Jan Barta & spol. navyšují podíl v cestovatelském Davinci TS. Nejtěžší období máme za sebou, věří jeho zakladatel

Peter BrejčákPeter Brejčák

alex-ilyash-regular-3-min

Foto: Davinci TS

Alex Ilyash, zakladatel a šéf Davinci TS

0Zobrazit komentáře

Pandemie koronaviru loni v podstatě zastavila globální cestovní ruch, což se negativně projevilo i na byznysu tuzemských startupů, jež v oblasti působí. Jedním z nich je Davinci TS, který se soustředí na skupinové ubytování v hotelech. Loni tak původně plánované tržby na úrovni čtvrt miliardy korun nahradila v podstatě úplná nula.

Podobně negativně byl zasažen také byznys společnosti Prague Boats. Její obchodní ředitel Richard Vojta přitom byl v Davinci TS jedním z prvních angel investorů a právě jeho podíl teď v transakci, jejíž výše nebyla komunikována, částečně odkoupil fond Pale Fire Capital trojice Dušana Šenkypla, Davida Holého a Jana Barty.

Fond si tak podle vyjádření pro CzechCrunch zvětšil podíl na 11,9 procenta, dřívější investoři, J&T Ventures a Reflex Capital, dostali dalších několik procent za zvýhodněných podmínek. „Investoři věří, že se cestovní ruch vrátí. A ti, kteří to vydrží, přežijí a budou si moct obsadit největší část trhu,“ popisuje Alex Ilyash, zakladatel a šéf Davinci TS.

Jeho slova potvrzuje také Jan Barta z Pale Fire Capital. „Vnímáme Davinci jako atraktivní investiční příležitost, a to ze dvou důvodů. Je to zajímavě velká příležitost disruptovat skupinové cestování a také věříme, že se cestování vrátí v plné síle. Investovali jsme rovněž při atraktivní valuaci,“ popisuje investor pro CzechCrunch.

pale-fire-capital-min

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Dušan Šenkypl, David Holý a Jan Barta z Pale Fire Capital

„Doteď byl byznys Davinci totálně postižen, tržby spadly na nulu. Navíc se bude to skupinové cestování obnovovat později než individuální cestování, zejména trh Asie do Evropy, který je klíčový. Věříme tedy v postupné nabíhání tržeb,“ říká Barta, jehož fond ostatně letos podpořil i Daytrip, další český startup z oblasti cestovního ruchu.

Dobu v posledním roce, kdy Davinci v podstatě negenerovalo žádné tržby, využil Alex Ilyash na tvorbu dalšího startupu Choice zaměřeného na digitální menu (která využívají restaurace i hotely), zároveň však uvolněné kapacity věnoval další automatizaci platformy a na kontraktování nových destinací.

„Hodně jsme zmenšili tým, ale práci nezastavili. Rozhodli jsme se zaměřit na dvě klíčové věci – automatizaci platformy, abychom po obnovení cestování nemuseli nabírat velký tým na operace, a také pro navázaní vztahů a edukaci hotelů. Velká většina konkurence už přestala existovat, ti silnější vyčkávají a my jsme se rozhodli využít čas s rozumem,“ hodnotí uplynulý rok Ilyash.

Konkrétně se pražský startup na své platformě zaměřil na hotelový panel, kam přidal několik nových funkcí, které by měly pomoci zpracovávat poptávky samostatně a efektivněji. Největší změna se přitom týká poptávaní hotelů, původně si cestovní kanceláře tvořily poptávky pro ubytování skupin, jež se pak automaticky rozeslaly na všechny hotely odpovídající kritériím. V případě dostupnosti mohl hotel udělat nabídku.

Nevýhodou tohoto modelu bylo, že cestovní kanceláře často dostávaly nabídky od nevyhovujících hotelů, ty naopak denně dostávaly spousty poptávek s nízkou realizací. Po zapracovaných změnách ve fungování platformy se už poptávky nerozesílají automaticky na všechny – cestovky si jen prohlédnou nabízené hotely, porovnají ceny a vyberou jen ty, které jim vyhovují.

„Sázíme na to, že se trh hodně pročistil a my posílíme pozici na mezinárodním trhu.“

„Tím docílíme vysoké monetizace poptávek u hotelů a většího množství relevantních nabídek pro cestovní kanceláře,“ věří osmadvacetiletý zakladatel Davinci, který poslední rok využil také na zapojení hotelů do platformy, kde teď na předních pozicích zobrazuje partnerské hotely s exkluzivními smlouvami o podmínkách s nejnižšími cenami.

Loni přitom Davinci za tímto účelem oslovilo 30 nejpopulárnějších destinací za poslední tři roky, kterým pak tyto exkluzivní spolupráce nabízel. S novou strategii se tak snaží navyšovat objemy ubytování v ověřených hotelech místo zprostředkování menšího počtu skupin do více hotelů. Do tohoto modelu fungování se zapojily i velké řetězce jako Ibis, Dormero, Kyriad, Best Western, Campanile, Ibis, Mercure či Postillion Hotels.

„Sázíme na to, že se trh hodně pročistil a my díky naší usilovné práci posílíme svou pozici na mezinárodním trhu. Věříme, že máme všechno pro to, abychom se stali jedničkou. I když rok 2021 bude ještě pořád na 50 procentech původních obratů, v následujících letech čekáme raketový růst. Nejtěžší období máme za sebou, přežili jsme to a stali jsme se silnější,“ dodává Ilyash s tím, že aktuálně už se poptávka oživuje a Davinci očekává obnovení plného provozu už letos v září.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina

Diskuze (0)

Novinka

Anonym