Jednoduchou aplikaci si ve firmě vytvoří téměř každý. IT oddělení bude dohlížet, říká Antoš z Trasku

Podle CTO společnosti Trask se výrazně mění pozice ajťáků. Můžou za to nejen nové firemní struktury, ale i low-code platformy.

techcast

Foto: CzechCrunch

Jan Antoš ze společnosti Trask

Když bylo ještě IT jako obor v plenkách, ve větších firmách bylo obvykle součástí byznysového oddělení. Následně se kvůli větší funkčnosti vyčlenila samostatná IT oddělení. V posledních letech se ale začínají firmy obracet zpět směrem k původnímu stavu. Nicméně tak trochu v pozměněné podobě, protože nejnovější technologie dovolují, aby se ajťák stal takřka z každého.

Trendy ve firemních informačních technologiích sleduje pozorně i Jan Antoš, technický ředitel české technologické společnosti Trask, která díky více než tisícovce zaměstnanců dodává komplexní IT řešení do firem ze široké palety segmentů, což jí umožňuje aplikovat znalosti z jedné oblasti do druhé.

Sám Antoš pracoval s digitálními kanály, cloudovými technologiemi a čím dál tím více se věnuje automatizaci. Právě poslední oblast považuje za zásadní trend v IT a rozpovídal se o ní v dalším díle TechCastu, technologického podcastu od CzechCrunche.

Díky záběru Trasku má možnost Antoš porovnávat, co nejvíce teď jeho firemní klienti řeší. Zatímco konkrétní požadavky se mění, zůstává snaha řešit produktivitu. „Priority se mění každý půlrok, ale ořezávat náklady je třeba pořád. Osobně čekám velkou revoluci v práci s daty, jejich sběru a vyhodnocování. Čím je totiž doba dynamičtější, tím lepší musíte mít přehled o tom, co se děje,“ popisuje.

Ve firemním prostředí ale bývá nejen agenda, kterou Antoš jmenuje, občas problematická, protože závisí na několika málo lidech v IT oddělení. To má omezené kapacity a musí řešit nejen pokročilou práci s daty a kódem, ale i běžné provozní úkoly. Trend a řešení v jednom ovšem spočívá v demokratizaci IT.

Jednoduché aplikace a automatizační nástroje na řešení každodenních problémů si totiž může ve firmě vytvořit takřka každý zaměstnanec – nezávisle na konkrétní roli, aby si zjednodušil denní agendu. Ačkoliv se těmto činnostem už dnes neříká programování, na pozadí i tak běží kód, predikční model nebo dokonce umělá inteligence.

Na to, abyste si v práci začali vytvářet vlastní malé aplikace, přitom možná nepotřebujete nic navíc. „Každá firma, která má balíček Office, má také přístup k platformě Power Apps od Microsoftu a může si vytvářet vlastní aplikace. Většinou to lidé ani nevědí, přitom si mohou zautomatizovat evidenci, připomínání nebo hlídání něčeho. To jsou nejčastější způsoby použití,“ říká Antoš o uživatelsky přívětivém nástroji, který zvládne i člověk bez znalosti kódování.

Některé firmy podobným inovacím jdou naproti a uzpůsobují tomu celou firemní hierarchii – tím, že ji v podstatě rozboří do takzvaných kmenů (anglicky tribes), které jsou do jisté míry nezávislé a organizované podle celkových agend. Starají se o vše od prodeje až po vývoj a dodání. Přitom také používají každý své technologie, a tak se IT rozprostírá do celé firmy, čímž mizí tradiční kritický bod v podobě jednoho IT oddělení.

Právě to následně ale tvoří druhý problém, protože z příliš velké firemní decentralizace může lehko vzniknout i chaos. Každá zaměstnanecká aplikace totiž ve výsledku může znamenat problém po stránce bezpečnosti nebo zákaznických dat a na ně navázané legislativy. „Každý kmen si používá své metodiky a IT, protože je najednou bokem, ztrácí sílu věci koordinovat. Udržovat jedno centrum standardu je pak extrémně složité a sám jsem zvědavý, jak se to vyřeší,“ říká Jan Antoš.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším krokem tak bude tvořit takové IT oddělení, které bude dozorovat, že zaměstnanci si tvoří aplikace v souladu s celofiremními pravidly „Je to stejné, jako kdybyste neměl ve firmě finančního ředitele a doufal, že všechny jednotlivé oddělení si rozpočet udělají sami, pak se to sečte a vyjde to,“ dodává.

A kde je v tomto novém – demokratizovaném – IT světě místo pro dodavatele technologických řešení, jako je Trask? Jeho CTO věří, že stále dokáže do firem přinášet nové technologie a nová řešení. „Naše role spočívá v hledání inovací na trhu a konsolidaci know-how. Můžeme pak zamezit i tomu, aby firmy vymýšlely kolo,“ říká Antoš.

O tom, jaké jsou nejnovější technologie a trendy v IT, bude řeč také už 23. března na konferenci Trask Future Insight 2023. Ať už jde o kybernetickou bezpečnost, low-code platformy nebo trendy v uživatelském designu, experti Trasku odhalí, které novinky pomohou byznysu růst navzdory nejisté době.

Čtrnáctý díl TechCastu o trendech v IT si můžete pustit na SpotifyGoogle PodcastechApple Podcastech nebo na YouTube. Dozvíte se v něm také:

  • Jak Trask dokáže pomoct ve finanční optimalizaci cloudových řešení.
  • Čím si pomohla v automatizaci notářských zápisů ČSOB.
  • Na co se zákazníci Trasku ptají ohledně umělé inteligence.
  • Jaká technologie zaujala Jana Antoše na moderních pianech.
CC Premium

Partnerem článku je Trask

Shopify jako „vyzyvatel“ Shoptetu. Globální e-shopové řešení láká stále více českých obchodníků

Původem kanadské Shopify, nejrychleji rostoucí e-commerce platforma světa, se zaměřila na Česko, kde ji využívají více než dva tisíce obchodníků.

Peter BrejčákPeter Brejčák

tom_pr_foto06-copy

Foto: Digismoothie

Tomáš Pěnka, ředitel agentury Digismoothie

Jak si vybrat e-shopovou platformu? Jedna ze základních a nejdůležitějších otázek, když obchodník rozbíhá byznys na internetu. Zvolit lze z několika lokálních i globálních řešení, která jsou svými přednostmi i omezeními vhodná pro různé druhy zaměření obchodu. Stále populárnější se přitom u nás stává celosvětová dvojka oboru Shopify, která tak působí jako „vyzyvatel“ lokálně dominantního Shoptetu.

„Zdejší e-shopy si Shopify nejčastěji vybírají kvůli snadné expanzi do zahraničí,“ říká Tomáš Pěnka, ředitel agentury Digismoothie, jež firmám pomáhá s implementací této platformy a patří mezi lídry svého oboru v Česku. Celkem u nás podle Pěnky na Shopify funguje více než dva tisíce e-shopů a jejich počet dále roste.

„Poptávka se zvětšuje a místní obchodníci Shopify jako alternativní řešení přinejmenším registrují,“ říká Pěnka s tím, že velkou výhodou platformy jsou produkty Markets a Payments, které expanzi výrazně zjednodušují a nedávno byly spuštěné právě pro lokální trh. Jako další plus označuje zejména snadnou správu, kdy i netechnicky zaměřený člověk nepotřebuje programátora a zvládne vše od spuštění po provoz e-shopu sám.

„Klienti využívají flexibilitu Shopify s postupným růstem byznysu, kdy nejsou omezeni žádnými technologickými požadavky,“ popisuje Pěnka. Platforma nabízí otevřené API s dobře zpracovanou dokumentací pro vývojáře, k tomu navíc vlastní tržiště s devíti tisíci aplikacemi.

České e-shopy na Shopify

Mezi české značky, které na globální platformě působí, patří elektro Okay, funkční jídlo Mana, nábytek Jena či třeba menstruační kalhotky Snuggs, jež nedávno získaly investici přes sto milionů korun. Dalším je pak například výrobce nádobí Fabini.

„Od začátku jsem věděl, že až to bude možné, budu chtít naše produkty nabízet v zahraničí, proto jsem už v začátcích podnikání zvolil globální platformu Shopify,“ říká pro CzechCrunch Jan Fabini, zakladatel firmy. Čtyřiadvacetiletému podnikateli se na trhu daří, loni se svou společností v obratu vyrostl na 35 milionů korun z předloňských 19 milionů a opět skončil v zisku.

Kromě plánů na představení nových produktů a kolekcí aktuálně Fabini prochází kompletní proměnou komunikace značky, kdy chce zlepšit i prezentaci produktů a jejich unikátnosti, což spojil také s redesignem webu, který svěřil právě agentuře Digismoothie. „Se Shopify jsme spokojení, proto nám dává smysl zde pokračovat i po redesignu webu,“ přibližuje Fabini, jenž na platformě oceňuje zejména možnosti prezentace a komunikace produktu.

screenzy-1677578541877

Foto: Fabini.cz/CzechCrunch

Web e-shopu Fabini

„Nejsnáze se zde přizpůsobuje vzhled a celá platforma působí esteticky na úrovni. Designově je prostě skvělá. Kromě míry volnosti oceňuji také celkovou profesionalitu, platforma se neustále posouvá a doteď jsme nenarazili na žádné limity ani chyby,“ doplňuje Fabini.

Českému trhu přitom dominuje konkurenční domácí Shoptet, na jehož řešení funguje přes 30 tisíc e-shopů. Samotné Shopify se soustředilo spíše na větší země, nyní ale ze strategických důvodů hledá možnosti růstu a pozornost zaměřuje i na menší trhy. „Proto Shopify stále více investuje do lokalizace do češtiny, kdy už v našem jazyce nabízí rozhraní pro uživatele i frontend pro jejich zákazníky. Stejně tak u nás funguje už i Shopify Payments, které výrazně redukuje transakční poplatky,“ říká Pěnka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Shopify je podle něj vhodné pro menší až střední velikosti obchodníků. Větší z nich se v poslední době uchylují k takzvanému „headless“ řešení. Mezi světově známé značky využívající Shopify patří například Decathlon, Mattel, Gymshark nebo SodaStream. I s působením na této platformě jsou však spojená určitá omezení.

„Shopify je nevhodný pro prodejce s ryze českým produktem, který nejde škálovat a vždy bude jen lokální bez plánu na expanzi,“ popisuje Pěnka a jako nevýhody označuje nutnost specifických integrací pro lokální české nástroje, jako jsou například softwary pro účetnictví nebo dopravci. Kvůli velikosti zdejšího trhu nebyl na vývoj podobných propojení nativně kladen velký důraz.

good-game-37

Přečtěte si takéObří polskou hru si zahrajete v češtině díky spolupráci překladatelůJako deset fantasy románů. Obří polskou hru si zahrajete v češtině díky neobvyklé spolupráci překladatelů

„Na druhou stranu však existují integrace prostřednictvím doplňkových aplikací, a tak není problém propojit Shopify se Zásilkovnou nebo Fakturoidem,“ doplňuje ředitel agentury Digismoothie, která pomáhám klientům převážně z Česka s implementací Shopify řešení. Mimo agenturní části byznysu firma také vyvíjí populární Shopify aplikace, které využívá více než devět tisíc uživatelů, převážně ve Spojených státech.

CC Premium

Partnerem článku je Digismoothie