Jen elektrická budoucnost dopravy? Toyota nám v Paříži ukázala, že není nutné sázet na jednu kartu
V olympijské Paříži jsme si mohli vyzkoušet všechny lahůdky z dílny Toyoty, kterými chce automobilka posouvat budoucnost čisté mobility.
Zatímco evropské automobilky začínají zjišťovat, že s elektrifikací to nebude tak jednoduché, jak se myslelo, v dalekém Japonsku rýsují vlastní mapu, jak se dobrat uhlíkově neutrální budoucnosti. Toyota nám v Paříži ukázala, že cest existuje celá řada a lze se vydat všemi najednou. Svezli jsme se proto vodíkovým autobusem či lodí, sportovními vozy spalujícími syntetická paliva i elektřinou poháněnými pick-upy. Toyota do své výkladní skříně budoucnosti navíc přihodila i autonomní technologie a stroje, které zjednodušují život handicapovaným.
Jaká je budoucnost mobility? Otázka, na kterou lze nalézt odpověď jen v křišťálové kouli. Až donedávna se jí zdála být elektromobilita. Ovšem nedávný vývoj u automobilek, jako je Volkswagen či Volvo, ukazuje, že elektrické pohony nebudou mít tak umetenou cestičku, jak se předpokládalo.
Jak tedy propsat ambiciózní zelené plány do automobilového průmyslu? Toyota ukazuje, že cestou mohou být nejrůznější alternativy. A protože je japonská automobilka hlavním partnerem olympijských her, naskytla se jí v Paříži ideální příležitost představit svou vizi.
Tak trochu symbolicky jsme toto dobrodružství odstartovali plavbou po Seině na lodi Aura 51. Stejně jako byl upršený zahajovací ceremoniál her na Seině, byla deštěm zkropená i celá naše plavba centrem Paříže. Nicméně právě o vodě, respektive vodíku, celá tahle plavba byla. Byl to totiž vodík, kdo se staral o pohon celé lodi.
Toyota už s modelem Mirai ukázala, že vodík může mít i v osobní dopravě své místo. Nicméně vzhledem k současným technologiím a řídké vodíkové infrastruktuře dnes dává jeho využití největší smysl především u větších dopravních prostředků, jako jsou nákladní vozy či právě plavidla, která mohou nést větší množství zásob samotného vodíku.
V čem se taková loď liší? Světe, div se, rozdílů tolik není. S vodíkovým generátorem REXH2 plul elektrický katamarán po lehce zvlněné Seině možná o něco tišeji než klasické lodě a hlavně bez produkce emisí. Jinak na sobě nedával znát, že je něco jinak, jak je tomu ostatně u většiny alternativních pohonů.
Za vývojem generátoru stojí Toyota spolu s francouzským startupem Energy Observer Developments (EODev), ve kterém má automobilka svou investici. Celkem 540 kilogramů vážící generátor byl vyvinut přesně na míru potřebám plavidel, poskytuje výkon 70 kW a potvrzuje, že Toyota nechce hledat budoucnost pohonů jen u osobních vozidel.
Vzhůru na Dreux
Další důkaz přišel záhy, kdy jsme nastoupili do autobusu, opět poháněného vodíkem, a vyrazili směrem k okruhu u města Dreux. Tento autobus a s ním několik dalších během her v Paříži zajišťoval dopravu sportovců, pořadatelů i návštěvníků. Toyota byla dodavatelem technologie palivových článků a mohla tak snadno demonstrovat, že i cestování s pomocí vodíku je možné na vodě i v tak rušných ulicích, jaké má francouzská metropole.
To už se ale před námi otevřely brány okruhu, který se ten den stal jednou velkou bonboniérou s nepřeberným množstvím možností, na čem si pochutnat. Abychom uzavřeli vodíkovou linku, jedním z bonbónků byla i vodíková verze pick-upu Hilux. Pod povrchem tohoto standardně vypadajícího tvrďáka se ukrývá technologie z Toyoty Mirai.
Díky vodíku uloženému ve třech zásobnících o kapacitě 2,6 kilogramů má vůz dojezd okolo 600 kilometrů. Zásobníky se nacházejí v žebřinovém rámu, zatímco 330 palivových článků nad přední nápravou. Elektromotor umístěný na zadní nápravě nabízí výkon 134 kW a musím říct, že pick-up rozhodně nebyl na okruhu nemotorný mamut. Vlastně jsem z něj měl dost podobný pocit jako při jízdě v klasické verzi.
Je tedy škoda, že si na tomto prototypu Toyota jen testuje své schopnosti, ale do sériové výroby jej nepošle. Není však nutné věšet hlavu. Hned vedle vodíkového Hiluxu byl k dispozici i prototyp Hilux BEV. Elektrická verze pick-upu by se do prodeje dostat měla, což je skvělá zpráva, protože jízda s tímto vozem byla velmi příjemným překvapením. Elektrický pick-up byl živý, vůbec jsem v něm neměl pocit těžkého vozu, ale spíš se blížil pocitu z elektrických SUV.
Rád bych samozřejmě uvedl i některé technické parametry, Toyota je však prozatím drží pod pokličkou. Zatím se tak musíme spokojit pouze s údajným dojezdem okolo 200 kilometrů na jedno nabití. A to není věru mnoho…
Elektricky i s palivem
Tím jsme se definitivně od vodíku, kterým Toyota během akce dokonce i chladila zmrzlinu nebo připravovala pizzu, přesunuli k elektřině. Jak je známo, japonská automobilka je v otázce elektrifikace na jednu stranu průkopnická, na druhou zdrženlivá. Před lety se ve velkém spolu s legendárním Priusem pustila do hybridních technologií, ovšem její první čistě elektrický model bZ4X dorazil až v roce 2022. K tomu přihoďme elektrický Lexus RZ 450e a výčet elektrických modelů Toyoty tím končí.
Automobilka prozatím nevidí v čistých elektromobilech tu nejlepší cestu k čisté mobilitě a dokazuje to na pravidle 1:60:90. Na něm Toyota demonstruje, že s použitím stejného množství surovin potřebných k výrobě jednoho jediného plně elektrického vozidla by se místo toho dalo vyrobit šest plug-in hybridů nebo neuvěřitelných 90 hybridů. Přitom vypočítala, že 90 hybridů během jejich životnosti ušetří 37krát více emisí oxidu uhličitého než jeden bateriový elektromobil.