Josef Průša investuje miliony do firmy, která zlepšuje sezení na kole. Pro svůj akcelerátor hledá další startupy

Zakladatelé startupu Posedla Martin Řípa a Jiří Dužár s Josefem Průšou (uprostřed)

Foto: PrusaLab

Když pandemická situace znemožnila klasický provoz dílny 3D tiskaře Josefa Průši a jeho globálně úspěšné firmy Prusa Research, rozhodl se loni otevřít její brány pro akceleraci startupů, kterým pomáhá jak s vývojem prototypů, tak technologickým zázemím, marketingem i investicemi. První projekty vybral letos v létě a po několika měsících hlásí další novinky.

Jeden z podpořených startupů v PrusaLabu, jehož je CzechCrunch mediálním partnerem, od něj po ukončení akcelerace získal výraznou investici. Celkem patnáct milionů korun směřuje do projektu Posedla, za nímž stojí „posedlí“ cyklisté Martin Řípa a Jiří Dužár. Společně pomocí 3D tisku vytváří cyklistická sedla přímo na míru jednotlivým jezdcům.

„Sedlo je jedním ze tří kontaktních bodů cyklisty s kolem. Jak vám padne, má zásadní vliv na vaše zdraví, komfort a výkon. Každý člověk má unikátní fyziologii, přesto výběr sedla většinou probíhá metodou pokus-omyl, což není ideální,“ vysvětlil Řípa důvody, proč se do projektu s kolegou Dužárem pustil.

posedla-4-min

Testování prototypů sedel

Foto: Posedla

„Průmyslový 3D tisk hraje ve vývoji a následně produkci klíčovou roli. Spojení s PrusaLabem nám tak otevřelo cestu nejen k získání dlouhodobých partnerů, ale i unikátního know-how,“ komentuje Jiří Dužár s tím, že firma v současnosti připravuje první modely, které budou na český trh uvedeny na jaře příštího roku. Ambicí je distribuce také na zahraniční trhy.

Cena speciálních sedel se má pohybovat v rozmezí šesti až osmi tisíc korun, cílit tak mají spíš na výkonnostní jezdce s určitým počtem nájezdů a adekvátním vybavením. Výhledově pak nejspíše vznikne i další, cenově dostupnější varianta. V mezičase se Posedla věnují především doladění výrobního procesu, testování a vývoji vlastních 3D struktur na míru jezdcům, již teď startup spolupracuje s profesionální i amatérskou komunitou cyklistů.

Autonomní roboti v ulicích Prahy již příští rok

Druhým z podpořených startupů byla v pilotním ročníku akcelerátoru firma Vanilla Robotics Tomáše Krivdy a Jana Sedláčka, která vyvíjí autonomní donáškové roboty. Projekt nyní připravuje pilotní programy pro nemocnice nebo sklady a vzhledem k vysoké modularitě robotů tvůrci očekávají jejich rozšíření na desítky malých „podů“ různých tvarů a velikostí, včetně typu pro přepravu osob.

Autonomní přepravní roboti od Vanilla Robotics by se díky účasti v akcelerátoru mohli na pražských ulicích objevit již v příštím roce. „Technologické zázemí PrusaLabu nám umožnilo testovat různé varianty našich robotů daleko rychleji a levněji než předtím. Původně víkendový koníček se tak přetavil v ambiciózní projekt, se kterým můžeme hravě konkurovat světovým špičkám v oblasti autonomních vozidel,“ popisuje Jan Sedláček.

Nyní v PrusaLabu otevírají druhý ročník akceleračního programu, v němž opět hledají mladé firmy zaměřené na vývoj inovativních produktů. Během šesti měsíců získají neomezený přístup do hi-tech dílny v pražských Holešovicích, technologické poradenství i finanční podporu v řádu stovek tisíc korun podle potřeb daného projektu.

„Předností programu je jeho zaměření na hardwarový vývoj. Nápad jsme schopni posunout z nákresu až do fáze funkčního prototypu, který otevírá projektům cestu k dalším investicím nebo rovnou výrobě. Kromě obecné výzvy letos navíc otevíráme speciální kategorii pro projekty, které se věnují tématu udržitelnosti,“ představuje akcelerátor Josef Průša s tím, že výběrové kolo pro nové startupy je otevřeno do 12. prosince.

Pro zakladatele úspěšné 3D tiskařské firmy není akcelerátor jediným způsobem, jak podporuje startupy. Josef Průša společně se spolumajitelem a kolegou Ondřejem Průšou (shoda příjmení je čistě náhodná) investoval deset milionů korun do startupu Worldee. Samotná firma Prusa Research, jež loni utržila přes dvě miliardy korun, pak vložila jedenáct milionů korun do chytrých zámků Pealock.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.