Jan Antoš z Trasku: Jak připravit byznys na nejistoty budoucnosti? Zvyšte efektivitu, investiční disciplínu a jednejte hned

Jan AntošJan Antoš

jan-antos-trask1

Foto: Trask

Jan Antoš, výkonný ředitel pro strategické inovace v Trasku

Čeká ekonomiku prorokované zpomalení a její krize, nebo naopak poroste? Tato otázka neměla ještě nedávno napříč českým byznysem jasnou odpověď, a tak se polovina společností na krizi připravovala a polovina ji nečekala. Vše ale zřejmě zásadně promění koronavirus.

Jan Antoš, výkonný ředitel pro strategické inovace v technologické společnosti Trask, hovořil ještě před vypuknutím virové pandemie na letošní konferenci Trask Future Insight o tom, jak by se měly firmy připravit na nejistou budoucnost, ať už krizi čekají, či ne.

Jelikož se teď jedna skutečně blíží, neměly by podle něj firmy na nic čekat a začít jednat hned. Připravit se podle něj mohou pomocí využití několika byznysových trendů, o kterých se nyní rozepsal v komentáři pro CzechCrunch.

***

Napříč světem v posledních měsících kolují zvěsti, že ekonomika, tudíž i ta naše, zpomaluje, a že do nové dekády vstupuje s dalším zpomalením a krizí. Co jde naopak nezadržitelně kupředu, je změna. Mění se svět, lidé, hodnoty i podnikání.

Proměňuje se nejen tradiční fungování společností, ale i jejich vnímání peněz, hodnoty, důvody existence i strategie. Ruku v ruce s touto proměnou nastupuje nová éra, tzv. experience economy, jejíž podstatou jsou nezapomenutelné události, které se stávají produktem. Tím vším se prolíná často skloňovaná digitální transformace.

Kolem digitálních inovací panuje mnoho emocí – z krátkodobého hlediska jsou značně přeceňované, z dlouhodobého podceňované. I to je jedna z indicií, že je třeba se na ně dívat bez růžových brýlí.

I digitál má své limity

Tím spíše, že mnohé společnosti začaly prohlašovat digitál za svou základní kompetenci. Například Goldman Sachs buduje armádu téměř deseti tisíc vývojářů, Volkswagen si chce interně vyvíjet 60 procent nástrojů a služeb. Agile se někdy špatně vykládá jako požadavek dělat všechno interně.

trask-future-insight2020

Foto: Trask

Jan Antoš na konferenci Trask Future Insight 2020

Firmy by se měly snažit stavět z již hotových prvků. Obří fixní kapacita vývojářů nemusí být dobrá, protože je firmy často neumí řídit, na trhu je nedostatek talentu a ztrácí se flexibilita. Proto je potřeba brát digitál i digitální transformaci s rezervou. Vše má své limity, čas i smysl.

Fakta jsou jedna věc, činy druhá.

Jak k digitálním inovacím přistupují společnosti? Víc než polovina výkonných ředitelů napříč světem, konkrétně 63 procent, předpokládá, že se v blízké budoucnosti změní byznys modely jejich firem. Přitom celých 90 procent jejich CRM implementací odpovídá tomu současnému. Podle studie společnosti Gartner je návratnost investic do digitálních inovací v průměru sedm let, tedy dva až tři turnusy vedení ve firmě, proto je potřeba trpělivost a rozvaha.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak tedy zvolit ty vítězné inovace, které nejen českým firmám v dlouhodobém horizontu pomohou posílit jejich byznys a zároveň proplout vodami krizí, které dříve či později přijdou? Co je třeba udělat pro to, aby investice do digitálních inovací přinesly skutečné byznysové benefity?

Vyšší produktivita i efektivita

V první řadě bych doporučil zaměřit se na zvýšení produktivity, ať už nás čeká ekonomický růst, nebo pokles. Nejde jen o optimalizaci back office, ale i o prodej a distribuci produktů třeba přes partnerské sítě.

Mezi technologie, které se zvýšením efektivity pomohou nejvíce, patří například digitální produkty, digital twin, edge cloud, (hyper)automatizace, konverzační platformy, IoT nebo APIs.

Efektivní a chytré využití technologií zároveň boří tradiční poučku o tom, že nelze mít najednou delivery, které je rychlé, levné a zároveň kvalitní. Data zajistí kvalitu, umělá inteligence nízkou cenu a přesun do cloudu rychlost implementace. Nejde proto o růst za každou cenu, je potřeba nad ním uvažovat.

Dosáhněte techquilibria

Druhým pilířem silnějšího byznysu i jeho benefitů je techquilibrium společnosti. Mluvíme tak o rovnovážném stavu, ve kterém se nachází kombinace tradičních a digitálních schopností a aktiv, potřebných k dosažení určeného obchodního modelu.

jan-antos-trask3

Foto: Trask

Jan Antoš, Executive Director pro oblast strategických inovací v Trasku

V tomto ohledu je klíčové vědomě a plánovaně rozhodnout, kde si nastavit potřebnou hranici digitalizace ve firmě, kdy je potřeba této hranice dosáhnout, a jak se bude měnit v čase.

Tato hranice je pro každou firmu vzhledem k cílům, zákazníkům i důvodům existence velmi individuální a vše je třeba následně promítnout také do byznys modelu i strategie společnosti. V každém případě by ale svoji roli měla sehrát oddělení IT governance, která se koncentrují na hlavní předmět podnikání firem, a podle průzkumů jsou u více než poloviny dotazovaných společností hodnocena jako vysoce efektivní.

Pokud přijde krize, tak zrychlete

Kdo v minulosti v době krize dokázal přidat, tomu nadprůměrný růst vydržel celou následující dekádu růstu. Proč? Jde o odvahu a vizi, ne pouze o hraní ze zajištěné obrany. Na co se soustředí vítězové, kterým krize neuškodí?

airplane-trees

Přečtěte si takéLetecké společnosti strádají a vzduch se pročišťuje. Na návrat letadel do plného provozu se ale planeta netěšíLetecké společnosti strádají a vzduch se pročišťuje. Na návrat letadel do plného provozu se ale planeta netěší

Konkurenci dokázaly po krizi odskokem utéct ty firmy, které podle mého názoru měly disciplínu v investicích – celých 75 procent úspěšných společností financuje investice centrálně. Dále jde o dobré a včasné informace i predikční modely nebo dobře nastavená pravidla financování investičních projektů. Jedná se ale i o schopnost rychle modernizovat své prodejní aplikace a dobře uchovávat lessons learned z krizových období v minulosti.

Musíme jednat nyní

Naplní-li společnost tyto tři předpoklady (zvýšení produktivity, dosažení techquilibira a disciplíny v investicích), citelně se podle mě zvýší pravděpodobnost, že se jim technologické inovace skutečně během oněch sedmi let, nebo ještě rychleji, vrátí. Je potřeba přemýšlet nad tím, jak využít i příležitosti, jako je zpomalení nebo pád ekonomiky.

Během přednášky o technologických trendech jsme vyzvali publikum, aby se aktivně zapojilo do několika hlasování. Jak tedy na 250 osobností, z nichž má 70 % ve svých firmách roli decision makerů, napříč českým byznysem vnímá své dosavadní investice do digitalizace?

Dvě třetiny respondentů uvedly, že předpokládaných přínosů a cílů digitalizace v jejich společnosti zatím nedosáhli, ale vidí v investicích do této oblasti velké benefity do budoucna a těchto investic nelitují.

Budoucnost tak nečeká a vše se neustále mění. Proto, aby společnosti nebo banky mohly inovovat, nepotřebují sci-fi technologie. Stačí posouvat mindset a hranice. I legislativa, která v tomto směru mnohé ovlivňuje, se stále mění. Cestou pro všechny je tedy neustálý tlak a výzvy pro věci ustálené.

Komunitní zahrady, energetická soběstačnost i elektromobily. Kaufland staví obchody pro zelenou budoucnost

Michal MarekMichal Marek

kaufland_1

Foto: Kaufland

Kaufland modernizuje své prodejny i celkový přístup

Ve světě byznysu se kromě finančního úspěchu jednotlivých firem čím dál častěji hledí také na jejich společenskou odpovědnost. Jedním z důležitých aspektů je v tomto směru environmentální uvědomělost firmy a lokální i nadnárodní společnosti se předhánějí ve svých snahách zaměřených na udržitelnost.

Výjimkou v tomto ohledu není ani svět retailu a na ochranu přírody čím dál více dbají také obchodní řetězce. Jedním z nich je i Kaufland, který je v oblasti snižování svého vlivu na přírodu velmi aktivní. Co vlastně může takový obchodní řetězec pro ochranu planety udělat?

Energeticky efektivní a soběstačný

Jednou z oblastí, kde se Kaufland snaží být k přírodě co nejšetrnější, je vytápění. Od roku 2013 vytápí své prodejny „odpadním“ teplem, jež produkují chladicí regály, a obchody se proto obejdou bez topných kotlů či dálkového vytápění. Ve výjimečných případech využívá obchodní řetězec tepelná čerpadla a pokud tedy jde o topení, je 100% soběstačný.

kaufland_mrazaky

Foto: Kaufland

K vytápění Kaufland využívá zbytkové teplo z chladících skříní

„Provoz naší vzduchotechniky funguje v závislosti na venkovní i vnitřní teplotě a na koncentraci CO2 ve vzduchu v prodejnách. Nedochází tak ke zbytečnému úniku tepla a zároveň je zaručena kvalita vzduchu. Tepelné ztráty minimalizujeme také instalací dveří na chladicí nábytek,“ popisuje mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Na energetický management společnost dle svých slov celkově velmi dbá. Jejím cílem je podporovat vědomé zacházení s energiemi, zvyšovat energetickou účinnost nemovitostí a jednotlivé budovy provozovat udržitelným způsobem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jsme schopni monitorovat tok energií na všech našich prodejnách, v logistických centrech, v administrativních budovách i ve vlastním masozávodu v Modleticích u Prahy. Díky tomu můžeme identifikovat prostor pro úspory, odhalit případné rezervy ve spotřebě energií a průběžně sledovat výsledky zavedených úsporných opatření,“ vysvětluje Renata Maierl.

Třídění odpadu a potravinové banky

V souvislosti s udržitelností a ochranou přírody je aktuální také problematika nakládání s odpady. Třídění odpadu mezi řetězci již není dnes ničím výjimečným.

Kromě klasických surovin, jako jsou papír, čirá fólie, směsný plast, směsný komunální odpad, sklo nebo bio odpad, třídí Kaufland také třeba kov, dřevo, použitý pokrmový olej či monočlánky, zářivky a elektrozařízení, které řetězec odebírá přímo na prodejnách od zákazníků. Pro zajímavost, v roce 2019 Kaufland zrecykloval 9 770 kg použitých baterií a získal z nich 6 350 kg druhotných kovonosných surovin.

kaufland-min

Foto: Kaufland

Od roku 2018 daroval Kaufland přes 560 tun potravin

U potravinových řetězců vzniká i určité množství přebytků, které se neprodají. Kaufland proto dlouhodobě spolupracuje s Českou federací potravinových bank. „Darování potravin je pro nás dlouhodobá a kontinuální činnost, kterou předcházíme plýtvání potravin. Od října 2017 spolupracujeme s Českou federací potravinových bank a denně jí poskytujeme produkty ze všech našich prodejen,“ říká Renata Maierl.

dejcmar-rektor

Přečtěte si takéPříliš dokonalí lidé bez empatie. Podívejte se na debatu Dejčmara a Rektora o psychopatech na CzechCrunch OfflajnuPříliš dokonalí lidé bez empatie. Podívejte se na debatu Dejčmara a Rektora o psychopatech na CzechCrunch Offlajnu

Od roku 2018 tímto způsobem daroval Kaufland přes 560 tun potravin. Obvykle se jedná o jednodenní pečivo, ovoce a zeleninu, trvanlivé potraviny, nápoje či drogistické zboží.

Modernizace prodejen

Společnost průběžně modernizuje a zároveň staví nové prodejny, které reagují na aktuální trendy v nakupování. V uplynulých dvou letech řetězec v Česku zmodernizoval jedenáct stávajících prodejen a otevřel pět nových. K dnešnímu datu tak v tuzemsku provozuje celkem 133 obchodních domů.

kaufland_2

Foto: Kaufland

Kaufland má v České republice již 133 prodejen

V rámci svých prodejen myslí Kaufland také na osoby s omezenou možností pohybu a všechny své prodejny proto uzpůsobil vozíčkářům. Ve zrekonstruovaných a nových prodejnách navíc nabízí speciální nákupní vozík pro vozíčkáře a zároveň vždy jednu speciální pokladnu, která slouží k pohodlnému odbavení při nákupu a platbě. Na technické realizaci řetězec spolupracoval s Centrem Paraple.

Podpora elektromobility i cyklistů

S vybaveností jednotlivých prodejen a s ekologickými iniciativami Kauflandu souvisí také podpora elektromobility. Ve spolupráci s ČEZ jsou proto na parkovištích před prodejnami již od roku 2012 instalovány rychlonabíjecí stanice.

„Chceme být dobrým sousedem.“

Dnes si mohou zákazníci supermarketů dobít elektromobil již u 19 prodejen, přičemž 80 % kapacity baterie vozu lze obvykle dobít za zhruba 20 až 30 minut.

kaufland_e-auta

Zdroj: Kaufland

U některých obchodů Kaufland již najdeme i nabíječky pro elektromobily

k-bike-kaufland-kolo

Foto: Kaufland

Kaufland podporuje i cyklistiku

Kaufland navíc myslí i na cyklisty. V Pardubicích, Hradci Králové a Prostějově pilotně testuje moderní stojany na kola, ve kterých lze kola zamknout přes bezkontaktní kartu (kreditní kartu či třeba kartu na městskou hromadnou dopravu). Zákazník tedy s sebou nemusí mít zámek.

Prostřednictvím stojanu lze navíc rovněž dobít elektrokola, jejichž popularita v posledních letech zřetelně roste.

Komunitní zahrady

Zajímavým projektem jsou také komunitní zahrady. Řetězec ve spolupráci s obecně prospěšnou společností Kokoza a její integrační dílnou vybudoval v Kutné Hoře a v Praze na Podbabě komunitní zahrady, kde mohou lidé bezplatně pěstovat bylinky, ovoce, zeleninu, ale i sousedské vztahy. Na zahradách jsou k dispozici nejen vyvýšené záhony, ale navíc i veřejné kompostéry či hmyzí domečky.

„O pěstování na komunitních zahradách ve městech je velký zájem. Chceme být dobrým sousedem a v místě, kde působíme, nabídnout zdejším občanům prostor, v němž se mohou potkávat a něco pěstovat. Během letošního roku plánujeme otevřít zahrady v dalších čtyřech lokalitách,“ vysvětluje důvod obliby komunitních zahrad mluvčí Kauflandu.

kaufland_zahrady

Foto: Kaufland

Komunitní zahrada v Praze na Podbabě

„Myslíme si, že velké téma budoucnosti budou zelené střechy a využití dešťové vody. Důležité je i téma plastů. V rámci naší plastové strategie REset jsme ke konci uplynulého roku vyřadili z prodeje jednorázové plastové nádobí, příbory a plastové vatové tyčinky a nahradili je jejich ekologickou variantou,“ vypočítává aktivity Kauflandu Maierl.

Ani původem německý supermarketový řetězec neminulo téma plastových a papírových tašek. „Z prodeje jsme vyřadili plastovou nákupní tašku a místo ní nabízíme našim zákazníkům jako alternativu pevnou látkovou tašku z certifikované bio bavlny pro opakované nákupy nebo tašky papírové,“ doplňuje mluvčí firmy.

michal-smida-boxed

Přečtěte si takéChceme převrátit princip splátek, hlásí Michal Šmída. Přes jeho Twisto loni protekly 2 miliardy korunChceme převrátit princip splátek, hlásí Michal Šmída. Přes jeho Twisto loni protekly 2 miliardy korun

Dalším krokem bylo zavedení tzv. nEKOnečného sáčku, který Kaufland nabízí svým zákazníkům při nákupu ovoce a zeleniny. Navíc jako jediný z obchodních řetězců celoročně prodává také salátové okurky bez fólie. Ročně tak prý ušetří 50 tun plastu.

nekonecny-sacek

V rámci strategie REset se Kaufland soustředí i na omezování plastových sáčků

Celkem chce společnost do roku 2025 snížit množství plastového odpadu minimálně o 20 %. V rámci své plastové strategie se řídí heslem „Méně plastu – uzavřený koloběh“ a jejím cílem je minimalizovat množství plastů používaných ve výrobě i v obchodech. Základem je koncept cirkulární ekonomiky, kdy by na odpad nemělo být nahlíženo coby na odpad, ale jako na znovu využitelný materiál.