Velký teniskový obchod. Footshop kupuje největšího konkurenta Queens a společně vytvoří miliardový podnik

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

peter-hajducek-footshop

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

0Zobrazit komentáře

Tuzemská tenisková a streetwearová scéna hlásí velký obchod, v rámci něhož se spojují dva největší konkurenti a společně vytvoří silného hráče s tržbami přesahující miliardu korun. Jinými slovy, Footshop oznámil, že koupí Queens, a tak zatímco dosud Peter Hajduček a Lenka Ondruchová dobývali svět „proti sobě“, nyní spojí síly a budou dál růst již bok po boku.

V řeči prostých čísel už Footshop svého konkurenta dávno předběhl, ale jen o nich to není. Queens se během své sedmnáctileté historie stal ve světě streetwearu, do něhož nespadají jen tenisky, ale také další oblečení a doplňky, pojmem a ve Footshopu neskrývají, že jim v mnoha ohledech sloužil jako inspirace.

Footshop zakládal Peter Hajduček před necelými devíti lety a obchod, který se soustředí na prodej limitovaných tenisek, posunul až do role lídra v online prodeji streetwearu ve středoevropském regionu. V loňském roce se i díky pokračující úspěšné expanzi do zahraničí zastavil obrat Footshopu na 850 milionech korun. Queens k tomu nyní přidává svých 196 milionů z loňského roku, a tak ve společném podniku překonají miliardu.

„Queens je známá a důvěryhodná značka, kterou jsme už od založení Footshopu považovali za důležitou inspiraci a našeho nejvýznamnějšího konkurenta. S velkou úctou budeme přistupovat k dalšímu rozvoji značky ve spolupráci se současným marketingovým týmem Queens. Každý brand bude mít vlastní identitu, strategii a zákazníka,“ ujišťuje Peter Hajduček, majitel a CEO Footshopu.

lenka-ondruchova-queens

Foto: Queens

Lenka Ondruchová, zakladatelka Queens

Celá akvizice se domlouvala půl roku a Footshopu v její realizaci pomohly také prostředky získané v kampani na portálu Crowdberry, na němž firma vybrala od investorů tři miliony eur (necelých 80 milionů korun). Výši transakce nechce ani jedna strana komentovat, ale podle odhadů CzechCrunche mohl Footshop za Queens zaplatit řádově střední desítky milionů korun.

Kvalitní konkurenti teď porostou spolu

Pro zákazníky se po akvizici příliš nezmění, obě značky budou i nadále fungovat jako dosud, ale pro Footshop se otevírají nové možnosti růstu a expanze. Sám se chce zaměřit na prodej prémiového oblečení a obuvi, zatímco Queensu pomůže s expanzí do zahraničí. Na ní je z velké části postaven právě úspěch Footshopu, který dnes prodává na 18 trzích a kamenné prodejny má v Praze, Bratislavě, Budapešti a Bukurešti.

„Mám radost, že se spojují dva silné a unikátní lokální brandy, dlouho jsme byli kvalitní konkurenti, inspirace byla oboustranná. Footshop využije silné stránky obou pro progresivní budoucnost. Věřím, že Queens tým bude přínosem i pro Footshop, který se díky akvizici rozrůstá o další nadšence pro tenisky a hlavně streetwear. Já osobně se těším po 17 intenzivních letech na čas s rodinou na horách a pouštím své skoro dospělé Queens baby do světa,“ říká zakladatelka Queens Lenka Ondruchová.

Také Queens expandoval, když vedle Česka a Slovenska aktivně působil i v Německu, ale pod taktovkou Footshopu by se mělo vše zrychlit. „Akvizice Queens představuje novou éru platformy Footshop v oblasti streetwear e-commerce a další impuls pro už tak mimořádný růst této výjimečné firmy. Kombinací zkušeností obou týmů a rozšířením zaměření Footshopu tak vzniká potenciál pro celou Evropu,“ potvrzuje Daniel Gašpar z investiční platformy Crowdberry.

Další rozvoj a strategii Queens už nicméně nebude řídit jeho zakladatelka, nýbrž nový CEO, kterého nyní Footshop hledá. Přestože bude značka Queens dál budována samostatně, logicky Footshop využije všech synergií, ať už se to týká propojování provozních či back office procesů i dalšího know-how. Cílem je postavit efektivní a škálovatelnou platformu, která umožní co nejsnazší a největší růst obou firem.

footshop-rebrand2

Foto: Studio Najbrt

Nová vizuální identita Footshopu na jedné z jeho poboček

Zvyšování tržeb je pochopitelně v plánu i letos, ale s ohledem na loňský pandemický rok se prozatím těžko odhaduje, o kolik by mohly Footshop a Queens vyrůst. Peter Hajduček totiž původně plánoval, že už loni překoná v tržbách miliardu korun, ale nakonec musel svůj plán i přes rekordní měsíce přehodnotit a rok 2020 zakončil se zmíněnými 850 miliony. Pokud vše půjde hladce, rád by letos Footshop vyrostl o 30 procent.

U Queens si zatím podle jejich nového majitele teprve vše vyhodnocují. Pandemický rok zasáhl i u něj, tržby se meziročně dokonce o pár milionů korun propadly, nicméně obě firmy dál hlásí pozitivní zisk EBITDA, tedy před započtením úroků, daní a odpisů. Zatímco Footshop podle předběžných výsledků v loňském roce v tomto ukazateli vygeneroval 26 milionů korun, Queensu se povedlo dosáhnout na 7 milionů.

Ve Footshopu, jenž si v loňském roce dokázal nadělit nové logo, které vzbudilo velký ohlas, a také představit vlastní exkluzivní tenisku ve spolupráci s Adidasem, drží vedle Petera Hajdučka podíl také zakladatel Chefparade Marcel Vargaeštok a investiční skupina Enern, jež do firmy investovala několik milionů eur.

„Máme obrovskou radost přivítat Queens do rodiny. Nová energie přináší Footshopu potenciál oslovit nové zákazníky a potvrdit tak pozici lídra na klíčových trzích Evropy. Těšíme se na společnou cestu, ale také na další novinky, které tento rok Footshop přinese. Gratulace a velké díky Petrovi a Lence za jejich mimořádné nasazení na transakci,“ dodává Tomáš Pačinda z Enernu.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym