Kdo chce prodat, měl by slevit. Podle šéfa Bezrealitky jsou současné ceny nemovitostí často iluzorní

Situace na realitním trhu se začíná proměňovat. Lidé totiž nemají potřebu platit za nemovitosti ceny, jejichž výše je dohrou minulých let.

jan-skrabanek-2

Foto: Bezrealitky

Jan Škrabánek, CEO Bezrealitky

0Zobrazit komentáře

V minulém roce realitní trh zažíval z hlediska poptávky období hojnosti, letos se stále skloňuje nebývalé ochlazení a odsouvání zájmu o koupi nemovitosti na příští rok. Podle realitní služby Bezrealitky to však s poklesem poptávky není tak dramatické, jak by se mohlo na první pohled zdát – alespoň na sekundárním trhu. Lidé mají o nemovitosti stále velký zájem, jen je táhnou spíše ty, jejichž cena více odpovídá současné situaci.

„Stále vidíme silnou poptávku. Lidé nepřestali mít zájem kupovat, jen nemají důvod přeplácet. A kdo chce prodávat, měl by se tomu přizpůsobit,“ zmiňuje Jan Škrabánek, CEO Bezrealitky.

„Je to vidět i v číslech. Inzeráty, které drží cenu na úrovni konce léta, mají dnes často jen nízké jednotky zájemců. Inzeráty, které oproti září snížily cenu alespoň o 5 procent, mají zájemců dvojnásobek, v případě 10 procent to může být zájem dokonce řádově vyšší,“ dodává.

Právě vzhledem k této skutečnosti zavedli na platformě Bezrealitky oddělenou nabídku nemovitostí ve slevě, do které se dostanou takové domy a byty, jejichž cena se za poslední týdny snížila alespoň o 100 tisíc korun. V současné době je v akčních nemovitostech skoro desetina z celkové nabídky.

Nutnost jít s cenou dolů se v první řadě dotýká především starších nemovitostí, které se nenacházejí v atraktivní lokalitě, nemají vhodně řešenou dispozici nebo jejich technický stav neodpovídá současným požadavkům trhu. „Druhou skupinu tvoří majitelé, kteří musí prodat. Refinancovali hypotéku a nedokáží nemovitosti udržet,“ vysvětluje Škrabánek.

Nejčastěji se pokles ceny pohybuje mezi 5 a 10 procenty, což mohou být v případě pražského bytu i vyšší stovky tisíc korun až jeden milion. „V rovině extrémů jsme měli v nabídce nemovitost, kde cena spadla o více než šest milionů – jednalo se o exkluzivní a hodně atypický byt. Majitele pravděpodobně tlačil čas a sleva byla více než čtyřicetiprocentní,“ uvádí Škrabánek příklad z poslední doby, kde se ale výše slevy stále vymyká současnému normálu.

Důvodem, proč k aktuálnímu zlevňování dochází, je podle šéfa Bezrealitky rozevírání nůžek mezi nabídkovými cenami a cenami realizovanými. Majitelé nemovitostí, kteří se nyní uchylují k prodeji, se totiž orientují podle cen inzerátů v nabídce. Jenže ty jsou často nadhodnocené a nízká poptávka pak začíná vytvářet tlak na snížení ceny. Jenže ten, kdo se rozhodne k prodeji nemovitosti, nemá možnost vycházet z jiných základů.

Pohled na Prahu

„Většina cenových nástrojů dnes radí trochu scestně. Pracují se starými daty, bude tak chvíli trvat, než se srovnají s novou situací. Dost majitelů to přehodnotí až ve chvíli, kdy své požadavky konfrontují s trhem. Ale to samozřejmě může být pozdě,“ dodává Škrabánek.

Ceny, které dnes vidíme v inzerátech jako nabídkové, jsou tak často iluzorní. Proto majitelé na kupce čekají dlouhou dobu. Poptávka se tak může rozhýbat jedině v okamžiku, kdy majitelé s cenou hýbají a dávají tak najevo vůli jednat. Právě adekvátní nastavení ceny na začátku prodeje nemovitosti totiž může být klíčové.

„Raději jít s cenou radikálně dolů nyní než za půl roku, kdy budou hladiny ještě výrazně níže. Vidíme, že kdo dnes cenu spíše ‚podsekne‘, ten si nakonec může ze zájemců vybírat. A paradoxně tak dostane více, než kolik původně nabízel. Naopak kosmetické snížení ceny má často opačný efekt,“ říká Škrabánek.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym