Jan Částek z GAMEE: Potřebujeme zvětšit naši komunitu hráčů, ovlivnit jich můžeme až miliardu
Jedním z nejúspěšnějších současných českých startupů je GAMEE, herní platforma, která nedávno získala dvoumilionovou investici v dolarech a má miliony uživatelů po celém světě. Odpoutala se od pražského studia Cleevio a dnes už tvoří samostatnou entitu pod vedením čtyř zakladatelů Boženy Řežábové, Jana Částka, Miroslava Chmelky a Lukáše Stibora. Právě s druhým jmenovaným, který zastává pozici CPO, jsme se ve společném ústředí GAMEE, Angee, Spendee a Cleevia sešli, abychom se dozvěděli více z pozadí i budoucích plánů firmy.
Mohl bys na úvod ve zkratce GAMEE popsat?
GAMEE je sociální herní platforma plná her, které jsou hratelné odkudkoliv a kdykoliv. Odráží se ve dvou směrech – první je, že se snažíme připravit cross platform řešení. To znamená, že pošlu hru v Messengeru svým kamarádům, oni si ji zahrají a já sám dostanu odpověď přímo do aplikace, že mě porazili. Není tedy potřeba mít aplikaci, jdeme uživatelům naproti a chceme aby mohli hrát kdekoliv chtějí.
Druhý pohled je, že se snažíme být platformou pro vývojáře, takže fungujeme podobně jako YouTube. Přijde k nám vývojář, svojí hru vloží do GAMEE a my jsme schopni ji rozdistribuovat v naší síti a postavit mu k tomu celou social gaming experience – žebříčky, achievementy a podobně. Aktuálně se náš tým rozrostl na 25 členů – od vývojářů, designerů po herní specialisty a další.
Můžeš tedy přesněji specifikovat, čím je GAMEE unikátní?
Myslím že je unikátní právě svojí social gaming experience a tím, že nezáleží na tom, odkud člověk hraje.
A to už je dnes realita, že můžeš hrát jak v appce a Messengeru a celé se to synchronizuje?
V současnosti máme Messenger bota, kterého propojujeme s našimi nativními aplikacemi. Kamarád mi pošle hru, odehraji si ji na Messengeru, jemu pak přijde notifikace do aplikace, že jsem ho porazil, zároveň mě vidí v žebříčcích.
Mohl bys sdílet nějaká aktuální čísla? Jaký má GAMEE počet aktivních uživatelů?
Aktuálně máme 8,3 milionů měsíčně aktivních uživatelů, na denní bázi je to pak přes půl milionu.
Na čem váš byznys stojí? Když jsem se díval do vaší aplikace tak tam nemáte žádnou bannerovou reklamu.
Pravděpodobně ti neuniklo, že jsme obdrželi investici ve výši 2,2 milionu dolarů, čili aktuálně se soustředíme na to, abychom rozšířili komunitu hráčů a škálovali na ní náš produkt a technologie. Ke konci roku se začneme plně soustředit na monetizaci.Ta bude dvojí – zaprvé, podobně jako na YouTube při přehrání videa, tak se na GAMEE se po určitém počtu gameplays spustí reklama a stejně jako tam lze promovat určitá videa, my můžeme značkám promovat určité hry v rámci naší platformy.
Druhý způsob souvisí s tím, že máme vlastní herní oddělení, kde vytváříme hry a marketingové kampaně jednotlivým brandům.
To znamená, že brand za vámi přijde, že chce udělat hru a vy mu ji na zakázku vyrobíte?
Ano, je to nejčastější scénář. Mimo to neustále rozšiřujeme naši databázi ověřených vývojářů, které s brandy přímo spojujeme a necháváme realizaci her na nich s naší občasnou konzultací. U větších světoznámých partnerů nemáme problém hru vytvořit za náklady, protože na druhou stranu očekáváme masivní promo na jejich sociálních sítích. Vždy jde o to najít správný balanc.
A vyplatí se to? Můžeš třeba číselně vyjádřit, kolik uživatelů vám přinesla hra a promo od Evropy 2?
Ano, vyplatí. Hra Evropy 2 Summer Jump byla odehrána více než 8 milionkrát. Z příkladů mám ale raději naše partnerství s NASA. Jedna z mých nejoblibenějších společností – zde odehrálo 16 milionů hráčů přes 50 milionů gameplays, což jsou naprosto neuvěřitelná čísla. Zároveň mi to samo o sobě přijde jako skvělá reference. Jedná se o naprosto unikátní partnerství, kterým se mnoho společností z bývalého východního bloku pyšnit nemůže. Američané obecně zastávají heslo “Made in USA” a jestli to někde platí, tak právě v NASA.
Je tohle váš nejúčinnější způsob k propagaci nebo máte i jiné marketingové strategie?
Partnerství s většími brandy je jedna část naší strategie. Druhá, co máme dnes nastavenou, je přes influencery na YouTube a jiných sociálních sítích.
Na jedné z her jste ostatně dělali s youtuberem Jirkou Králem.
S Jirkou Králem to vzniklo trochu jinak. Navázali jsme s ním samozřejmě nějakou komunikaci, ale je to spíše tím, že jemu se GAMEE líbí, hraje on i jeho širší rodina. Není to čistě komerční.
Jak se tato spolupráce osvědčila? Můžeš to vyjádřit nějak číselně?
Velmi dobře. Když Jirka Král spustil svou hru na GAMEE, během 24 hodin na ní bylo milion gameplays, v současnosti má 13 milionů. Takže obrovský úspěch, je to samozřejmě dáno tím, že jeho komunita je hodně herní.
Co třeba tebe osobně na tvé práci, na GAMEE, nejvíce baví?
Je úžasné, že jsme si dokázali vytvořit platformu, se kterou jsme schopni konkurovat i těm největším hráčům na trhu. Z mého pohledu, jako CPO, jsem rád že můžu mít obrovský dopad na náš produkt, ale jde to ještě dál. Tím, že spolupracujeme s velkými chatovacími aplikacemi, ovlivňujeme i aplikace ostatních partnerů. Naše know-how tak může ovlivnit až miliardu uživatelů, pokud to dobře půjde.
Kdybychom přešli k více byznysovým otázkám – co hodláte dělat s těmi 2,2 miliony dolary, co jste obdrželi?
Jak jsem už zmiňoval, náš focus je na rozšíření hráčské základny a k tomu je potřeba neustále iterovat náš produkt a otevírat nové platformy. V současné době máme iOS, Android nativní aplikace, Gamee bota v Messengeru, Kiku a Telegramu, s tím, že jednáme s dalšími potencionálními partnery. Samozřejmě určitá část rozpočtu jde i do marketingu, ale k tomu, abychom mohli pálit více peněz musí být náš produkt nejdříve opravdu dokonalý, musíme si udržet retenci uživatelů.
Můžeš specifikovat, se kterými dalšími partnery jednáte?
Jmenovitě zatím ne, ale jedná se celkem o tři partnery, přičemž žádný z nich nemá počet měsíčních uživatelů menší než 300 milionů. Tím, že jsme s Telegramem spustili celou herní platformu, nás berou další partneři vážně.
A co Instant Games v Messengeru? Neškodí vám naopak, že tam jste jen jedním z dodavatelů?
Samozřejmě by bylo příjemnější, kdybychom byli jediní, i tak si ale neskutečně vážíme toho, že jsme mohli být jeden z deseti partnerů, který s nimi začínal. V současné době tam máme dvě hry. Instant Games jsou jedním z našich distribučních kanálů, naše hry tam budou automaticky distribuovány.
Zmínil jsi retenci – nemůže se tedy stát, že GAMEE přestane uživatele bavit?
Nám se ukazuje, že uživatelé hrají ty nejnovější hry a na starší často zapomínají. Na druhou stranu, ale díky tomu GAMEE funguje. Neustále aktualizujeme hry, vydáváme nové a zlepšujeme je. Budeme ostatně zveřejňovat GAMEE-js 2.0, 24. června pořádáme GameeCon, kde chceme features této verze oznámit.
V současné době se totiž na GAMEE vyskytují spíše casual hry, které jsou hrozně jednoduché, ale my chceme postupně vytvářet propracovanější hry, které dokáží hráče bavit dlouhodobě a zlepšovat retenci naší platformy. Pracujeme na řešení, kdy si GAMEE dokáže uložit hráčův postup a ten tak bude schopný hrát za vlastního hrdinu, kterého si může vylepšovat, dokupovat mu předměty a podobně, dále je to také ideální řešení pro levelové hry.
A chtějí tohle skutečně uživatelé? Nechtějí prostě ty obyčejné casual hry, které si mohou zahrát kdykoliv a kdekoliv?
Tento typ her na GAMEE mají, my chceme nabídnout širší paletu zábavy.
Co dále ještě chystáte?
Jelikož chceme být cross platform, chceme přinést webovou verzi, která bude responzivní a bude mít v sobě všechny social aspekty. To je jedna věc. Druhá, související s tou retencí je, že v současné době dokončujeme nějakou první fázi gamifikace. Chceme si tedy nad samotnými hrami postavit další motivaci, proč hry v GAMEE hrát. V podstatě takovou hru nad hrami, kde budeme uživateli zobrazovat informace o tom, jak je dobrý, v jaké části levelu je a podobně.
Nemůže se tedy stát, že GAMEE skončí jako platforma bez inovací, kam budete přidávat jednu hru za druhou?
Již zmiňované GAMEE-js 2.0 nám otevírá dveře k dalším možnostem. Některé hry, ty “best sellery”, chceme zdokonalit, aby se k nim uživatelé více vraceli. Zároveň je to o algoritmech, pomocí kterých budeme ty hry v GAMEE doporučovat. V sekci feed je už dnes vidět, které hry hrají moji přátelé a tak mám chuť je porazit. V sekci Games je pak editor, který doporučuje jen ty hry, které my si myslíme, že by měly být vidět, ty které jsou nejkvalitnější. Podobně jako App Store – tam jsou desítky milionů aplikací, a přesto se Apple vždycky dokáže postarat, aby se k tobě dostaly jen ty nejlepší.
Chtějí vůbec lidé onen sociální prvek? Nechtějí prostě jen hrát?
My jsme si dělali průzkum, z něhož vzešlo, že vyzývání mezi kamarády je nejčastější důvod k hraní. Samozřejmě jsou typy her, které si chci zahrát sám, třeba teď vyšlo Monument Valley 2. Ale my chceme tu sociálnost dotáhnout až k tomu, že si hráči budou moci vytvářet hru v rámci hry, vytvořit si skupinku s přáteli a bojovat proti jiné.
Bavíme se tedy o multiplayeru v reálném čase?
CTO Miroslav Chmelka by to nerad slyšel, ale něco takového by se mi určitě líbilo.
Ze širšího pohledu. Jaký největší problém aktuálně řešíte?
Největší problém obecně máme s nedostatkem lidí, tak jak je to asi všude.
Co se z vašeho pohledu změnilo, když jste se s GAMEE odpoutali od Cleevia?
Když GAMEE začínalo, byl to jeden projekt z mnoha, postupně se ale velmi zajímavě vyvinul. Proto jsme se my, jakožto zakladatelé Cleevia rozhodli, že svoje zkušenosti, co jsme doposud nasbírali, dokážeme lépe využít na vlastních projektech. Změnilo se tedy hlavně to, že máme plný focus na GAMEE.
Jelikož tedy sedíme v téhle vilce, kde je jak Cleevio, tak i vy, Spendee a Angee – vyměňujete si stále nějaké know-how, spolupracujete, i když už jste odděleni?
My jsme ještě před třemi měsíci všichni byli v jedněch kancelářích, takže tady jsme čerstvě a budujeme si postupně trochu jinou kulturu. Stále si ale snažíme si pomáhat, osobně ve volném čase konzultuji i ve Spendee a samotném Cleeviu.
Co očekáváte od programu Google Launchpad Accelerator, do kterého jste se minulý měsíc společně se Spendee dostali?
My si toho obrovsky vážíme. Slyšel jsem tedy i příběhy, jak si v tomto programu nějaký startup tvořil svojí strategii, přišel manažer Googlu, celé jim to přeškrtal a začali znovu. Takže očekáváme, že to bude velmi náročné, ale víme, že nás to hodně posune. Zároveň historicky většina projektů co tam byla, vybrala v investicích 3-30 milionů dolarů. Takže i věříme, že nám to může otevřít vrátka k novým investorům. Momentálně ale další peníze nehledáme.
Honzo, díky za rozhovor!
Také děkuji.
Foto: GAMEE