Jakub Rož začal podnikat na základce, nyní si po 15 letech v byznysu udělal radost. Rozjel portál pro investory do akcií
Když začnete podnikat ve třinácti, může vás doběhnout jedna potíž. Jak se bude blížit třicítka, tedy věk, kdy většina lidí svou kariéru začíná roztáčet, vy už budete mít zkušeností na rozdávání. A budete i trochu unavení, možná ne přímo vyhořelí, ale tak nějak semletí byznysovou rutinou. Jenomže vám není padesát, ale osmadvacet. Přesně to se stalo Jakubu Rožovi. A lék? Přece rozjet novou firmu.
„Jsou to zhruba tři roky, co jsem se začal soukromě víc věnovat obchodování s akciemi. Bavilo mě studovat detaily firem, zjišťovat si o nich informace. Ale došlo mi u toho, že klasické platformy, které nabízejí ekonomické informace pro investory, opomíjejí důležitá, z jejich pohledu možná nedůvěryhodná, ale podle mě hodně vypovídající data,“ vypráví Rož ve své kanceláři na dohled od Negrelliho viaduktu na pomezí pražského Karlína a Florence.
O jaká data jde? Analytici a burzovní makléři běžně spoléhají na údaje z finančních výkazů a statistiky. Co je – podle Rože chybně – moc nezajímá, jsou detaily o návštěvnosti webů, mobilních aplikací, množství podaných patentů, zmínky na sociálních sítích nebo trendy ve vyhledávání na internetu.
„Je to něco, co vám hodně napoví o tom, jak lidé danou firmu a její produkty vnímají, jak je zajímá. Dají se tak zjistit i přibližné podíly na trhu, protože z výzkumů vychází, že podíl ve vyhledávání odpovídá i tržnímu podílu,“ vysvětluje Rož a ukazuje svůj výtvor: investiční portál Strike.Market.
Ten kombinuje oba světy. Tedy konzervativní, vycházející z účetních závěrek, čtvrtletních výkazů a investičních analýz, s tím digitálně marketingovým, který spoléhá na tabulky z Google Trends a z vyhledávání, zmínky na Twitteru či odhady vývoje návštěvnosti stránek. „Tohle všechno jsme dali dohromady a navíc to zabalili do atraktivní košilky, aby to odpovídalo modernímu uživatelskému rozhraní,“ dodává Rož.
S tím, jak udělat dobré webové stránky, má zkušeností víc než dost. Patří mu digitální agentura Flow Media, která pracuje například pro Ondrášovku, výrobce psího žrádla Brit nebo českého nábytkáře LD Seating. Ročně utrží kolem 20 milionů korun, je dlouhodobě v zisku a poskytuje Rožovi důležitý polštář. Jednak finanční, jednak časový. „Po bezmála deseti letech už firma funguje samostatně, nemusím ji na denní bázi řídit,“ říká.
S Flow Media ovšem není spojený Rožův podnikatelský start, tím byl portál Školnísešit.cz, s nímž vyhrál soutěž Junior Internet, získal pro něj investora ze Švýcarska, a dokonce se s ním podíval i do Spojených států. To všechno v pubertě a s pomocí strýcova živnosťáku, protože na vlastní byl tehdy (řeč je zhruba o letech 2007 až 2012) ještě moc mladý.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs