Jedna plus jedna nejsou vždy dvě. Nepovedených akvizic je celá řada, jak je provést správně?
Shopsys před rokem odkoupil menší agenturu, po roce hlásí její dvojnásobný růst. A přibližuje detaily a tipy, jak obecně přistupovat k akvizici.
David Simoes ze Sounds Good Agency a Matěj Kapošváry ze Shopsysu
Když jedna firma kupuje druhou, vlastníci nebo management očekávají, že výsledná hodnota „jedna plus jedna“ bude větší než dva. Třeba díky novému přístupu k zakázkám nebo nižším operativním nákladům. Zatímco v matematice jsou pravidla nastavená jasně, v byznysu neplatí vždy a častou realitou bývá, že výsledek je ve skutečnosti menší. Před více než deseti lety napsal magazín Harvard Business Review: „Studie za studií uvádějí, že míra neúspěšnosti fúzí a akvizic se pohybuje mezi 70 a 90 procenty.“ Novější data ukazují, že se tento poměr už otočil, spojování dvou či více firem je ale pořád náročnou disciplínou.
Jak tedy dosáhnout toho, aby akvizice dopadla úspěšně? Jako konkrétní příklad může sloužit agentura Shopsys tvořící e-shopy na míru. Před rokem plně přebrala další agenturu Sounds Good se zaměřením na vývoj e-commerce řešení na platformě Shopify. „Že šlo o krok dobrým směrem, ukazuje meziroční růst Sounds Good, který dosáhl více než 120 procent z 7,1 milionu na 15,7 milionu korun,“ pochvaluje si Matěj Kapošváry, ředitel Shopsysu. V komentáři pro CzechCrunch přibližuje, jak k akvizici přistupovali a jakými pravidly se řídili.
***
Když jsme zvažovali akvizici, byl trh v poklesu a firmy byly méně ochotné investovat do velkých e-commerce řešení. Uvědomovali jsme si, že počet velkých e-shopů již výrazně neporoste, proto jsme hledali nové příležitosti pro náš byznys zejména v segmentu středně velkých hráčů. Stáli jsme před volbou: buď vyvinout vlastní platformu, což je časově náročné a drahé, nebo využít již existující řešení. Nakonec jsme se rozhodli pro globální platformu Shopify, která díky podpoře pěti tisíc vývojářů nabízí výhody, jimž lokální dodavatelé nemohou konkurovat.
Klíčové bylo, že jsme si důkladně promysleli, jakou firmu chceme akvírovat. Pokud bychom akvírovali společnost, která je nám podobná velikostí i nabídkou služeb, mohli bychom předpokládat, že se naše obraty jednoduše sečtou. Tak to ale nefunguje, což jsme na trhu mohli vidět hodněkrát – například když se spojily Zoot, Bibloo, Urban Store a Different, vzájemně si kanibalizovaly cílovky a výsledkem byly nižší celkové tržby skupiny.
Kdybychom se spojili s přímým konkurentem, měli bychom stejnou cílovou skupinu a podobný produkt. Shopify je k našemu řešení komplementární, s agenturou Sounds Good se v nabídce částečně překrýváme, ale produkt máme jiný. Navíc nám akvizice dávala smysl, protože jsme si sedli lidsky a například v době námluv nás pozvali na jejich kvartální meeting, kdy neměli potřebu cokoliv skrývat, což nás utvrdilo v jejich otevřenosti a transparentnosti.
Šest měsíců krok po kroku
Propojení probíhalo postupně, pro obě společnosti to byla významná změna. Pro Sounds Good znamenala přerod z týmu o deseti lidech na více než osmdesát zaměstnanců. Pro Shopsys šlo o změnu v přístupu, kdy po dvaceti letech na trhu nepracujeme jen s vlastní technologií. Celý proces zabral dohromady asi šest měsíců, kdy jsme postupovali krok za krokem.
- Společná organizační struktura s minimem změn pro lidi (neměli nového nadřízeného ani nezačali pracovat na druhé technologii).
- Sjednocení interní komunikace (all-hands meetingy), 1 ku 1 stejný formát pro obě firmy, sjednocení komunikačních kanálů (Slack, Jira), jeden účetní systém včetně přechodu celé firmy do angličtiny na společných mítincích, protože Sounds Good mělo mezinárodní tým (zaměstnancům jsme nabídli lektory).
- Sounds Good neřešilo a aktivně neinvestovalo do marketingu. Po akvizici začalo marketingové oddělení Shopsysu budovat povědomí o Sounds Good a platformě Shopify.
- Spojili jsme sales týmy, protože se často stává, že někdo poptává Shopsys, ale nakonec je pro něj vhodnější Shopify, a naopak.
- Shopsys zavedl své best practices do Sounds Good: práce s finančním plánováním, strategií, agilním řízením, tvorbou smluv, KPIs a podobně.
Akvizicí firmy stejného typu, tedy vývojářské agentury, jsme očekávali synergie a úspory hlavně v podpůrných činnostech organizace, jako jsou marketing, sales, finance a HR. Náklady jsme nemuseli dublovat a v důsledku akvizice jsme se nemuseli s nikým rozloučit. Lidé ze Sounds Good, kteří měli na starosti administrativu a finance, jsou teď součástí Shopsysu (oddělení HR, marketing a sales do té doby vůbec neměli). Konkrétní úspory v tomto ohledu neumíme vyčíslit. Kdyby k akvizici nedošlo a v Sounds Good by měli teoreticky růst sami meziročně o 120 procent, museli by zmiňovaná oddělení vybudovat a my nedokážeme odhadnout, kolik by to stálo.