Jeden řidič vládne všem. Škodovka vyvíjí s ostravskou univerzitou systém, díky kterému lze řídit více vozů najednou
Situace, kdy se budou po silnicích prohánět plně autonomní vozy, už dnes nejsou tak vzdálené. I Škoda Auto tento trend vnímá, a proto v rámci projektu Follow the Vehicle, na němž pracuje se studenty a výzkumníky z Technické univerzity Ostrava, zkouší také jeden experiment. Vyvíjí asistenční systémy, díky nimž je řidič schopen ovládat z vozu, který řídí, automobil jedoucí za ním.
Celý princip fungování technologie, na kterou Škodovka používá dvojici plug-in hybridních Superbů iV, je poměrně jednoduchý. Dva za sebou jedoucí vozy ovládá pouze jeden řidič, který sedí v předním vozidle. Neznamená to však, že by se musel věnovat řízení a do toho kontrolovat vůz za sebou. Vozidlo automaticky následuje vodící auto a udržuje stejnou rychlost, směr i trasu.
Do zadního vozu jsou pak přenášena data týkající se pohybů volantu, akcelerace i brzdění, což se děje v situaci, kdy je auto od vodícího vozidla vzdálené až deset metrů. „Follow the Vehicle ilustruje vysoké technické standardy našich současných asistenčních systémů a demonstruje, co všechno nám tyto systémy v kombinaci s dalšími technologiemi umožní v oblasti autonomního řízení,“ uvádí Christian Strube, člen představenstva Škoda Auto.
Aby mohlo auto převzít kontrolu nad vozem za sebou, musí se oba automobily vzájemně identifikovat digitálním kódem. Následně je zahájena výměna dat prostřednictvím standardu pro automobilovou komunikaci a také prostřednictvím 4G/LTE a 5G sítí. K odesílání a přijímaní dat byly Superby vybaveny softwarem i hardwarem a moderními technologiemi, které jsou schopny sledovat dopravní infrastrukturu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPrávě schopnost sledovat dění okolo sebe je velmi důležité, protože vůz díky němu jen slepě nekopíruje automobil před ním, ale neustále identifikuje trojrozměrné objekty v celém svém okolí. K tomu slouží senzory, kamerový systém, radarový systém a komunikační jednotka.
Zcela určitě se zde nabízí otázka, k čemu je taková technologie dobrá. Mohlo by se zdát, že pro běžného zákazníka je taková technika k ničemu, ovšem skupina přátel mířících k moři na dovolenou by něco podobného mohla ocenit. Místo dvou řidičů by byl najednou potřeba jen jeden a všichni ostatní by mohli ve voze odpočívat nebo se bavit.
Mnohem více příkladů využití však najedeme v podnikatelském sektoru. Škoda jmenuje například autopůjčovny, správce flotil či poskytovatele služeb převozu automobilů. Ti všichni by mohli ocenit možnost převážet třeba i celý konvoj automobilů najednou, aniž by bylo potřeba více než jednoho zaměstnance.
Vyvíjená technologie v současné době přináší největší benefity studentům i dalším expertům napříč obory. „V rámci projektu Národního centra kompetence – Kybernetika a umělá inteligence (TAČR), který realizovaný vývoj a výzkum systému autonomní jízdy zastřešuje, se nám podařilo spojit zkušené výzkumníky a studenty z několika odborných oblastí, jelikož autonomní řízení vozidel vyžaduje multidisciplinární přístupy. Díky aktivní spolupráci došlo k vytvoření principů a efektivních vazeb mezi expertními týmy univerzity a vývojem Škoda Auto,“ uzavírá Václav Snášel, rektor Technické univerzity Ostrava.