Kaufland vybavil všechny prodejny automatizovanými externími defibrilátory. Pomohly zachránit již tři lidské životy

Michal MarekMichal Marek

kaufland-rakovnik

Foto: Kaufland

Prodejna Kaufland

Firmy se na cestě za úspěchem už dávno nesoustředí jen na hospodářský výsledek, ale čím dál tím důležitější je pro ně také odpovědný přístup k podnikání – ať už ve vztahu k přírodě nebo třeba k lidskému zdraví, které probíhající pandemie dostala zase o něco více do popředí. Příkladem se snaží jít i německý řetězec Kaufland, který všechny své prodejny vybavil automatizovanými externími defibrilátory.

Onemocnění srdce a cév jsou ve vyspělých zemích nejčastější příčinou úmrtí a jen v Evropě se náhlá zástava oběhu přihodí každé dvě minuty. Naštěstí ale v tomto směru postupuje také osvěta mezi obyvateli a dnes již prakticky každý ví, že šanci na přežití dává především rychlá pomoc.

V rámci první pomoci člověku, kterého postihne náhlý kolaps, se nejčastěji používá ruční masáž srdce. Čím dál rozšířenější jsou ale i automatizované externí defibrilátory (AED), které jsou schopny za pomoci elektrického výboje srdce „nahodit“. Jejich umístění je zaznamenáno i třeba v aplikaci Záchranka, která je nyní ukáže také ve 141 prodejnách a provozech Kaufland.

Tři zachráněné životy

„Zdraví a bezpečí našich zaměstnanců a zákazníků je pro nás zásadní a díky defibrilátorům budeme v případě potřeby schopni zajistit optimální pomoc každému, kdo by ji potřeboval. Všechny defibrilátory jsou navíc registrovány v aplikaci Záchranka, která lidem poskytuje informace o tom, kde se v jejich blízkosti defibrilátor nachází,“ vysvětluje Renata Maierl, tisková mluvčí řetězce.

_kaufland_aed_1

Foto: Kaufland

Automatizovaný externí defibrilátor nyní najdete ve všech prodejnách Kauflandu

Rychlá pomoc je v případě náhlého kolapsu člověka opravdu zásadní a AED je jednou z možností, jak u dotyčného zvýšit šanci na přežití. Při včasném použití externího defibrilátoru, čímž se myslí zhruba do tří až pěti minut od kolapsu, se zvyšuje šance na záchranu postiženého až na 75 procent. A že má instalace defibrilátorů na prodejny Kauflandu smysl, se ukázalo hned záhy.

Na začátku prosince došlo v ostravské prodejně v Mariánských Horách u jednoho ze zákazníků k zástavě srdce a díky pohotové reakci personálu i zákazníků z řad zdravotníků, kteří v té době v prodejně nakupovali, se u dotyčného podařilo obnovit životní funkce ještě před příjezdem záchranářů. Využit byl právě automatizovaný externí defibrilátor.

„V ostravských Mariánských Horách jsme defibrilátor v České republice použili vůbec poprvé. Máme obrovskou radost, že se díky němu podařilo zachránit lidský život. Chtěli bychom velmi poděkovat za obětavou pomoc našim zaměstnancům a také těm, kteří se na záchraně přímo podíleli,“ popisuje tisková mluvčí Kauflandu.

Situace se pak opakovala také ve Varnsdorfu a naposledy rovněž ve Frýdku-Místku, naštěstí opět se šťastným koncem. Dle zasahujících záchranářů přitom hrály externí defibrilátory při záchraně ve všech případech zásadní roli. A zde se dostáváme k důležité výhodě AED.

aed-kaufland

Foto: Kaufland

Defibrilátory uživatele navádějí hlasovými pokyny a jejich obsluhu zvládne každý

Ačkoli třeba v Ostravě se záchranou pomáhali přítomní zdravotníci, využití AED by se mělo zvládnout i bez jejich přítomnosti. Právě to je důvod, proč se objevují na místech čím dál více. Automatizované externí defibrilátory jsou totiž na použití velmi jednoduché a v kritickém okamžiku s nimi může pomoci každý.

„Přístroj dává jednoduché hlasové příkazy, které přesně navedou každého laika,“ dokládá Maierl. Školením na použití AED pak navíc prošli i zaměstnanci Kauflandu, kde je defibrilátor pro rychlou dostupnost umístěn ve zřetelně viditelné skříňce v oddělení informací, které bývá umístěno hned u vchodu do prodejny.

Hygienické stanice dávno před covidem

Ačkoli je instalace externích defibrilátorů nejnovějším počinem na poli ochrany zdraví, Kaufland na tuto oblast myslel i dříve. Již počátkem roku 2018 se jako vůbec první obchodní řetězec u nás pochlubil instalací hygienických stanic. Ačkoli nám dnes v důsledku probíhající pandemie něco takového přijde jako naprostý standard, dříve tomu tak nebylo.

Epidemie koronaviru postavila hygienu rukou do popředí, ale fakt, že jsou špinavé ruce původcem mnoha zdravotních obtíží a infekcí, není novým zjištěním. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) se až 80 procent infekcí šíří ze špinavých rukou a chřipkové viry i třeba původci žloutenky či průjmových onemocnění se nacházejí na běžně používaných předmětech. Jde například o držadla v MHD, peníze nebo madla nákupních vozíků.

kaufland_1

Přečtěte si takéKomunitní zahrady, energetická soběstačnost i elektromobily. Kaufland staví obchody pro zelenou budoucnostKomunitní zahrady, energetická soběstačnost i elektromobily. Kaufland staví obchody pro zelenou budoucnost

Právě na to Kaufland již před třemi lety reagoval a svým zákazníkům u vstupu do každé prodejny nabídl možnost dezinfekce rukou i právě madel nákupních vozíků. „Stejně jako na pohodlí a příjemném pocitu z nakupování nám záleží na zdraví našich zákazníků. Hygiena ve veřejném prostoru je mnohdy opomíjené téma a jsou místa, o kterých se málo přemýšlí jako o potenciálních původcích nákazy,“ komentuje tisková mluvčí Kauflandu.

Zdraví musí být i zaměstnanci

Kaufland se přitom nesoustředí jen na ochranu zdraví zákazníků, kteří dorazí na prodejnu, ale příkladem se snaží jít i v přístupu ke svým zaměstnancům. V rámci interního programu Zdraví nás baví podporuje nejen soukromé sportovní aktivity, ale pořádá také workshopy a kurzy.

_kaufland_hygi_stanice

Foto: Kaufland

Hygienické stanice v Kauflandech najdete od roku 2018

Na nich se účastníci dozvídají, jak se zdravě stravovat, zregenerovat tělo po celodenní práci, posílit organismus cvičením, najít harmonii mezi prací a volným časem nebo třeba přestat kouřit. Zaměstnanci mohou díky programu absolvovat také masáže, diagnostiku skladby těla či fyzioterapeutické poradenství.

Zaměstnanci Kauflandu mohou zároveň využívat již tradiční firemní benefit v podobě karty Multisport, přičemž při každém jejím využití daruje firma 10 korun organizaci Loono, která se v rámci známých projektů jako #prsakoule, #zijessrdcem či #doledobry zabývá prevencí onkologických a kardiovaskulárních onemocnění. Kaufland tímto způsobem daroval přes milion korun.

Loono vybrané finanční prostředky využívá na organizaci workshopů na středních školách, výrobu edukačních modelů či třeba přípravu osvětových materiálů. Kaufland je od roku 2019 také generálním partnerem festivalového stanu Loono a neziskové organizaci rovněž pořídil hybridní automobil. Díky němu mohou mladí medici školit studenty středních škol i v hůře dostupných oblastech České republiky.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Kaufland. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.