James Quarles ze Stravy: Nejsme jen měřič aktivity. Chceme být nejlepší sportovní značkou 21. století
James Quarles, CEO Strava
Dell, Facebook, Instagram. Výkonný ředitel, regionální ředitel, viceprezident. Působivé CV by mohl Jamesu Quarlesovi závidět kdekdo. Vášnivému sportovci však třináct let na vysokých manažerských pozicích ve velkých světových firmách stačilo. Dnes již téměř dva roky rozvíjí z pozice nejvyšší sportovní aplikaci Strava, se kterou má nemalé cíle. Na světě je prý 700 milionů sportovců a právě tolik bych jich chtěl jednou ve své komunitě mít.
I když jich nakonec tolik nezíská, chce zkušený marketingový odborník ze Stravy alespoň vybudovat nejlepší sportovní značku 21. století. Ani tady to nebude jednoduché, když proti němu stojí velikáni jako Adidas či Nike, ale Quarles si věří.
Při našem telefonickém rozhovoru na lince Praha–San Francisco jsme se s Jamesem Quarlesem bavili také o tom, proč by si měli uživatelé vybrat v nekonečné záplavě sportovních aplikací právě tu jeho, čím se Strava od ostatních liší a také co si odnesl ze svého působení ve Facebooku nebo Instagramu. Také Strava je totiž svým způsobem sociální síť, jen pro aktivní uživatele. Trasu Praha–San Francisco navíc Quarles již brzy urazí osobně, v dubnu totiž do České republiky dorazí na Startup World Cup & Summit.
Na začátku mě zajímá jednoduchá věc. Na vašem webu píšete: funkce pro sportovce, tvořené sportovci. Opravdu musím být sportovec, abych mohl pracovat ve Stravě?
Nemusíte. Ale říkáme, že ať už chcete být členem komunity Strava nebo naším zaměstnancem, musíte být někdo, kdo se chce snažit a o něco usilovat. V angličtině je pro to slovo strive, které je ve švédštině strava – odtud pochází náš název. Jsme tu pro všechny, kdo se potí a kdo chtějí zůstat aktivní. Máme 39 milionů členů ve 195 zemích, z toho 82 procent je mimo Spojené státy. Zároveň máme 175 zaměstnanců, kteří dělají aktivity všeho druhu od boxu a juda přes cyklistiku a lyžování až po plavání, ale někteří nejsou sportovci vůbec. Musí však být odhodlaní přispět k misi, jakou naše firma má.
Běžeckých aplikací dnes existuje nespočet. Proč bych si měl vybrat Stravu? V čem je Strava jedinečná?
Máte pravdu, je jich opravdu hodně a trh je roztříštěný. Ve Stravě věříme, že představujeme nejlepší místo hledání motivace, která je potřeba k tomu, abyste zůstali aktivní. Ostatní aplikace sledují, co děláte, používají k tomu GPS, různé senzory nebo srdeční tep, a lidé si tyto aplikace stahují. U nás však říkají, že se připojují, protože Strava je velmi dobře známá pro svou komunitu.
Je komunita to, co Stravu odlišuje od konkurentů?
Mnoho studií dokázalo, že jen více senzorů nezajistí větší odhodlání. Většina trackerů tak nakonec zůstane v šuplíku, protože jen sledování výkonů nevede k trvalé aktivitě. Komunita je důležitá, protože k trvalé aktivitě se vedou lidé navzájem. Lidé si na Stravě všimnou, když třeba trénujete na svou první desítku a vstáváte brzo, abyste si mohli jít zaběhat ještě před prací, a podpoří vás. Strava digitalizuje způsob, jak udržet lidi motivované, když je vzájemně propojuje. Soupeřit můžete na konkrétních trasách nebo v různých cílech a zároveň sledovat i vlastní zlepšení. Komunitní aspekt je to, co Stravu odlišuje.
Chápu to tedy správně, že se na Stravu můžu dívat jako na sociální síť podobnou Instagramu nebo Facebooku, jen zaměřenou na sportovce?
Od začátku se profilujeme jako sociální síť pro sportovce, což znamená, že máme podobně jako jiné sítě sledující, followery, možnost poslat kudos a také malé zájmové skupiny, do nichž se můžete přidat. Hlavní rozdíly oproti jiným sítím jsou dva. Jednak je naším hlavním elementem aktivita. Abyste něco mohli poslat na Stravu, musíte se zpotit, což je o trochu víc, než když na Facebook píšete o politice. Zároveň na Stravě neplatí, že lidé, s nimiž jste propojení, musí být vaši přátelé nebo rodinní příslušníci. Jsou to naopak lidé, se kterými skutečně sdílíte zálibu ve vybranou aktivitu. Sám tedy chodím na Facebook, abych viděl fotky mých známých, na Instagramu zase sdílím fotky z cest, ale všechno kolem aktivity dělám na Stravě.
Rozumím, že Strava je tu pro mě ve chvíli, kdy dělám nějakou aktivitu. Máte ambici být ale i v té části mého života, kdy nic nedělám? Tam, kde je nyní právě Instagram nebo Facebook.
Veškerý váš aktivní život patří na Stravu. Mnoho lidí k nám chodí kvůli mapám, které tvoří naše početná komunita, když hledají inspiraci, kam si jít zaběhat nebo kde se projet na kole. Aktivitu můžete na Stravu nahrát zhruba ze 400 různých zařízení od Fitbitu přes Garmin až po Apple Watch a sdílet vaše výkony s komunitou je zábava. Debaty o politice, fotky dětí ani gify na Stravu nepatří, protože tu všechny zajímá sportování.
Četl jsem, že nechcete být jen globálním lídrem v digitálním trackování, ale rovnou nejlepší sportovní značkou 21. století. Soupeříte s obřími značkami jako Nike, Adidas nebo Under Armour. Jak se s nimi vypořádáváte?
Dnes je Strava známá jako GPS tracker, ale je to opravdu jen zlomek toho, jak chceme být ve světě vnímáni. Naším cílem je být nejlepší sportovní značkou 21. století a 700 milionů členů je náš ultimátní cíl, protože to je počet sportovců na celém světě. Dnes jich máme 39 milionů, takže prostor pro růst je obrovský. Když jsme zjišťovali, jak lidé Stravu používají a vnímají, zjistili jsme, že s námi mají mnohem intenzivnější spojení než s jinými firmami, do kterých mohou dostat boty nebo triko. Strava je způsob, jak se dostat k věcem, které vás motivují, a to je naše mise. Chceme propojovat sportovce s tím, co je motivuje, a nakopnout je k ještě lepším výkonům.
Hlavní rozdíl je tedy v tom, že nenabízíte boty, ale motivaci?
Velké firmy jako Adidas nebo Nike mají úplně jiný model fungování. Své digitální komunity využívají jako marketingové kanály, kterými chtějí prodat své boty, oblečení a další produkty. My se nesnažíme nic prodávat, ale pomáháme lidem dosáhnout na jejich cíle. Máme předplatné Strava Summit, které je o tom, že ať máte jakýkoliv cíl, pomůžeme vám na něj dosáhnout. Výsledkem je tedy úplně jiný zážitek, díky čemuž zajišťujeme, že nás sportovci po celém světě otevírají každý den, aby se posunuli. A firma, jejíž aplikaci otevírám každý den, pro mě znamená víc než firma, jejíž aplikaci otevřu jednou dvakrát do roka.
Vaše expertíza je v marketingu a reklamě a vytváření úspěšných digitálních komunit. Jak se vám vede v tomto ohledu ve Stravě? Už jste se dostali do černých čísel?
Osm let nám trvalo, než jsme dosáhli na první miliardu zaznamenaných aktivit. Jen dalších 18 měsíců nám trvalo pokořit druhou miliardu. Aktuálně nabereme každých 30 dní 1 milion nových členů, takže z pohledu růstu naší komunity se nám daří. Ziskoví nicméně zatím stále nejsme, protože chceme především růst. Na investicích jsme vybrali 700 milionů dolarů, máme tři primární byznys plány a víme, že jak budeme růst, máme velký potenciál postavit velmi dobře fungující byznys.
Jaké jsou to tři hlavní byznysové plány?
První je zmíněné předplatné Summit. Lidé si platí za pokročilou analýzu svých výkonů a doporučení, jak mají pokračovat v tréninku. Pomáháme jim nastavovat cíle a tréninkové plány, aby se mohli zlepšovat. Druhou část představuje Strava Metro, kde spolupracujeme se 130 plánovacími odděleními ve městech po celém světě a pomáháme využít naše anonymizovaná a agregovaná data v navrhování lepší a efektivnější infrastruktury pro cyklisty i běžce ve městech.
Třetí část pak představuje spolupráci s firmami, protože jsme přesvědčení, že není lepší místo, kde by se mohly jednotlivé značky a firmy propojovat se sportovci než na Stravě. Spolupracujeme i s Adidasem či Nike, kteří vyhlašují různé výzvy a aktivity. Důležité je, že sponzorované aktivity nejsou rušivým elementem, ale naopak vhodným doplňkem komunity. Jestli jsem se něco během své kariéry v médiích a reklamě naučil, tak to, že značky se musejí integrovat co nejvíce nativně a stát se součástí platformy. Nesmí ničit zážitek. Snažíme se spolupracemi přinést přidanou hodnotu celé naší komunitě.
Před Stravou jste působil ve Facebooku a Instagramu, tedy sítích, které pod vašima rukama rovněž velmi rychle rostly. Počítám, že jste se v nich naučil mnohé, co nyní využijete ve Stravě?
Rozhodně. Z předchozích sociálních sítích, kde jsem působil, jsem si odnesl tři hlavní věci. První je velmi relevantní i v západní a střední Evropě, a to je, že nejúspěšnější sociální sítě působí velmi domácky, tuzemsky. Vzpomínám si, když jsem při práci v Instagramu letěl do Japonska, kde jsme dělali různé průzkumy, a zjistili jsme, že Japonce vůbec nezajímají mezinárodní hvězdy, ale pouze jejich domácí osobnosti. To stejné platí pro Stravu. Proto jsme hrdí, že máme i v tomto ohledu velmi silnou síť po celém světě. V České republice jsme loni měli 1,5 milionu nahraných běhů a 1,9 milionu jízd a připojují se i známí sportovci jako cyklisté Petr Vakoč, Nikola Nosková, běžkařka Petra Hynčicová nebo paralympionik Jiří Ježek.
Druhá zkušenost se týká důležité otázky, pro koho vlastně daný produkt stavíme. Ve Stravě rozhodně nechceme, aby lidé trávili čas koukáním do displejů. Chceme, aby lidé využívali Stravu jako nástroj pro aktivitu. Zatímco dříve jsem u jiných sítí řešil, aby v nich lidé trávili co nejvíce času, tady to je obráceně. A poslední věc je o uvědomění, že méně je více, když jde o velikost vaší sítě jako takové. Některé jsou až příliš velké, ztrácí se v nich intimita a kvalita všech spojení rychle klesá. Snažíme se proto udržet velikost skupin v naší komunitě na správné hranici, abyste se s lidmi, kteří vás motivují, poznali a nebáli se sdílet své úspěšné i neúspěšné výkony. Lidé pak díky tomu na Stravě oslavují i své rozbité lokty nebo vyčerpané obličeje a vše je autentické.
Ve Facebooku a Dellu jste působil v mezinárodních manažerských pozicích, poté jste byl viceprezidentem Instagramu. Dnes sedíte na nejvyšší pozici CEO ve Stravě. Lze tyto pozice nějak porovnat – jaká byla nejtěžší, nejzajímavější?
Strávil jsem deset let v Londýně, většinu v času v panevropských rolích, takže jsem byl často i v České republice, Rakousku, na Slovensku. Pracovat napříč Evropou a Afrikou mě bavilo, hodně jsem se za těch deset let naučil o rozdílnosti kultur, o tom, jak postavit tým, jak se přizpůsobit. Potkal jsem tak ostatně i Vítka Šubrta z UP21, který mě letos pozval na Startup World Cup & Summit. Má jednotlivá zaměstnání byla hodně o rozdílných firemních kulturách, které jsou pro mě výstupem hodnot a mise, jaké dané firmy mají. Všechny byly rozdílné, ale na Stravě mě baví, že funguje jako sportovní tým, který jde společně za větším cílem.
Dnes se vede velká debata ohledně bezpečnosti a ochraně soukromí uživatelů na sociálních sítích. Jaký je přístup Stravy? Před rokem jste měli nešťastnou událost, když vaše data mohla odkrýt například utajované vojenské základny.
Soukromí je pro Stravu důležité téma od začátku. Loni se nám dostala velká pozornost, když jsme zveřejnili celosvětová data z běžeckých heat map. Pro nás to bylo skvělé cvičení, protože jsme mohli ukázat, jaký je náš postoj k bezpečnosti a soukromí a ještě více jsme se zaměřili na transparentnost a to, abychom našim členům ukázali, jaké mají v této oblasti možnosti. Běžecké heat mapy jako takové tvoří sama komunita a lidé je milují. Když přistanu v Praze, můžu si otevřít heat mapu a okamžitě najdu místa, kam si můžu jít zaběhat nebo se projet na kole. Jde o velmi užitečný nástroj, ale každý si může vybrat, jestli chce svá data sdílet s ostatními. Děláme vše pro to, aby naši členové věděli, co všechno s námi sdílí a co o nich vědí další členové. Když například nechcete, aby ostatní viděli, kde začínáte a končíte aktivitu, můžete si kolem vašeho domu nebo práce nastavit privátní zónu, kam nikdo neuvidí.