Jednorožec je nálepka úspěchu a skvělá zpráva pro budoucnost startupového Česka, říká investor s podílem v Rohlíku
Tomáš Čupr pro svůj Rohlik.cz získal investici 100 milionů eur, v přepočtu 2,5 miliardy korun, a z online supermarketu se tak stal první čistokrevný startupový jednorožec v Česku – soukromě vlastněná společnost s hodnotou nad miliardu dolarů. Pro tuzemskou startupovou scénu jde o jednu z nejdůležitějších zpráv roku, proto jsme se jí do hloubky věnovali také v červencovém vydání newsletteru CCVC, v němž pokrýváme vše, co se děje v českém venture kapitálovém světě.
Co tedy pro český startupový ekosystém vůbec znamená, že tady vznikl jednorožec? Na to jsme se zeptali několika osobností včetně Pavla Muchy, partnera fondu Kaya VC spadajícího pod Enern, jenž zároveň v Rohlíku drží podíl. Pro CzechCrunch napsal komentář, proč je jednorožec nálepka, kterou se vyplatí mít.
***
Být „unicorn“ je nálepka úspěchu, která odráží jak historický výkon, tak budoucí potenciál, ale také pomáhá s další akcelerací. U každé nálepky je cenné, když status odráží věrně ve všech dimenzích. O Rohlíku to jednoznačně platí.
Nedávno po celém světě vyrostla plejáda „rychlých rozvážkovek potravin“ jako například Gorillas, které se již po pár měsících statusem jednorožce chlubí, protože investoři věří obrovskému potenciálu, ale nemají oporu v historické výkonnosti obchodního modelu těchto firem. Kdybych přirovnal unicorna k michelinské hvězdě, tak ji mají pouze zapůjčenou.
V případě Rohlíku jsem přesvědčený, že se investoři mohou opřít o obojí – jak o obrovský potenciál, tak o historický výkon. Rohlík má svou michelinskou hvězdu a stejně jako šéfkuchař, který si ji vydobyl skvělou službou, jež funguje, prošel nejedním „údolím smrti“ a takovou službu staví s ambicí pro úspěch jí samotné, ne jako hon za nálepkou. Je skvělé mít takového českého jednorožce.
Je to nálepka, kterou stojí za to mít. Je to magnet. Magnet pro talent a další velký kapitál. Dnes má Kaya v portfoliu dva unicorny – vedle Rohlíku ještě jednoho zatím neveřejného. A již dnes jsou zřetelné veliké výhody, které s nálepkou přicházejí.
Nálepka unicorn poutá pozornost médií na všech nových trzích bez ohledu na to, zda je to sedmimilionové Bulharsko, osmdesátimilionové Německo nebo to jsou globální média jako Bloomberg.