Jan Antoš z Trasku: Jak připravit byznys na nejistoty budoucnosti? Zvyšte efektivitu, investiční disciplínu a jednejte hned
Čeká ekonomiku prorokované zpomalení a její krize, nebo naopak poroste? Tato otázka neměla ještě nedávno napříč českým byznysem jasnou odpověď, a tak se polovina společností na krizi připravovala a polovina ji nečekala. Vše ale zřejmě zásadně promění koronavirus.
Jan Antoš, výkonný ředitel pro strategické inovace v technologické společnosti Trask, hovořil ještě před vypuknutím virové pandemie na letošní konferenci Trask Future Insight o tom, jak by se měly firmy připravit na nejistou budoucnost, ať už krizi čekají, či ne.
Jelikož se teď jedna skutečně blíží, neměly by podle něj firmy na nic čekat a začít jednat hned. Připravit se podle něj mohou pomocí využití několika byznysových trendů, o kterých se nyní rozepsal v komentáři pro CzechCrunch.
***
Napříč světem v posledních měsících kolují zvěsti, že ekonomika, tudíž i ta naše, zpomaluje, a že do nové dekády vstupuje s dalším zpomalením a krizí. Co jde naopak nezadržitelně kupředu, je změna. Mění se svět, lidé, hodnoty i podnikání.
Proměňuje se nejen tradiční fungování společností, ale i jejich vnímání peněz, hodnoty, důvody existence i strategie. Ruku v ruce s touto proměnou nastupuje nová éra, tzv. experience economy, jejíž podstatou jsou nezapomenutelné události, které se stávají produktem. Tím vším se prolíná často skloňovaná digitální transformace.
Kolem digitálních inovací panuje mnoho emocí – z krátkodobého hlediska jsou značně přeceňované, z dlouhodobého podceňované. I to je jedna z indicií, že je třeba se na ně dívat bez růžových brýlí.
I digitál má své limity
Tím spíše, že mnohé společnosti začaly prohlašovat digitál za svou základní kompetenci. Například Goldman Sachs buduje armádu téměř deseti tisíc vývojářů, Volkswagen si chce interně vyvíjet 60 procent nástrojů a služeb. Agile se někdy špatně vykládá jako požadavek dělat všechno interně.
Firmy by se měly snažit stavět z již hotových prvků. Obří fixní kapacita vývojářů nemusí být dobrá, protože je firmy často neumí řídit, na trhu je nedostatek talentu a ztrácí se flexibilita. Proto je potřeba brát digitál i digitální transformaci s rezervou. Vše má své limity, čas i smysl.
Fakta jsou jedna věc, činy druhá.
Jak k digitálním inovacím přistupují společnosti? Víc než polovina výkonných ředitelů napříč světem, konkrétně 63 procent, předpokládá, že se v blízké budoucnosti změní byznys modely jejich firem. Přitom celých 90 procent jejich CRM implementací odpovídá tomu současnému. Podle studie společnosti Gartner je návratnost investic do digitálních inovací v průměru sedm let, tedy dva až tři turnusy vedení ve firmě, proto je potřeba trpělivost a rozvaha.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.