Každý den byl plný nervozity, hodnotí loňský rok zakladatelé Mixitu. Rozeslali dva miliony tubusů müsli a utržili půl miliardy
Uplynulý rok českého výrobce müsli a provozovatele e-shopu Mixit v mnoha ohledech předčil očekávání. Zakladatelé a majitelé Tomáš Huber a Martin Wallner rovnou přiznávají, že šlo o vyčerpávající období, v němž výrazně překonali své původně stanovené cíle. Předchozí plány o meziročním růstu na úrovni 30 procent totiž nakonec překonali více než dvojnásobně.
V posledním fiskálním roce, který pro Mixit skončil letos v březnu, společnost podle vyjádření pro CzechCrunch celkově utržila 490 milionů korun s meziročním růstem téměř 70 procent a ziskem pohybujícím se v nižších desítkách milionů korun. Debatu o hospodářských výsledcích však dvojice zakladatelů pořád směřuje spíše k reálným lidem.
„Upřímně raději říkáme, že jsme za ten rok rozeslali zákazníkům v pěti zemích přes dva miliony tubusů. Pták na tubusu doletěl do stovek tisíc domácností a více než tisícovky kamenných obchodů i e-shopů. Tato statistika nám přijde taková hřejivější, za těmito čísly jsou totiž zřetelněji vidět skuteční zákazníci, kteří nám fandí a každým nákupem nás podporují v ještě intenzivnější práci a vymýšlení dobrot,“ říká Huber.
„Obrat zní sice asi jako zajímavé číslo, ale pro nás je mnohem větším měřítkem úspěchu, že nám přibývají zákazníci, zůstávají s námi stávající a daří se nám růst, aniž bychom museli dělat jakékoliv kompromisy v tom, jak jsme Mixit před jedenácti lety stavěli. Jsme větší, je nás více, spoustu věcí děláme profesionálněji, ale pořád jsme vlastně stejní,“ doplňuje svého byznysového partnera Wallner.
Když však vývoj loňska popisují, přiznávají, že celou firmu naučili ještě rychlejší adaptaci novinek i odvážnějšímu rozhodování. Pandemie koronaviru a zavřené obchody jsou totiž jen jedním ze střípků mozaiky. „Uplynulý rok byl těžký pro všechny a ani po obratové stránce nebyl vliv tohoto období pro Mixit tak pozitivní, jak by se s odstupem času mohlo zdát,“ popisuje Huber.
Jako příklad zmiňuje první jarní pandemickou vlnu, která takřka zastavila velkoobchodní objednávky, jež se předtím na celkovém obratu podílely ze 30 procent a směřovaly do prodejen zdravých výživ či dalších kamenných obchůdků. Mixitu však pomohlo, že si k nim zákazníci našli cestu právě přes e-shop.
Dalším výrazným vlivem rychlého růstu pak pro prodejce müsli bylo, že v posledním fiskálním roce byly rovnou dvakrát Velikonoce, které jsou po Vánocích druhou nejsilnější sezonou. „Takže i kalendář nám tentokrát hrál do karet,“ říká Wallner.
Dodává však, že zásluhy patří i produktové a marketingové části firmy, ale také historicky nejrychlejšímu zvětšování expedičních kapacit na schopnost realizovat šest tisíc objednávek denně. Pochvaluje si i práci s HR týmem, kdy firma zaměstnala mnoho lidí přicházejících z covidem postiženějších sektorů.