Jeho hudbu zná celý svět, on přitom neuměl noty. Film o Elvisovi je stejně neobvyklý, jako byl on sám

Nový snímek režiséra Baze Luhrmanna se zaměřuje na Presleyho cestu ke slávě i vztah s manažerem Tomem Parkerem.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

elvis-2022-abaz-luhrmann-austin-butler

Foto: Vertical Entertainment

Herec Austin Butler v titulní roli snímku Elvis

0Zobrazit komentáře

Koncem minulého týdne do kin vstoupil film s jednoslovným názvem Elvis. Netřeba pohled na plakát, obeznámení s námětem ani trailer – všichni stejně okamžitě vědí, o koho jde. Elvis Presley nebyl jen králem rock’n’rollu, ale zásadně ovlivnil jak hudbu, tak kulturu ve Spojených státech i po světě. Vyrůstal přitom v chudobě a jeho rodina v jednom bodě přišla o domov. Do dějin se výrazným písmem zapsal díky talentu, oddanosti i velkému štěstí. A nový snímek Baze Luhrmanna to ukazuje.

Značnou část jeho dětství by nikoho nenapadlo, že budou Presleyho jméno někdy znát stovky milionů lidí. Narodil se do dělnické rodiny, která často spoléhala na finanční pomoc státu i sousedů. Na základní škole zpočátku nijak nevyčníval, podle vyučujících byl průměrný. Při společném ranním zpěvu jen zaujal jednoho učitele a na jeho popud se zúčastnil malé místní pěvecké soutěže. Skončil v ní pátý.

Hudbě začal propadat až v jedenácti letech. Když ale do školy začal nosit kytaru a o přestávkách na ni hrál, stal se spíš terčem posměchu. Status nepopulárního, stydlivého a šikanovaného chlapce ho pak provázel i na střední škole, kde nedostal dobrou známku ani z hudební výchovy. Nikdy nezískal zevrubnější hudební vzdělání a neuměl číst noty. Hrál pouze podle sluchu.

Hudbu především intuitivně cítil, proto ho v mládí tolik fascinovala bluesová scéna v Memphisu, kde Presley strávil většinu svého dospívání. Celou dobu měl velice blízko k černošské hudbě, což se později výrazně projevovalo napříč jeho tvorbou a dnes je často diskutovanou součástí jeho vztahu s afroamerickou kulturou.

elvis-presley-nixon

Foto: Wikimedia

Elvis Presley s americkým prezidentem Richardem Nixonem

Ačkoliv byl v osmnácti po maturitě pevně rozhodnutý, že hraní a zpěv jsou jeho budoucností, cesta k ní nebyla vůbec přímočará. Poprvé do nahrávacího studia zavítal v roce 1953. Chtěl prý nahrát dvě písně jako narozeninový dárek pro svou maminku, dost možná si ale také chtěl získat pozornost lidí z hudebního průmyslu. Získal, dlouho to nicméně k ničemu nevedlo. V jednom momentě ho kvůli údajné neschopnosti harmonizovat nepřijali do pěveckého kvarteta. Musel se živit jako řidič nákladního auta.

Rok po svém studiovém debutu Elvis konečně našel publikum. Po dlouhém, neúspěšném nahrávacím odpoledni začal na návrh šéfa studia Sun Records s kapelou jen tak blbnout a zpívat starší bluesovou píseň That’s All Right od Arthura Crudupa. Něco zafungovalo. Když nahrávka o pár dnů později zazněla v populárním rádiovém pořadu, posluchači začali volat DJovi a ptát se na jméno interpreta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Od té doby byla Presleyho cesta ke slávě mnohem jasnější. Díky úspěchu v rádiu odehrál několik prvních koncertů, kde si (hlavně dámské) publikum získal excentrickým tancem, v němž se míchala nervozita a třesoucí se kolena se silným smyslem pro rytmus. „V částech bez zpěvu odstoupil od mikrofonu, hrál a natřásal se. A dav začal šílet,“ vzpomínal jeho tehdejší kytarista z kapely Winfield Moore v knize Last Train to Memphis: The Rise of Elvis Presley.

V roce 1955 pak dvacetiletý mladík začal spolupracovat s manažerem Tomem Parkerem, který ho reprezentoval po zbytek jeho kariéry. Jejich vztah byl poměrně komplikovaný. Na jednu stranu se díky němu z Presleyho stala nejdříve hudební a později filmová hvězda největšího formátu, na stranu druhou umělec často neměl prostor dělat to, co chtěl on sám. A za co si vysloužil největší uznání.

Každopádně v průběhu dvou dekád naprosto ovládnul americkou kulturu a do mainstreamu vnesl do té doby neviděnou kombinaci různých bělošských i černošských hudebních žánrů, energického vystupování a showmanství. Dodnes se prodalo přes půl miliardy jeho nahrávek, což z něj činí komerčně nejúspěšnějšího hudebníka v dějinách. Skoro padesát let po jeho smrti ho přitom zná více lidí než kdykoliv předtím.

Ačkoliv ho systém posedlý slávou a ziskem nakonec semlel (a možná ho i připravil o život), Elvis se stal součástí americké mytologie. Jako takového ho zachycuje také nový film Baze Luhrmanna. Typicky velice excentrický režisér, v jehož filmografii je Moulin Rouge! nebo Velký Gatsby, příběh hudební hvězdy zprostředkovává okázalým, hyperkinetickým stylem, ve kterém se mísí složité techniky střihu, nechronologické či paralelní vyprávění a dobová hudba s tou současnou.

Zejména americká kritika snímek Elvis přijala nejednoznačně, diváci jsou ale z velké části nadšení. Oceňují jak nezvyklou režii, tak hlavně herecký výkon Austina Butlera v hlavní roli. Za první víkend se více než 2,5hodinová novinka v kinech poprala s hitem Top Gun: Maverick a s malým náskokem získala první místo v žebříčku návštěvnosti. Celosvětově Elvis dosud vydělal přes 55 milionů dolarů. V Česku ho za prvních pár dnů na velkém plátně vidělo něco přes třináct tisíc diváků, což znamená pátý nejnavštěvovanější titul za dané období.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Česká letadla Aero slaví 95 let na plátně. Stroje z Vodochod natáčely i nový Top Gun

Objevila se ve snímku z roku 1927 i v bondovce z devadesátek. Teď posouvají kinematografii kupředu v Maverickovi.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Top Gun: Maverick

Foto: CinemArt

Film Top Gun: Maverick

0Zobrazit komentáře

První filmové promítání v našich zemích proběhlo v roce 1896, asi půl roku po světové premiéře. Zajímavá nová technologie měla poměrně dlouho status pouhé pouťové zábavy, časem ale rostlo jak její umělecké ocenění a popularita, tak produkční kvality tvorby. V roce 1921 v Praze vznikly stálé filmové produkce. O několik let později se pak na pohyblivých obrázcích objevilo i české letadlo společnosti Aero – a letos se slaví 95 let od tohoto prvenství. Naposledy stroje značky Aero pomáhaly i při vzniku Top Gunu: Maverick.

Historie kinematografie a létání je ale ještě zajímavější, obě technologie se totiž vyvíjely paralelně a otevíraly nové kapitoly v možnostech pohybu a jeho zaznamenávání. Zatímco ve Francii počátkem 20. století si Georges Méliès získával srdce diváků filmy jako Cesta na měsíc nebo Cesta do nemožna, ve Spojených státech se od země na pár stovek metrů odlepilo první letadlo těžší než vzduch od bratří Wrightových.

Méliès i Wrightové, dnes považovaní za průkopníky daných oblastí, ve své době ale v horizontu několika let prakticky ztratili relevanci. Jednoho překonaly sofistikovanější a později celovečerní filmy rychle rostoucích studií, druhé stroje s výkonnými motory a doletem v řádu desítek kilometrů. Když v roce 1919 vznikl první český výrobce letadel Aero, aviatika už byla zavedeným průmyslem, stejně tak kinematografie.

Přímé propojení obou disciplín u nás proběhlo v roce 1927, kdy se ve snímku Slavia L-Brox, známém také pod názvem Románek letcův, objevil dvouplošník Aero A-11. Jelikož šlo o propagační film československého letectví vyprodukovaný díky Masarykově letecké lize, jeho úvodní část ukazovala výcvik pilotů v organizaci a shrnovala dosavadní dějiny létání. Hlavní příběh představil mladého pilota, snažícího se vyhrát závody kolem Karlštejna. Románek tak ukázal na svou dobu zajímavé akční scény ve vzduchu.

aero-l-39-albatros-1

Foto: Aero

Český letoun Aero L-39 Albatros

O deset let později ve filmu sehrál důležitou roli nový průzkumný a bombardovací dvouplošník Aero A-100. Objevil se ve špionážním dramatu Vzdušné torpédo 48 Miroslava Cikána, jednoho z nejznámějších českých režisérů. Byť z dnešního pohledu nejde o zvlášť hodnotné dílo, akční závěr s leteckými scénami se snažil odkazovat na slavné Pekelné anděly Howarda Hughese.

Další stroje konstruktéra, který se v 50. letech přestěhoval do Vodochod, se objevovaly v českých i zahraničních filmech. Nejvýznamnějším příkladem je osmnáctá bondovka Zítřek nikdy neumírá z roku 1997, v jejímž úvodu proběhne honička mezi zloduchem a britským agentem v českém letounu Aero L-39 Albatros. Natáčení v Pyrenejích se přímo účastnil i tuzemský letec Ladislav Šnýdr, který u kniplu zaskočil za Pierce Brosnana. Ten prý při vzniku dané sekvence v horách osobně vůbec nebyl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Teď, když slaví 95. výročí od prvního zjevení se na plátně, ale mají letadla Aera Vodochody za sebou ještě větší úkol. Top Gun: Maverick, který v kinech nejspíš překoná miliardu dolarů, jeho stroje L-39 Albatros využil při přípravách i napříč natáčením. Daný model vznikl primárně jako cvičný letoun se snadnou ovladatelností a vysokou spolehlivostí. Představitelé hrdinů nového filmu proto v L-39 cvičili předtím, než usedli do stíhaček F-18 Super Hornet při samotném natáčení.

Ani pak ale stroje Aero nezůstaly v hangáru. Jelikož filmaři chtěli pokud možno všechny letecké scény natočit ve skutečnosti a ne je pouze simulovat pomocí počítače, museli v zásadě přijít s novým způsobem, jak ve vzduchu při velice vysokých rychlostech natáčet. Zde do rovnice opět přilétly Albatrosy, které na přídi měly speciální držák na kameru stabilizovanou gyroskopem. Letouny pojmenované CineJet mohou dosáhnout rychlosti až 650 km/h, přetížení 3 G a současně ve vysoké kvalitě natáčet široký rozsah úhlů. Právě ony zachytily téměř všechny letecké záběry v Maverickovi.

Film, který si vedle masivního výdělku vysloužil také mnoho nadšených recenzí, díky tomu návštěvníkům kin skutečně představil létání, jak ho ještě neviděli. A byly u toho české stroje. Vzhledem k ohromujícím obrazům, které se pomocí speciálních efektů stále jen těžko napodobují, jistě zdaleka ne naposledy.