Jednorožec je nálepka úspěchu a skvělá zpráva pro budoucnost startupového Česka, říká investor s podílem v Rohlíku
Tomáš Čupr pro svůj Rohlik.cz získal investici 100 milionů eur, v přepočtu 2,5 miliardy korun, a z online supermarketu se tak stal první čistokrevný startupový jednorožec v Česku – soukromě vlastněná společnost s hodnotou nad miliardu dolarů. Pro tuzemskou startupovou scénu jde o jednu z nejdůležitějších zpráv roku, proto jsme se jí do hloubky věnovali také v červencovém vydání newsletteru CCVC, v němž pokrýváme vše, co se děje v českém venture kapitálovém světě.
Co tedy pro český startupový ekosystém vůbec znamená, že tady vznikl jednorožec? Na to jsme se zeptali několika osobností včetně Pavla Muchy, partnera fondu Kaya VC spadajícího pod Enern, jenž zároveň v Rohlíku drží podíl. Pro CzechCrunch napsal komentář, proč je jednorožec nálepka, kterou se vyplatí mít.
***
Být „unicorn“ je nálepka úspěchu, která odráží jak historický výkon, tak budoucí potenciál, ale také pomáhá s další akcelerací. U každé nálepky je cenné, když status odráží věrně ve všech dimenzích. O Rohlíku to jednoznačně platí.
Nedávno po celém světě vyrostla plejáda „rychlých rozvážkovek potravin“ jako například Gorillas, které se již po pár měsících statusem jednorožce chlubí, protože investoři věří obrovskému potenciálu, ale nemají oporu v historické výkonnosti obchodního modelu těchto firem. Kdybych přirovnal unicorna k michelinské hvězdě, tak ji mají pouze zapůjčenou.
V případě Rohlíku jsem přesvědčený, že se investoři mohou opřít o obojí – jak o obrovský potenciál, tak o historický výkon. Rohlík má svou michelinskou hvězdu a stejně jako šéfkuchař, který si ji vydobyl skvělou službou, jež funguje, prošel nejedním „údolím smrti“ a takovou službu staví s ambicí pro úspěch jí samotné, ne jako hon za nálepkou. Je skvělé mít takového českého jednorožce.
Je to nálepka, kterou stojí za to mít. Je to magnet. Magnet pro talent a další velký kapitál. Dnes má Kaya v portfoliu dva unicorny – vedle Rohlíku ještě jednoho zatím neveřejného. A již dnes jsou zřetelné veliké výhody, které s nálepkou přicházejí.
Nálepka unicorn poutá pozornost médií na všech nových trzích bez ohledu na to, zda je to sedmimilionové Bulharsko, osmdesátimilionové Německo nebo to jsou globální média jako Bloomberg.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNálepka unicorn usnadňuje získávání zkušených C-level manažerů z velkých trhů, zdatných ve škálování firem ze stovek do miliard eur (měřeno v e-commerce hrubým objemem zboží, takzvaným GMV) nebo z desítek do stovek milionů eur (měřeno v SaaS ročními opakujícími se příjmy, ARR).
Nálepka unicorn magneticky přitahuje další velké investory. Jiné, než jaké v regionu známe pod označením private equity. Takové, kteří investují za minoritní, ne majoritní podíl. A první pak posiluje druhé a druhé posiluje třetí a třetí posiluje první. A znovu dokola. To Rohlík akceleruje z české do evropské (globální) firmy téměř okamžitě. To, co by trvalo roky nebo vůbec nenastalo, se změní na měsíce nebo týdny.
Rohlík mění ambice pro startupové Česko
První unicorn má multiplikační efekt pro celé startupové Česko. Jen fakt, že existuje, že to jde a že v něm nabírá zkušenosti spousta talentů, je skvělá zpráva pro budoucnost startupového Česka. „Efekt unicorn“ vidíme už teď.
Více zakladatelů za námi přichází s hlubokým pochopením, že vše začíná velkou ambicí a cesta vede jen přes velké trhy. Rohlík už dnes operuje na trzích s GMV (hodnota všech prodaných produktů) více než tisíc miliard eur. Druhý unicorn v portfoliu Kaya obsluhuje bezmála 100 milionů uživatelů na trzích s téměř miliardovou populací. Jsou pryč časy, kdy definice úspěchu byla expanze z Česka na Slovensko.
Je viditelný nárůst zájmu velkých evropských a světových investorů. Všechny oči se dívají s nesrovnatelně větší pozorností a zvědavostí, co se v našich končinách skrývá za další startupové drahokamy. Česko je na mapě, na které dosud nebylo. Jednorožci přitahují a roste v nich talent s vysokými a na sebe náročnými standardy, mindset velkých trhů, globální akviziční know-how a silné mezinárodní „networks“. S chutí se podělit s dalšími startupy. Ne za roky, ale už dnes.
Těší mě, že vedle Rohlíku rostou další silné startupy, které staví své služby, aby vyhrávaly srdce zákazníků na velkých trzích. Tak jako Estonsko mělo na startu svůj Skype, od kterého se odpíchla celá generace dalších startupů, nebo Nizozemsko svůj Adyen či Švédsko své Spotify, příští generace českých startupů se může odpíchnout od Rohlíku.
Ambice nikdy nespí, a tak přeji Tomášovi i celému Rohlíku, aby je bavilo růst a stavět firmu nejen v příštích letech k decacornovému (s valuací minimálně deset miliard dolarů) IPO, ale i dlouhé roky poté, abychom jednou mohli mluvit o prvním českém centacornovi (s valuací nad 100 miliard dolarů).