Jsme dospělejší, ale pořád angry, říká zakladatel Angry Beards. Musel jsem mít ostré lokty, abych uspěl
Značka pánské kosmetiky, která o sobě tvrdí, že „má koule“, letos míří k čtvrtmiliardovým tržbám. V Praze otevřela první prodejnu.
Tomáš Čech, zakladatel značky Angry Beards
Když za Tomášem Čechem před lety přišel kamarád s návrhem, zda s ním nechce rozběhnout e-shop a dovážet sem prémiovou zahraniční kosmetiku, pro nápad se nadchl. Žádná ze značek jej ale neoslovovala. „Všechny mi přišly neosobní, byly nabubřelé a na jedno brdo,“ vypráví o úplných zárodcích toho, jak se dopracoval k založení vlastní značky kosmetiky pro muže Angry Beards. Takové, která o sobě říká, že „má koule“.
„Chtěl jsem dělat něco pro normální chlapy, jako jsem já, co smrdí, potí se, snaží se o sebe pečovat, ale vlastně jim to úplně nejde. A zároveň na rovinu říkat, jak se věci mají,“ říká devětadvacetiletý Čech, jenž společně s kolegy od roku 2018 vybudoval z Angry Beards byznys, jehož tržby letos míří k hranici čtvrt miliardy. Na začátku šli v marketingu často daleko za hranu, teď už si troufají tvrdit, že chůzi po ostří zvládají jen s ojedinělými přešlapy.
„Mládí bylo bujaré, dravější, agresivnější. V začátcích jsem cítil, že potřebuju mít ostré lokty, abych v byznysu uspěl. S tím, jak rosteme, jsme se museli stát méně ‚angry‘,“ popisuje Čech v rozhovoru pro CzechCrunch, v němž kromě nahněvanosti mluvíme také o otevření první prodejny, nové značce kosmetiky pro ženy, důležitosti náboru a o tom, jak jim v něm pomáhá psychodiagnostika. Proč se Čech rozhodl předat židli ředitele a jak jej hledali? Mluví ale také o Třebíči, kde firma sídlí a kterou zakladatel jako hrdý patriot nechce opustit.
Proč Angry? Minimálně na mě nepůsobíte nahněvaně…
To byste se divil. (smích) Na začátku všeho byly jedny naštvané vousy. Ty jsou teď už spokojené a Angry Beards můžou řešit i další odvěké problémy chlapů.
Souvisel název se hrou Angry Birds?
Chraň bože, v žádném případě. Je to jen hříčka, která se chytla. Teď je to perfektní název, který ztělesňuje, co děláme.
Když jsem ale kolegům říkal, že jdu dělat rozhovor s Angry Beards, tak se mě ptali, zda mluvím o té hře s ptáčky. Nebojujete s tím někdy?
Zvuková podoba možná existuje, ale míříme jinam a komunikujeme úplně jinak. Spíš bojujeme s tím, že lidé nevědí, jak se značka píše nebo vyslovuje. Angličtina je někdy pro české publikum problém, zejména když se nám teď daří oslovovat starší cílovou skupinu. Největší cílovka vždy byli produktivní muži ve věku 35 až 45 let, kteří se o sebe v rámci kosmetiky starají. Nicméně i tím, že jsme se trochu uklidnili a vyspěli, začínáme oslovovat také starší skupinu ve věku 45 až 55 let, která je asi stejně velká.
Právě marketingová komunikace „na hraně“ je s vaší značkou spojena od začátků. Co vás dovedlo k tomu, že jste se více uklidnili?
Jde o přirozený vývoj. Mládí bylo bujaré, dravější, agresivnější. V začátcích jsem cítil, že potřebuju mít ostré lokty, abych v byznysu uspěl. Každá koruna se otáčela dvakrát, a když jsme o ni přišli, tak to byl problém. S tím, jak rosteme, jsme se museli stát méně ‚angry‘. Musíme víc přemýšlet o tom, co děláme, protože když se nám něco nepovede, nezměníme to ze dne na den. Nějaký čas trvá, než se to promítne do celé firmy. Zároveň když chceme růst, nemůžeme fungovat tak, že se každou chvíli urveme ze řetězu a budeme pankáči jak na začátku.
Vaše vyspělost se projevuje i jinak, my dva teď sedíme v Myslbeku, kde právě otevíráte svou vůbec první prodejnu. Proč zrovna tady?
Kontaktovali nás lidé z Myslbeku, že by nás tady chtěli. Nabídli dobré podmínky, tak jsme začali přemýšlet. Zavěštili jsme si o budoucnosti a vyšlo nám, že by to mohlo dávat smysl i v případě zhoršení ekonomické situace nebo při poklesu turismu v Praze. Uvidíme, jaká bude realita.
A proč právě teď? Přemýšleli jste nad prodejnou již delší dobu, nebo se vám podařilo dosáhnout nějakého milníku, který byl spouštěčem?
Skrz průzkumy a obecně od lidí vnímáme, že potřebují kontakt s výrobky. Děláme kosmetiku, takže chtějí poznat značku fyzicky, nápad na otevření prodejny jsme tak nějak pořád nosili v hlavě. Předtím jsme se ji snažili nabídnout skrze zapojení většího počtu barberů, kde se mohou chlapi s našimi výrobky seznámit. Ale s tím, jak rosteme, není na onlinu až tolik prostoru. Věděli jsme, že se musíme víc přesouvat také do offlinu.
Jaká máte od prodejny očekávání?
Je to naše první prodejna, tak jsem velmi zvědavý, co to přinese. Parťák mi ukazoval článek o Martinu Feixovi z Girls Without Clothes o tom, že museli zavřít krám na atraktivním místě v centru Prahy a skoro je to sežralo, padli na dno. To ale bylo během pandemie, kdy klesl cestovní ruch, my obchod budujeme primárně pro českého zákazníka a podobný osud nám snad nehrozí. Případný neúspěch bychom nejspíš chvíli rozdýchávali, ale nebylo by to tak fatální. Otevření prodejny je pro nás letos velký krok, který jsme původně ani neplánovali.
Zmiňoval jste barbery. Jak byznysově důležitá je pro vás spolupráce s nimi?
Byznysově moc ne, spolupracujeme asi se stovkou a dělají zanedbatelné obraty. Když ale se značkou spolupracují profesionálové, beru to jako záruku kvality, a navíc tam člověk může s výrobkem přijít do styku, podobně jako v retailu.
A jak důležití jsou pro vás další distributoři, tedy maloobchodní řetězce?
Jsme v několika klíčových, například v Rossmannu, slovenské DM drogerii, ale třeba i na Notinu a v Alze. V Douglasu nás nedávno taky zalistovali. Retail nám roste významně, aktuálně dělá asi patnáct procent obratu. Díky televizní kampani se nám prodeje rozběhly, ozývají se nám přímo nákupčí, že by nás chtěli zalistovat. Musíme se rozhodnout, zda chceme, aby tento podíl rostl ještě víc.
Máte stanovenou nějakou hranici, přes jaký podíl se nechcete dostat?
Na číslo nehraju, jde mi jenom o to, abychom jako značka neztratili přímý kontakt s našimi zákazníky, s gangem, jak si všichni říkáme. Nechceme se na řetězcích stát závislí. Na jaký podíl se ale dostaneme, uvidíme podle toho, o jaké prodejce půjde a jaké nabídnou podmínky. Například se držím toho, jak velký prostor na prezentaci nám dávají.
Naše výrobky určené pro chlapy používají i ženy. Tak jsme si řekli, že jim vyhovíme, aby kosmetiku nemusely krást chlapům, a postavili druhou značku.
Jak velké tržby aktuálně máte?
Loni jsme byli na 180 milionech, letos míříme na 250 milionů, ale zatím nevím, jestli tam doplujeme. Téměř polovinu obratu děláme v posledním kvartálu, jsme hodně sezónní a dárkový brand, z čehož se snažíme vymanit. Kosmetika se hodně kupuje na Vánoce, tak to bude pořád, ale snažíme se více zaměřovat na retenci a učit zákazníky, ať nakupují kdykoliv. Proto do nabídky přidáváme i běžnější spotřební sortiment – parfém za 1 500 korun si chlap koupí jednou za rok, sprcháč už ale třeba co dva měsíce.
Nedávno jste rozběhli novou značku BusyB určenou pro ženy. Angry Beards je přitom čistě mužská, co vás vedlo k tomu, abyste rozšířili záběr?
Angry Beards je a vždycky bude pro chlapy. Dlouho jsme měli pocit, že kdybychom udělali něco pro ženy, tak „engráče“ možná na*ereme. Úplně od začátku jsme ale hodně orientovaní na výzkumy mezi zákazníky, které ukázaly, že naše výrobky určené pro chlapy používají i ženy. Například sportovní krém proti tření si holky mažou na stehna i pod prsa a neuvěřitelně si to pochvalují.
Když jim to funguje a jsou spokojené, tak jsme si řekli, že jim vyhovíme, aby kosmetiku nemusely krást chlapům. Postavili jsme druhou značku, protože ženská kosmetika do Angry Beards nepatří, komunikace musí být jiná a jiné musí být i výrobky. Vyladili jsme složení, i když základ je stejný, a začali prodávat.
Jak na novou značku ženy reagovaly?
I když jsme v podstatě od začátku Angry Beards dostávali feedback, že by měly zájem, překvapilo nás, jak velký ve skutečnosti je. Vypustili jsme první výrobek, zmíněný Antirub na mazání proti tření, a zásoby, které jsme měli naplánované na půl roku, jsme vyprodali za měsíc. Byl to neuvěřitelný úspěch, museli jsme všechno dohnat a naskladnit. Pro příští rok se i proto chceme více věnovat rozvoji BusyB a přidat také další značku.
Čím si tak velký zájem vysvětlujete?
Ukazuje se, že i ženám chyběla kosmetika, která komunikuje přímo. Nehraje si na to, že „všechny jste holubičky“. I holky prdí jako chlapi, stejně se potí. Děláme funkční věci, které vypadají dobře a zároveň pomáhají, a existuje o to zájem, takže chceme rozšiřovat i sortiment.
Podnikání mě vyléčilo z alergií, astmatu a dalších věcí. Nemám na to čas a nemůžu si to dovolit.
Budete výrazně rozšiřovat i sortiment u Angry Beards?
U Angry Beards už sortiment máme poměrně naplněný. Dlouho nám chyběly základy jako antiperspirant či sprchový gel, měli jsme hlavně specializované věci na vousy, ale to neslouží na úplně běžnou spotřebu. Teď jsme sortiment doplnili a vychytáváme výrobky, co máme. A k tomu plánujeme pár „chuťovek“, třeba tuhý parfém.
Jakým způsobem pracujete s jednotlivými značkami? Každá má vlastní e-shop?
Zatím ne, ale vize je, že Angry Beards mohou být inkubátorem novinek – na této platformě představíme novou značku, budeme ji tam vést půl roku a pak ji můžeme oddělit do vlastního e-shopu. Druhá varianta je, že bude existovat jiná platforma nad těmito značkami. Ale určitě dává smysl rozdělovat je i na e-shopy, abychom je mohli odděleně komunikovat. Základ a hodnoty budou stejné, také bude sdružená doprava – pořád jsme jedna firma a všechno expedujeme z jednoho místa. V mnohém dalším se ale značky liší.
Zajímavé na Angry Beards je, že i když jste zakladatelem, nejste ředitelem, což se u tak mladých firem často nestává. Co vás vedlo k tomu, že jste se přímého vedení vzdal?
Já se toho vedení vzdávám kontinuálně asi pět let, ale furt se mi to úplně nedaří. Potřebuju mít kontrolu. Podobně to bude mít hodně zakladatelů, vedení se nejde vzdát, ale v mém případě to ani nešlo udržet. Kdybych byl absolutně nezastupitelný, nespal bych z toho.
Čím to?
Co kdybych náhodou onemocněl, něco se mi stalo, byl v nemocnici? Co bude se všemi, kdo na tu práci a příjem spoléhají? S tím jsem se musel nějak vyrovnat. Ale naštěstí se za těch pět let nestalo, že bych onemocněl, podnikání mě vyléčilo z alergií, astmatu a dalších věcí. Nemám na to čas a nemůžu si to dovolit. (smích) Snažím se nedělat mikromanagement, opravdu si nalévat čistého vína a rozebírat všechny věci.