Japonský přístav pro vesmírnou turistiku i futuristický vertiport pro vzdušné taxíky. Cestování budoucnosti se blíží

spaceportjapan-1

Foto: Spaceport Japan Group

Vizualizace japonského spaceportu budoucnosti

0Zobrazit komentáře

Dopravit se z bodu A do bodu B co nejpohodlněji a nejrychleji je lidskou obsesí již od pradávna. Bod B se v průběhu věků stále více vzdaloval, až se odpoutal od zemského povrchu a zamířil do temnot vesmíru. Jenže i tam se chtějí lidé běžně dostávat. Proto v Japonsku vzniká první asijské centrum vesmírného cestovního ruchu, jehož součástí se má stát i plovoucí spaceport, ze kterého budou turisté odlétat na své suborbitální dovolené.

Nebude trvat dlouho, než si i obyčejní lidé budou moci vychutnávat stav beztíže a pohled na modrou planetu. Tyto zážitky chce nabízet třeba společnost Virgin Galactic, která bude svou loď SpaceShipTwo Unity dostávat do potřebné nadmořské výšky díky letounu WhiteKnight Two. Ten za loď obstará startovací manévr a překonání prvních 15 tisíc metrů. Následně se loď od letounu odpoutá a vystoupá do výšky 80 kilometrů nad zemský povrch.

Jediným místem, odkud mají být tyto lety pořádány, je v současné době Spaceport America v Novém Mexiku, což by se mohlo brzy změnit díky neziskové organizaci Spaceport Japan Group. Ta sdružuje společnosti jako japonské zastoupení Airbusu, Kajima Corporation, Suntory, Mitsubishi Estate, Yamato Holdings a další, přičemž důvodem jejich spojení je snaha vybudovat areál zasvěcený vesmírné turistice a vzdělávání.

spaceportjapan-2

Foto: Spaceport Japan Group

Spaceport by měl být umístěn v Tokijském zálivu

Součástí komplexu by měla být muzea zaměřená na umění vytvářené ve spojitosti s vesmírem, dále tělocvičny a bazény s vesmírnou tematikou, vesmírné 4D divadlo, restaurace, hotely i obchody. Tou nejdůležitější částí areálu však bude infrastruktura, jež umožní provoz vesmírné turistiky v pravém slova smyslu. V komplexu by neměly chybět hangáry, řízení leteckého provozu, terminály ani výcviková střediska pro ty, kteří si zaplatí neopakovatelný zážitek mezi hvězdami.

Představené vizualizace projektu, vytvořené architektonickým studiem Noiz Architects, zobrazují obří plošinu plovoucí nedaleko břehů Tokijského zálivu, která je s pevninou spojena mostem. Víceúrovňová platforma obsahuje tři velké terminály, přistávací dráhu a věže pro zábavní část celého projektu. A byť jsou aktuální ceny vesmírné turistiky astronomické, Spaceport Japan věří, že se vesmírná turistika stane do roku 2050 trhem, kterým protečou biliony dolarů ročně a celý segment stabilně poroste.

spaceportjapan-3

Foto: Spaceport Japan Group

Ze spaceportu by měla startovat i letadla společnosti Virgin Galactic

I za padesát let se ovšem bude stále jednat o zážitek určený jen pro ty nejbohatší. Alespoň částečnou kompenzací pro ty, kterým se na kontech nepovalují miliony dolarů navíc, by mohly být lety zprostředkovávané elektrické VTOL letouny. Startupy jako Volocopter či Lilium již takové stroje testují a své služby chtějí nabídnout do pár let.

Že to nejsou plané řeči, dokazuje právě Lilium, které zahájilo výstavbu svého vertiportu v Orlandu na Floridě. Výstavba tohoto letiště o velikosti přesahující pět tisíc metrů čtverečních bude stát přibližně 25 milionů dolarů, tedy zhruba 560 milionů korun, které chce německý startup získat ze soukromých zdrojů i externích investic. První pasažéry by mělo přivítat již v roce 2025.

Představené vizualizace plánovaného terminálu ale připomínají spíše autobusové nádraží než letiště. Vše je v minimálním měřítku a nahrává rychlému nalodění na palubu letadla a opuštění města. Základem je malý terminál, na který rovnou navazují jednotlivá parkovací místa pro pětimístné letouny. Díky jejich schopnosti vertikálního vzletu i přistání není nutná žádná dlouhá runway, ale postačí jen dvojice menších heliportů.

letiste4

Foto: Lilium

Vertiport by měl umožnit rychlejší cestování po celé Floridě

letiste5

Foto: Lilium

Srdcem vertiportu je malý terminál

Celý projekt by měl nabídnout přes 100 nových pracovních míst a za 10 let svého provozu vygenerovat zhruba 1,7 milionu dolarů, tedy přibližně 38 milionů korun. Díky službám společnosti Lilium by měli být pasažéři v okolních městech mnohem rychleji, než pokud by zvolili cestu automobilem. Například cesta do Tampy by měla cesta trvat jen 30 minut, na rozdíl od dvouhodinové jízdy po silnici.

Japonský kosmický park i futuristické letiště společnosti Lilium dokazují, že ke klasickým letištím již brzy přibudou další druhy infrastruktury umožňující leteckou mobilitu všeho druhu. Pohyb z bodu A do bodu B tak bude opět o poznání rychlejší.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym