Kapitál nejsou jen peníze. Footshop, GymBeam nebo Boataround promluví o zkušenostech s externím financováním
Peter Hajduček a Dalibor Cicman
Kapitál získaný ve formě investice firmám umožňuje skokově růst a zvyšovat tak hodnotu – do další expanze mohou investovat nad rámec dosahovaných zisků, v případě mladých firem a startupů, které jsou většinou v červených číslech, jim pomáhá realizovat své záměry. Právě na externí financování se zaměří listopadová konference Crowdberry Forum 2021 s podtitulem Kapitál nejsou jen peníze.
„Růstový kapitál je vše, co má za úkol posunout firmu někam, kam by organicky šla roky. Firmám pomáhá expandovat byznys ve smyslu geografie, produktu, služby, inovací, technologií i akvizicí s cílem zvýšit hodnotu firmy, není to tedy kapitál na vykupování majitelů. Má posílit roli zakladatelského týmu a dát mu možnosti naplňovat svoji vizi, ne jej vyplatit,“ popisuje pro CzechCrunch Michal Nešpor, partner investičního crowdfundingu Crowdberry.
„Externí financování podniků prostřednictvím růstového kapitálu je podle našeho názoru mimořádně důležitým tématem, zejména v dnešní době. Proto jsme se rozhodli uspořádat fórum, jehož cílem je otevřít toto téma na českém i slovenském trhu a poukázat na jeho význam nejen z pohledu investorů a firem, ale také v kontextu evropské ekonomiky a její prosperity,“ doplňuje svého kolegu Dano Gašpar, řídící partner Crowdberry.
Virtuální konference Crowdberry Forum 2021 s podtitulem Kapitál nejsou jen peníze, jejímž mediálním partnerem je CzechCrunch, se koná 23. listopadu a vystoupí na ní investoři i zakladatelé úspěšných českých a slovenských startupů Footshop, GymBeam, Boataround, Sensoneo, Isadore a CreativePro. Řečníci se podělí o své zkušenosti s externím financováním a jeho dopadem na zvýšení hodnoty firmy.
„Vyšší hodnota firmy umožňuje podnikatelům a všem kolegům lépe, rychleji a ve větším měřítku realizovat své sny a cíle. Bez investorů a rostoucí hodnoty společnosti bych se nikdy nepokusil mít obchod v Rumunsku, prodávat online do Řecka a Bulharska a podobně. Láká mě myšlenka zkoušet nové projekty, objevovat nové regiony i nové výzvy a investoři mi to umožňují,“ říká Peter Hajduček, zakladatel a ředitel e-shopu Footshop.
Footshop v rámci investičního crowdfundingu získal přes sto milionů korun, prostředky následně využil i na akvizici konkurenčního e-shopu Queens nebo investici do projektu FlexDog. Skupinové tržby se tak podle Hajdučka i díky získanému kapitálu zvýšily z loňských 850 milionů korun na letošních více než 1,2 miliardy, což pomohlo zvýšit i hodnotu samotné firmy.
Jestli je samotný investiční crowdfunding nejlepším způsobem, jak zvyšovat hodnotu firmy, však podle zakladatele Footshopu velmi záleží na situaci, aktuální struktuře a jejích cílech. „Investiční crowdfunding je výborný, pokud má firma kvalitní management a hledá prostředky pro rozvoj svého byznysu plánu,“ doplňuje Hajduček.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Pro nás externí financování znamenalo, že jsme dokázali posunout naši společnost o úroveň výš v relativně krátkém časovém intervalu. Tím, že jsme za dva roky narostli o více než dvojnásobek, tím pádem narostla i hodnota firmy,“ popisuje své zkušenosti Peter Velits, spoluzakladatel výrobce cyklistického sportovního oblečení Isadore Apparel.
„Vždy záleží, jak se dokáže získaný kapitál zhodnotit a promítnout do hodnoty společnosti. Také si myslím, že investiční crowdfunding je nejlepší volba pro společnosti v určité fázi rozvoje,“ doplňuje profesionální cyklista Velits s tím, že díky investici měla firma možnost realizovat marketingové aktivity, které by si v normálním případě nemohla dovolit.
Crowdberry Forum 2021 – Kapitál nejsou jen peníze je pilotní akcí širší iniciativy zaměřené na výměnu informací, sdílení zkušeností, vzdělávání a networking pro lokální firmy, které hledají přístup k růstovému kapitálu, a pro investory, kteří se chtějí podílet na jejich růstu, tvorbě přidané hodnoty a expanzi do zahraničí.
„Období posledních dvanácti měsíců ukázalo, že správně nasazený růstový kapitál je také způsobem, jak řešit problémy a překonávat obtížné situace. Firmám může pomoci změnit pozici jejich podniku tak, aby se z obtížné situace dostaly v lepší kondici nebo s novým produktem či službou. Ostatně takových příkladů máme mezi českými a slovenskými firmami několik,“ dodává Peter Bečár, partner společnosti Crowdberry.