitálních tokenů využívala vlastní finanční rezervy, postupně si na přikupování bitcoinu začala půjčovat. Michael Saylor přirovnává kryptoměnu k „digitálním realitám“, avšak někteří jsou vůči dluhovému financování nákupu bitcoinů skeptičtí. Šéf MicroStrategy je nicméně o své strategii přesvědčen.

„Máme dluh ve výši 2,2 miliardy dolarů, platíme přibližně 1,5% úrok a máme velmi dlouhý časový horizont,“ uvedl Saylor pro CNBC. Podle něj je stav, kdy firma drží takovou pozici v bitcoinu, dobrý i pro akcionáře jeho společnosti. V rostoucí hodnotu největší kryptoměny totiž šéf MicroStrategy maximálně věří.

bitcoin-coin

Foto: Karolina Grabowska/Pexels

Fiktivní mince kryptoměny bitcoin

„Pokud byste si mohli půjčit miliardy dolarů při 1% úroku a investovat je do další big tech digitální sítě, o níž byste si mysleli, že bude dominantním hráčem jako Amazon, Google nebo Facebook, akorát ve světě peněz, proč byste to neudělali?“ pokládá řečnickou otázku Saylor a dodává: „Kdybych si před deseti lety mohl půjčit miliardu dolarů za 1% úrok a koupit Facebook, myslím, že bych udělal docela dobře.“

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

Investice do bitcoinu navíc podle Saylora pomáhají i samotnému byznysu MicroStrategy. Ve druhém čtvrtletí se příjmy firmy meziročně zvýšily o 13 procent na více než 125 milionů dolarů. A jak přesně firmě bitcoinové aktivity pomáhají? „Otevírá vám to dveře. Je velmi důležité, aby lidé věděli, kdo jste. Začíná tím konverzace,“ říká Saylor. Meziročně vyrostly také akcie MicroStrategy, a to o více než 400 procent, avšak oproti letošnímu maximu jsou dole zhruba o polovinu.

„Každý hledá otevřený způsob k uchování hodnoty a jejímu přesunu rychlostí světla díky počítačovým čipům a telefonům. Bitcoin je digitální majetek fungující na zcela otevřené síti a podle nás je jen otázkou času, než budou miliardy lidí napojeny na bitcoin přes svoje telefony. A my zkrátka chceme být první,“ dodává Michael Saylor.