Kde Češi nejraději nakupují online a kdo vládne internetovým obchodům? Heureka vyhlásila ShopRoku 2024

Alza obhájila pozici nejoblíbenějšího e-shopu. SpokojenyPes.cz získal cenu kvality. Jak to dopadlo v dalších kategoriích a kdo překvapil?

heureka-1-title

Foto: Heureka Group

David Chmelař, CEO Heureka Group, a Anna Marešová z e-shopu Whoop·de·doo, vítězka Ceny Heureky na soutěži ShopRoku 2024

České e-commerce se daří – v roce 2024 dosáhl celkový obrat v tomto segmentu trhu 194 miliard korun, což představuje pětiprocentní meziroční růst. Zákazníci si stále více vybírají e-shopy, které nabízejí špičkový servis, spolehlivost a skvělou zákaznickou zkušenost. Právě ty nejlepší z nich každoročně oceňuje nezávislý nákupní rádce Heureka, patřící do skupiny Heureka Group, v soutěži ShopRoku 2024. O vítězích rozhodují jak samotní zákazníci, tak odborná porota složená z expertů na e-commerce, marketing a zákaznickou péči.

„ShopRoku je pro nás způsobem, jak dlouhodobě podporovat kvalitní online obchody a vyzdvihnout ty, které odvádějí skvělou práci. Vítězství v soutěži odráží reálné zkušenosti zákazníků, ať už prostřednictvím recenzí, hodnocení, nebo hlasování veřejnosti,“ vysvětluje generální ředitel Heureka Group David Chmelař.

A kdo si odnesl ocenění v soutěži ShopRoku 2024, jehož vyhlášení proběhlo ve čtvrtek 3. dubna? Vítězem v kategorii Cena kvality se stal SpokojenyPes.cz, specializovaný e-shop pro majitele psů a koček. Tuto cenu získávají e-shopy na základě dlouhodobého hodnocení od ověřených zákazníků. Ti posuzují rychlost doručení, komunikaci, přehlednost webu i celkový nákupní zážitek.

Cenu Heureky získal e-shop s erotickými pomůckami.

Cenu nejpopulárnějšího e-shopu získala stejně jako loni Alza. V této kategorii mohli lidé vybrat až tři své nejoblíbenější e-shopy. Do veřejného hlasování se zapojilo více než 200 tisíc zákazníků.

Speciální kategorie Cena Heureky, o které rozhoduje odborná porota složená z osobností české e-commerce scény, putovala do rukou e-shopu Whoop·de·doo. Ten se zaměřuje na designové erotické pomůcky od české návrhářky Anny Marešové. Porota v této kategorii vybírá e-shopy s jedinečným příběhem, zajímavou misí nebo inovativním přístupem k podnikání.

„Oproti loňskému roku se do boje o Cenu Heureky přihlásilo o 61 procent více e-shopů,“ uvádí organizátoři soutěže. Mezi finalisty byly také Totemo s originální českou stavebnicí, 100ks.cz, zaměřující se na limitované edice tisků nejuznávanějších současných umělců, Anela s přírodní kosmetikou a OlaOla s potravinovými doplňky podporujícími dlouhověkost.

V kategorii Visa Special Award, zaměřené na hodnocení e-shopů působících na Heureka Marketplace, se stal vítězem e-shop Eldum.cz, na druhém místě se umístil Kamody.cz a třetí příčku obsadil OnlineShop. „Spotřebitelé dnes chtějí, aby online nakupování bylo stejně intuitivní a bezproblémové jako jakákoliv jiná digitální zkušenost,“ říká Petr Polák, country manager Visa pro Českou republiku.

anna-maresova

Přečtěte si takéLanovky mě nabíjí, provoz ve firmě zase ubíjí, říká Anna MarešováLanovky mě nabíjí, provoz ve firmě zase ubíjí, říká designérka Anna Marešová. A přemýšlí o práci s vodou

Dodává, že data společnosti Visa tuto skutečnost potvrzují: „88 procent Čechů preferuje online platbu kartou (včetně dobírky) a u mladší generace ve věku 18–26 let toto číslo stoupá až na 94 procent.“ I proto Visa podporuje a oceňuje e-shopy, které nejlépe reagují na tyto změny, podporují bezpečné platby a posouvají úroveň e-commerce.

V kategorii Udržitelný e-shop, reflektující rostoucí důraz na ekologické a sociálně odpovědné podnikání, zvítězil z více než 600 přihlášených obchodů PetFarmFamily. Druhé místo obsadila Anela a třetí Utukutu. Ocenění Agentura roku získala společnost Advisio, která si v soutěži vedla nejlépe jako správce e-shopů finalistů.

Šestnáct let vývoje soutěže kopíruje růst české e-commerce.

Letošní ročník přinesl i novou kategorii Značka roku. Ta vyzdvihuje nejdůvěryhodnější značku napříč e-commerce. V kategorii zvítězil ve velmi silné konkurenci český Sencor. Druhé místo obsadilo Xiaomi a třetí Apple. Značky jsou hodnoceny dle počtu produktů umístěných v soutěži ProduktRoku.

Celkem e-shopy soutěžily ve 14 hlavních kategoriích a 47 podkategoriích, od elektra přes módu až po hobby produkty. Mezi vítězi jednotlivých kategorií se umístily i další známé e-shopy, jako jsou například:

  • Notino (Krása a zdraví)
  • Mironet (PC, gaming a mobily)
  • Motora (Auto moto)
  • Knihy Dobrovský (Zábava a volný čas)
  • Sportisimo (Sport a fitness)

Soutěž ShopRoku za šestnáct let své existence prošla výrazným vývojem kopírujícím prudký rozmach české e-commerce. Co začalo jako jednoduché hlasování o oblíbených e-shopech, se postupně rozrostlo v komplexní hodnocení zahrnující jak názory zákazníků, tak odborná kritéria.

alex-konicek-mvp-xyz

Přečtěte si takéZa měsíc Big Boy prodal krémy s dubajskou čokoládou za milionyStačí přidat dubajskou čokoládu a máte hit. Za měsíc jsme prodali krémy za miliony, říká Alex Koníček

V prvních ročnících dominovaly především velké obchody s širokou nabídkou zboží. Postupem času se mezi oceněnými začaly objevovat i specializované e-shopy zaměřené na konkrétní segmenty trhu. Trend specializace potvrzují i výsledky loňského ročníku, kdy v kategorii Cena kvality zvítězil Knihobot.cz, zaměřený na prodej použitých knih, a Cenu Heureky získal e-shop Hugo chodí bos, specializující se na hračky a barefoot obuv.

Soutěž má podle organizátorů několik cílů. Prvním je poskytnutí vodítka zákazníkům, kteří díky výsledkům mohou lépe poznat spolehlivé prodejce. Druhým je motivace samotných e-shopů ke zkvalitňování služeb a zákaznické péče. Ocenění v soutěži přináší nejen prestiž, ale i zvýšení důvěryhodnosti v očích potenciálních zákazníků.

České e-shopy nadále vykazují vysokou míru flexibility a schopnost přizpůsobit se měnícím se trendům i sezónním výkyvům. Výrazné zlepšení zákaznické spokojenosti na úroveň 96,3 procenta spolu s nárůstem v oblastech, jako jsou udržitelnost a volnočasové aktivity, potvrzují, že český e-commerce sektor je nejen vyspělý, ale i připravený na další růst.

CC Native

Partnerem článku je ShopRoku 2024

Štace v České poště ho vyčerpala, rozjel proto vlastní byznys. Teď chce pomoct logistice e-shopů

Petra Cinkla vášeň pro logistiku neopouští. Plánuje třeba další integraci umělé inteligence do řízení skladu a zvýšení efektivity logistických procesů.

petr-cinkl_fulfillment-cz-2-min

Foto: Fulfillment.cz

Petr Cinkl, spolumajitel firmy Fulfillment.cz

0Zobrazit komentáře

Devětačtyřicetiletý podnikatel Petr Cinkl miluje hory. V posledních dekádách ale nezdolával pouze jejich vrcholy, ale i ty kariérní. Pohyboval se totiž taky ve vysokém managementu mnoha českých firem – prošel například Agrofertem i státní Českou poštou. Postupně ho však tato kariérní dráha začala vyčerpávat, především zkušenost s řízením pošty během covidu. Své znalosti tak teď zhodnocuje ve vlastním byznysu, v němž společně s Jakubem Kočím a Juliem Chaloupkou buduje logistickou značku Fulfillment.cz. Ta staví na vlastním systému řízení skladu i QR-kódovém řešení, které umožňuje sledovat každý kus produktu od naskladnění až po doručení zákazníkovi.

Od roku 2022, kdy Fulfillment.cz začal nabízet své služby, firma rychle roste – tehdy dosáhla obratu 21 milionů korun, o rok později to bylo bezmála 40 milionů, loni se už dostala na 65 milionů. Podobně se vyvíjí i ukazatel EBITDA (zisk před odečtením úroků, daní a odpisů), který vzrostl z 500 tisíc korun v roce 2023 na loňské čtyři miliony. Firma aktuálně spolupracuje s více než 110 e-shopy, mezi které patří například Freshlabels, Woox, Pod7kilo, Kitchenette, Regals, Bergam nebo Kava.cz.

Jak loni Cinkl popsal pro CzechCrunch, vášeň pro logistiku ho neopouští a do příštích let má velké ambice. Plánuje například další integraci umělé inteligence do řízení skladu a zvýšení efektivity logistických procesů. Jeho dlouhodobým cílem je pak proměnit fulfillment ze standardní logistické služby v konkurenční výhodu e-shopů. „Naším posláním není jen růst, ale také změnit způsob, jakým e-shopy přemýšlejí o logistice a skladování,“ říká.

Cinkl totiž věří, že sledování každého kusu zboží v reálném čase umožňuje e-shopům přesně vypočítat logistické náklady a optimalizovat své obchodní strategie. „Když majitel e-shopu přesně ví, kolik ho stojí skladování každého kusu zboží na denní bázi, může chytře řídit marže, cash flow i marketingové kampaně. Díky transparentním datům získává plnou kontrolu nad náklady a růstem, navíc se snadněji rozhoduje, které produkty se vyplatí dlouhodobě držet na skladě,“ doplňuje.

Cena za skladování ve Fulfillment.cz se určuje podle velikosti i počtu položek – na rozdíl od běžné praxe, kdy si e-shopy pronajímají místo v regálech. Tento přístup umožňuje klientům přesně sledovat náklady. Samotný pojem „fulfillment“ vlastně označuje kompletní zajištění logistických služeb, tedy vše od objednání produktů u výrobce či dodavatele až po doručení zásilky koncovému zákazníkovi. „Práce na tom, aby celý logistický proces fungoval ještě lépe, neskončí nikdy,“ uzavírá Cinkl.