Jeff Bezos posílá dvě miliardy dolarů na ochranu přírody. Její křehkost si plně uvědomil z vesmíru

Filip HouskaFilip Houska

jeff-bezos-2

Foto: D. Oberhaus/Flickr / CC

Jeff Bezos podporuje ochranu planety miliardami dolarů přes svůj ekologický fond

0Zobrazit komentáře

Říká se, že jakmile poprvé uvidíte Zemi na vlastní oči z vesmíru, změní se vám život. Tohoto názoru doznal i Jeff Bezos, který na hranici kosmu vyletěl před pár měsíci v raketě od své firmy Blue Origin a uvědomil si, jak křehký náš svět doopravdy je. S tím ucítil ještě větší potřebu jej chránit – a protože se jedná o jednoho z nejbohatších lidí současnosti, jde na to přes miliardové částky.

Zakladatel společnosti Amazon pošle dvě miliardy dolarů (přes 44 miliard korun) na ochranu přírody i transformaci potravinového systému. Oznámil to během aktuálně probíhající světové klimatické konference, na které vystoupil mimo jiné i slavný přírodovědec David Attenborough a CzechCrunch k ní sepsal osm zásadních bodů, proč ji (ne)sledovat.

Obří částka putuje z kasy ekologického fondu Bezos Earth Fund, ze kterého se finančně podporují nejrůznější organizace bojující proti klimatickým změnám. Nové dvě miliardy dolarů navazují na zářijových 200 milionů, jež Jeff Bezos na záchranu planety zprostředkoval. A když se připočte i loňských 800 milionů, dohromady již fond zajistil tři miliardy dolarů, respektive 66 miliard korun.

„Příroda je krásná, ale také křehká. Připomněl jsem si to letos v červenci, když jsem se vydal do vesmíru se společností Blue Origin. Bylo mi řečeno, že pohled na Zemi z vesmíru změní optiku, kterou se díváte na svět – nebyl jsem ale připraven na to, jak moc to bude pravda,“ zmínil Jeff Bezos během svého výstupu na klimatickém summitu.

blue-origin-bezos

Foto: Blue Origin

Posádka historické mise Blue Origin: Mark a Jeff Bezosovi, Oliver Daemen a Wally Funková

S touto citací se nepochybně ztotožňuje mnoho z těch, kteří už měli tu čest se na Zemi z vesmírné perspektivy podívat. Ostatně jsme si o tom povídali také v podcastu s českým vědcem Janem Lukačevičem, který věří, že létání do vesmíru přiměje více lidí se zajímat o svou domovskou planetu. „Najednou se všechny konflikty a spory úplně rozplynou, nezávisle na tom, ze které země pochází,“ říkal tehdy.

Jak dále Jeff Bezos v průběhu klimatické konference ve skotském Glasgow zmínil, dosud zajištěné tři miliardy dolarů se mají stát hnacím motorem nového trojího přírodního programu fondu, který bude zaměřen především na ochranu přírody, její obnovu a na přeměnu potravinového řetězce. „Lesy a krajina ročně pohltí z atmosféry 11 miliard tun CO2. Ničením přírody tomuto procesu škodíme,“ dodal.

A byť je tato částka pro běžného smrtelníka jen stěží představitelná, pro Jeffa Bezose jde teprve o začátek. Svůj ekologický fond totiž zakládal s cílem rozdat na podporu organizací bojujících proti změnám klimatu až deset miliard dolarů, tedy zhruba 220 miliard korun. Množí se však názory, zda tento plán není „vykoupením“ za to, že jeho vesmírná firma Blue Origin bude více létat do vesmíru – a tím pádem životní prostředí více ohrožovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zakladatel Amazonu není jediným miliardářem, který se hodlá postupně vzdávat svého jmění ve prospěch lepšího světa. Jedním z dobrých příkladů může být i jeho bývalá žena MacKenzie Scottová, jež podepsala iniciativu The Giving Pledge, v rámci které se zavázala k výrazné filantropii. Do konce života by měla rozdat podstatnou část svého jmění, aktuálně odhadovaného na 56 miliard dolarů (1,2 bilionu korun).

Podobně uvažuje i spoluzakladatel společnosti Microsoft a náruživý filantrop Bill Gates, respektive jeho nadace, kterou (zatím) vede se svou exmanželkou. Nelze zapomenout ani na legendárního investora Warrena Buffetta, který letos v červnu poslal na charitativní účely další čtyři miliardy dolarů.

Facebook vypne systém na rozpoznávání lidí a smaže obří databázi obličejů. Dopad na ochranu soukromí je s otazníkem

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf Facebooku a také společnosti Meta

0Zobrazit komentáře

Facebook, respektive jeho mateřská firma Meta (nový název, který byl zvolen před několika dny), se nadále snaží zlepšovat svůj obrázek na veřejnosti a přispívá k tomu i dnešním oznámením. Na největší sociální síti světa totiž zmizí funkce, která na fotkách umožňovala rozpoznávat obličeje lidí. Data, která za dobu své existence posbírala o více než miliardě lidí, budou smazána. Je ovšem otázkou, do jaké míry jde o zásadní krok.

Až doposud bylo možné, aby každý uživatel Facebooku umožnil sociální síti rozpoznávat jeho obličej na fotkách napříč celou platformou. To například vyústilo ve funkci, kdy Facebook již při přidávání fotky nebo videa rozpoznal něčí obličej a navrhl jeho označení.

„Musíme zvažovat pozitivní případy využití rozpoznávání obličeje s rostoucími společenskými obavami, zejména proto, že regulační orgány dosud nestanovily jasná pravidla,“ napsal v příspěvku viceprezident Mety pro umělou inteligenci Jerome Pesenti.

Společnost Marka Zuckerberga dnes uvedla, že takovou funkci měla zapnutou více než třetina denně aktivních uživatelů, tedy přes 600 milionů lidí. Pro ně již bude nedostupná. A byť je rozpoznávání obličejů pro spoustu lidí možná strašidelná funkce, Facebook upozorňuje, že s jejím vypnutím přichází i minusy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Provedení této změny vyžadovalo pečlivé zvážení, protože jsme viděli řadu míst, kde mohou lidé rozpoznávání obličeje vysoce ocenit,“ píše dále Pesenti a upozorňuje například na výhodu pro slabozraké – této skupině uměla funkce třeba říct, pokud jsou na fotce, kterou přidal Facebook jejich přítel.

Jen dobré PR

Dělá ale skutečně Facebook krok zpátky? Ve své zprávě v podstatě říká, že vypne automatické rozpoznávání a vymaže dataset obličejů, což podle bývalého technologického novináře a podnikatele Oma Malika nic moc nemění. „Všechny znalosti z tohoto souboru vizuálních dat byly vytěženy, zdokonaleny a implementovány. Vymazání datasetu nemá velký význam,“ napsal na Twitter s tím, že se jedná jen o snahu o dobré PR.

Zdánlivá změna totiž ani neodstraní základní software, který systém rozpoznávání pohání, což je pokročilý algoritmus zvaný DeepFace. Jinými slovy se už Facebook bude na první pohled tvářit, že váš konkrétní obličej nepozná, ale bude toho kdykoliv znovu schopen.

meta-sign

Foto: Meta

Cedule u sídla společnosti Meta

Jak připomíná server CNBC, Facebook v roce 2012 koupil izraelský startup Face.com, který dal základ týmu, jenž měl na starosti právě vývoj technologie rozpoznávání obličejů a algoritmus DeepFace. Zaplatil za něj tehdy několik desítek milionů dolarů.

Jak už před dvěma lety upozornil magazín Slate, Facebook stále drží díky DeepFace největší databázi obličejů na světě, tím pádem i algoritmus, který se na ní naučil takřka naprosté bezchybnosti. Facebook na rozpoznávání obličejů oficiálně nezanevřel ani tak.

kucharky

Přečtěte si takéKuchařky bez domova spustily sbírku na svou záchranuVaří vegansky a dávají práci ženám se zkušeností s bezdomovectvím. Teď spustily sbírku na svou záchranu

S externími odborníky chce nadále pracovat na místech, kde může být užitečné – třeba na verifikaci něčí identity nebo k prevenci krádeže identity či podvodů. „Na podobných případech použití budeme i nadále pracovat, ale zajistíme, aby měli lidé přehled a kontrolu nad tím, zda jsou automaticky rozpoznáváni,“ pokračuje Pesenti.

Minulý rok však už ukázal, že Facebook s biometrickými daty ne vždy nakládá podle zákona. V mimosoudním vyrovnání totiž zaplatila Zuckerbergova společnost 650 milionů dolarů (přes 14 miliard korun) za to, že v rozporu se zákony amerického státu Illinois používala umělou inteligenci právě k automatickému rozpoznávání lidí na fotkách.