Jeden z prvních českých carsharingů míří do likvidace. Vozy AJO zmizí z ulic Prahy i Brna

Mimořádná valná hromada rozhodla o tom, že AJO carsharing přestane od příštího měsíce poskytovat své služby.

ajo-carsharing

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E-3 / AJO carsharing

Vozy carsharingu AJO již v ulicích Prahy parkovat neuvidíte

0Zobrazit komentáře

„Dnes zasílám neradostnou zprávu.“ Tak začíná e-mail, který včera rozeslal klientům carsharingové společnosti AJO její šéf Jaromír Klimek. Ve své zprávě uvedl, že firma Klimek Motion, která je provozovatelem AJO carsharing, vstupuje k 1. prosinci do likvidace a své služby tak přestane poskytovat koncem tohoto měsíce. Za důvod označil finanční obtíže a nejisté výhledy do budoucna.

Jaromír Klimek založil AJO v roce 2013, kdy se přeorientoval z podnikání v oblasti jedniček a nul do hmatatelného světa. Původně brněnský startup začal v roce 2016 hledat investici, k čemuž mimo jiné využil i platformu Fundlift, kde z požadovaných tří milionů získal milionů dokonce pět, a to od 201 investorů. Carsharingovou společnost tehdy navíc podpořilo i Jihomoravské inovační centrum, díky čemuž se celkově nabraná částka vyšplhala na sedm milionů korun.

I díky tomu mohla společnost expandovat a po Brně nabídnout své služby také v Praze. Jaromír Klimek tehdy pro Business Info řekl: „V roce 2010 jezdila po českých ulicích celkem čtyři sdílená auta. Nyní je jich kolem 300, přičemž potenciál českého trhu v nejbližších letech je několik tisíc sdílených aut.“

Jenže carsharing u nás cestu růžemi rozhodně vystlanou neměl a nemá. Do černých čísel se podařilo dostat jen některým službám, Škoda musela zaříznout svůj projekt studentských sdílených vozů Uniqway a Anytime oznámilo své stažení z Brna.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A podle představ se nedařilo ani AJO. Jak Klimek v e-mailu vysvětlil, rozhodnutí službu ukončit nebylo jednoduché. „Nakonec jej podpořili společníci, kteří mají ve společnosti více než 90 % hlasů,“ oznámil.

Zároveň také vyjmenoval některé z důvodů tohoto rozhodnutí, mezi které zahrnul neradostné ekonomické okolnosti posledních let a komplikovaný výhled do budoucna. Závěrem pak klientům doporučil využít coby alternativu AJO carsharingu některé z konkurentů, konkrétně Car4Way a Autonapůl.

jakub-erben-hoppygo1

Přečtěte si takéNa HoppyGo najdete i Lamborghini. Carsharing chce do menších městNa HoppyGo najdete i Lamborghini. Službu chceme dostat i do menších měst, říká její nový šéf

Poslední jmenovaný ve svém prohlášení oznámil, že někdejším uživatelům AJO carsharing nabídne zvýhodněnou nabídku pro registraci, kdy za splnění stanovených podmínek nebudou muset platit kauci.

„V Autonapůl se teď hlavně snažíme pomoct dřívějším sdílníkům AJO s co nejhladším přechodem do velmi podobně nastaveného systému, aby mohli využívat sdílená auta, jak byli doposud zvyklí. Pro každoročně velmi vytíženou vánoční sezónu aktuálně připravujeme posílení flotily o dalších deset vozů a věříme, že dokážeme uspokojit i takto zvýšenou poptávku po sdílených autech,“ uvedl ředitel Autonapůl Michal Šimoník. Jaromír Klimek na dotazy zaslané CzechCrunchem do vydání tohoto textu nezareagoval.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Porsche odhalilo novou generaci Panamery. Hybrid vyjde na 5 milionů a nabídne pocity z jízdy na motorce

Porsche přichází s třetí generací svého modelu Panamera. Ta nepřináší žádnou velkou revoluci, ale evoluci, která z jízdy autem dělá ještě větší zážitek.

porsche-panamera11

Foto: Porsche

Nová generace modelu Panamera od Porsche

0Zobrazit komentáře

Porsche bylo vždy známé pro svou strategii jemného vypilovávání svých modelů k dokonalosti. Díky tomu sice nové generace aut nepřinášejí velké skoky, na jaké jsme zvyklí u jiných automobilek, nicméně vždy přichází komplexní zdokonalení detailů, které mohou ve finále výrazně přispět k požitku z jízdy. Příkladem je i nejnovější Panamera v nestárnoucím designu a s celou řadou technologických inovací.

Panamera přichází ve své již třetí generaci, která se vzhledově zas tak neliší od předchozí verze. Až by se dalo říct, že si prošla jen decentním designovým omlazením, které nadále ctí nízkou siluetu a skutečně velké rozměry. Uznejte, že délku přes pět metrů na sobě vůz nedává na první dobrou příliš znát.

Jednou z největších novinek je v reflektorech použití technologie HD Matrix LED, která v každém z nich nabízí 32 tisíc pixelů, které jsou schopny vypustit lumeny až na vzdálenost 600 metrů. Zároveň také nabízí několik nových technologických vychytávek, jako je například osvětlení jízdních pruhů. Jedná se však o výbavu na přání, a tak bude Panamera standardně vybavována klasickými Matrix LED světlomety.

O pohon novinky se bude v základu starat přeplňovaný šestiválec o objemu 2,9 litru, který poskytne výkon 353 koní, což je mezigenerační zesílení o celých 23 koníků. Inovace se dotkly vstřikování paliva, časování zapalování a také plnícího tlaku.

Ve verzi s pohonem zadních kol dokáže novinka pelášit rychlostí až 275 kilometrů v hodině, přičemž z 0 na 100 kilometrů vystřelí za 5,2 sekundy. V případě pohonu všech kol to bude dokonce za 4,8 sekundy s maximální rychlostí 270 km/h.

Samotný vrchol motorové nabídky představuje verze Turbo E-Hybrid, která je vybavená čtyřlitrovým osmiválcem kombinovaným s elektromotorem integrovaným do osmistupňové dvouspojkové převodovky. Dohromady poskytují výkon 680 koňských sil, které stačí na to, aby Panamera zrychlila z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, přičemž maximální rychlost činí 315 km/h.

Čistě na elektrický pohon vůz díky baterii o kapacitě 25,9 kWh ujede 91 kilometrů. Doba nabíjení akumulátoru je při výkonu 11 kW něco málo přes dvě a půl hodiny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby si jezdec maximálně užil schopnosti vrcholné verze, je k dispozici aktivní podvozek Active Ride se zcela novými tlumiči, které pracují s elektricky ovládaným čerpadlem. Tato nová technologie se výrazně podepisuje na celkovém komfortu během jízdy, kdy by vůz měl zůstávat v rovině, ať už se prudce brzdí či zostra akceleruje. Měl by také vozu pomoci s náklony do zatáček, jízda by tak měla připomínat svezení na motocyklu.

Jen velmi lehkou proměnou si prošel i interiér, který nově nabídne za příplatek i druhý displej pro spolujezdce. Zajímavostí je například i chlazená přihrádka na chytrý telefon s bezdrátovým dobíjením. Ještě zajímavější je však cena novinky. Ta bude dostupná od částky 2 786 116 korun.

Verze s pohonem všech kol bude o 105 tisíc dražší. Vůbec nejvyšší hybridní verze pak vyjde na 4 988 286 korun. První majitelé by se nové Panamery měli dočkat v březnu příštího roku.