Kamion s vytříbenou chutí. Skotský lihovar pohání své tahače nízkoemisním palivem z whisky

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

glenfiddich-ultra-low-carbon-fuel-whisky-2

Foto: Glenfiddich

Ekologičtější kamiony na bioplyn jsou jen mírně upravené modely Iveco

0Zobrazit komentáře

Whisky není alkohol, který si dáme jen tak v hospodě, už v základu s sebou nese očekávání výjimečné situace a vytříbené chuti. Tekuté zlato se jí navíc neříká jen díky barvě či určitému sofistikovanému statusu, v posledních letech se vzácné lahve považují i za velice dobrou investici konkurující skutečnému drahému kovu. Tekutým zlatem se ale často nazývá ještě ropa, a proto si v jednom skotském lihovaru řekli, proč nezkusit, kam až tato spojitost sahá.

Ve společnosti Glenfiddich dospěli až do bodu, kdy se whisky stala palivem pro její kamiony. Původní název nápoje, který vznikl někdy koncem prvního tisíciletí, ostatně ve staroirštině zněl uisge beatha, což znamená voda života. Až později – při převodu do moderní angličtiny – se začalo objevovat dnešní označení. Ačkoliv se dodnes neví, jestli whisky pochází ze Skotska nebo Irska, právě ta skotská teď kromě tradice země pohání i budoucnost.

Pro upřesnění, skotské kamiony nejezdí přímo na whisky, ale dokonce jen na odpad a vedlejší produkty vznikající při její výrobě. Mláto, neboli tuhé zbytky obilí z procesu destilace, se klasicky prodávají jako velice výživné krmivo pro dobytek. Anaerobní digesce, při níž bakterie rozkládají organické látky, z nich ale vytváří bioplyn. Ten se pak může zpracovat spolu s dalšími vedlejšími produkty destilace whisky a použít jako palivo.

Takové řešení vyvinula společnost Wiliam Grant & Sons, jež kromě značky Glenfiddich vyrábí několik různých druhů destilátů. Vytváření vlastního zdroje energie pro dopravu jí umožňuje se výrazně přiblížit naprosto minimální produkci odpadu. Bioplyn z whisky je navíc mnohonásobně ekologičtější než fosilní paliva.

glenfiddich-ultra-low-carbon-fuel-whisky-3

Foto: Glenfiddich

Biopalivo z odpadu výroby whisky se tankuje stejně jako LNG

Wiliam Grant & Sons říká, že biopalivo z lihovaru oproti naftě nebo benzinu produkuje až o 95 procent méně oxidu uhličitého a 99 procent méně škodlivých látek a jiných skleníkových plynů. Každý kamion, který přejde na neobvyklý alternativní zdroj, tak má ušetřit až 250 tun CO2 ročně, což odpovídá vysazení čtyř tisíc stromů.

V Glenfiddichu prozatím takové kamiony mají tři z celkové flotily dvaceti. Extrémně nízkoemisní vozidla přitom nevyžadují žádný zásadní nový design, firma používá tahače Iveco, které standardně jezdí na zkapalněný zemní plyn (LNG). Ve Skotsku si je pak už sami upraví pro kompatibilitu s vlastním bioplynem.

Aktuálně se „kamiony na whisky“ používají pro dopravu alkoholu mezi lihovarem ve městě Dufftown a dalšími lokacemi, kde se stáčí do lahví, skladuje a balí pro expedici po celém světě. V Dufftownu jsou momentálně také jediné plnící stanice pro bioplyn. Do budoucna se však plánuje, že by se inovativní palivo mohlo používat pro veškerou interní kamiónovou logistiku.

„Naše flotila na ekologický bioplyn zcela zapadá do étosu značky vyhlížející kupředu,“ říká Claudia Falconeová, globální brand manažerka značky Glenfiddich. Lihovar dnes vyrábí nejoceňovanější sladové skotské whisky na světě a jeho mateřská společnost jich celosvětově prodá přes čtrnáct milionů lahví ročně.

Ekologičtější kamiony jsou jedním z prvních kroků, jak se pro rozkoš z nich plynoucí nevzdávat environmentální odpovědnosti. Jak uvádí agentura Reuters, celý skotský průmysl s whisky chce do roku 2040 dosáhnout uhlíkové neutrality. Možná by nebylo od věci podobně jako v Glenfiddichu zkusit zpracovat mláto z výroby piva.