Je 21. srpna. Symbolické datum k tomu, abyste šli do kina na Vlny, nejlepší český film za mnoho let
Jiří Mádl natočil strhující snímek o událostech roku 1968. Je i skvěle zahraný, ale tím hlavním hrdinou je Československý rozhlas.
Jiří Mádl natočil výjimečný film. Film, který vás okamžitě chytne a neskutečně napínavým způsobem protáhne skrz jeden z nejsilnějších a nejsmutnějších okamžiků české historie. Film, který v návštěvnosti i tržbách vládne aktuálním žebříčkům. Film, který už v kinech můžete vidět – a měli byste ho vidět. Zajděte na Vlny rovnou teď, v tento symbolický a důležitý den.
V noci z 20. na 21. srpna 1968 vojska Sovětského svazu a dalších zemí Varšavské smlouvy vpadla do Československa, kde zardousila nádech svobody v podobě Pražského jara. Události okolo jedné z nejčernějších stránek českého dějepisu nesmírně působivě a dramaticky zachytil režisér a scenárista Jiří Mádl ve svém teprve třetím filmu Vlny. A kdo měl obavy, že to bude další hořkosladký snímek o socialismu, bude odpálen filmovým úkazem.
Už úvodní koláž, která načrtne zrůdnost totality, nasazuje styl a tempo v české kinematografii málo vídané. Následuje brutální zásah policie proti studentům. A když film už komorněji představí postavu Tomáše (Vojtěch Vodochodský), jenž se po smrti rodičů stará o nezletilého bratra, je to zvolnění jen zdánlivé. Starost a obava o sourozence jsou hnacím motorem, jenž Tomáše vžene do zahraniční redakce Československého rozhlasu, která je jako celek tím pravým hlavním hrdinou Vln.
Nečekejte únavně dlouhé dialogy a pelíškovskou či pupendovskou recyklaci už tolikrát propíraného traumatu ze socialismu, invaze vojsk Varšavské smlouvy a normalizace. Vlny rychle, líbivě a nesmlouvavě, s dynamickou kamerou, ostrým střihem a strhujícím zvukem klidně v pár sekundách či scénách řeknou to, co ze sebe jiní soukají přes celý film.
Vidíme represe a cenzuru. Tání ledů s Alexandrem Dubčekem a Pražským jarem. Pár vztahových střípků mezi žurnalisty Rozhlasu. Stahující se mračna a bolestivé finále. Nic z toho není suchopárné, z mnoha scén se svírá žaludek či tají dech, v dalších zase cítíte soudržnost s novináři, jindy zase snad i smutek a dojetí. Které občas zavánějí sebelítostí, ale častěji ne.
Skvělé tempo, zvládnuté řemeslo a všudypřítomná česká i zahraniční šedesátková hudba dávají dohromady výjimečný audiovizuální zážitek. Stejně tak i dobová výprava, nejeden okamžik dá vzpomenout na návštěvu u prarodičů. A nejeden moderní záběr je skvěle stylizovaný do zrnitosti dobových nahrávek.